7 680 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Avgrävd markkabel
Håller på och borrar för bergvärme och förutom att dem som borrar har trampat igenom min isolering innomhus så har de även grävt av den enda markkabel som finns runt mitt hus, den till garaget. >
Kan man skarva den eller är man tvungen att gräva upp hela kabeln och ersätta den med en ny?
Kan man skarva den eller är man tvungen att gräva upp hela kabeln och ersätta den med en ny?
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Går normalt alldeles utmärkt att skarva. Normalt så lägger man en kringla i vardera änden så man har lite slack om dyligt skulle hända!
Finns olika tekniker, beror på kabeltyp.
Dock skall det självklart utföras av behörig elektriker. Vilket inte kan påtalas för ofta.
Din elektriker kommer bli glad om du lyckas frambringa en gammal hederlig vaselinkabel! Det är SÅ kladdigt!!
Hoppas innerligt att det går bra!
Lycka till
Finns olika tekniker, beror på kabeltyp.
Dock skall det självklart utföras av behörig elektriker. Vilket inte kan påtalas för ofta.
Din elektriker kommer bli glad om du lyckas frambringa en gammal hederlig vaselinkabel! Det är SÅ kladdigt!!
Hoppas innerligt att det går bra!
Lycka till
Elektriker är på väg...
Tyvärr så verkar det vara en gammal vanlig vit kabel och en sådan får man ju egentligen inte ha i backen vad jag förstår.
Det är nämligen så att vi har köpt huset av kyrkan (församlignshem) och dem har verkligen 'ingen aning' om varesig kablar eller något annat (säger dem i varje fall, vi har hittat massor med fuskbyggen), vilket tyvärr är ett stort problem för oss.
Tyvärr så verkar det vara en gammal vanlig vit kabel och en sådan får man ju egentligen inte ha i backen vad jag förstår.
Det är nämligen så att vi har köpt huset av kyrkan (församlignshem) och dem har verkligen 'ingen aning' om varesig kablar eller något annat (säger dem i varje fall, vi har hittat massor med fuskbyggen), vilket tyvärr är ett stort problem för oss.
VIta kabel utan kabelskyddsrör har jag inte sett
Detta betyder ju inte att det inte finns! kanske någon annan som sett detta
Normalt är kabel av EKKJ karaktär eller att man använder kabelskyddsrör!
Rent juridiskt blir det (väl) fråga om byggfusk om någon laggt EKLK el. motsv i mark utan rör!
Kanske läge att ta kontakt med någon juridiskt kunnig om det visar sig att dom sålt något som inte är helt hundra till dig!
Detta betyder ju inte att det inte finns! kanske någon annan som sett detta
Normalt är kabel av EKKJ karaktär eller att man använder kabelskyddsrör!
Rent juridiskt blir det (väl) fråga om byggfusk om någon laggt EKLK el. motsv i mark utan rör!
Kanske läge att ta kontakt med någon juridiskt kunnig om det visar sig att dom sålt något som inte är helt hundra till dig!
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Finns ju lite olika sätt att skrava.
En kompis lät sätta jfb på huset, den löste ut omedelbart, felet lokaliserades till en lampa i en grindstolpe. Vid lite närmare undersökning konstaterades det att det ut från huset kom en riktig EKKJ (eller vad det heter) men upp i stolpen kom det fram en vanlig lampsladd (utan jord). Kabeln grävdes upp. Det var så att kabeln hade inte räckt riktigt ända fram, så sista metern hade någon skarvat på en lampsladd med vanliga toppklämmor, sedan skottat igen diket utan någon ytterligare isolering.
En kompis lät sätta jfb på huset, den löste ut omedelbart, felet lokaliserades till en lampa i en grindstolpe. Vid lite närmare undersökning konstaterades det att det ut från huset kom en riktig EKKJ (eller vad det heter) men upp i stolpen kom det fram en vanlig lampsladd (utan jord). Kabeln grävdes upp. Det var så att kabeln hade inte räckt riktigt ända fram, så sista metern hade någon skarvat på en lampsladd med vanliga toppklämmor, sedan skottat igen diket utan någon ytterligare isolering.
Ähh, det var ju ett proffs, vi andra kör med sockerbitar *S*
/Kent
/Kent
Snacka om jordfel...i dubbel bemärkelse!
Själv gillar jag gjutskarvar, vill minnas att de heter Scotchcast. Lite kladdrisk, men skarven blir tät och fin.
Själv gillar jag gjutskarvar, vill minnas att de heter Scotchcast. Lite kladdrisk, men skarven blir tät och fin.
Fortum kapade och skarvade min inkommande serivsledning förra veckan pga att jag skulle byta till fasadskåp och då räckte inte befintlig kabel i längd. Dom satt på en sorts hylsa som skruvades fast med insexnyckel och sedan värmde dom på krympkabel/slang med gasol utanpå skraven. Det blev en liten bulle på kabeln bara. Tog 20 minuter.
Kan se minen då man drar upp den kabeln! *lol*hempularen skrev:
Det värsta jag hittat i mitt hus än så länge är vanlig lampsladd dragen upp på vinden och över isoleringen för att terminera mitt i taket som taklampskontakt!
Det blir till att dra lite felx!
Hur har det gått D-sajn?
Hittade bl.a följande på Ahlsell, fanns massor att välja på:

560 + moms
GELBOX / RAYGEL Gelskarv för plastisolerad 2-, 4- och 5-ledarkabel 1 kV
Fabrikat TYCO
Användning:
För skarvning av plastisolerad jordkabel 3-, 4- och 5-ledare upp till 1 kV.
Norm:
Cenelec HD 623
Konstruktion:
Skarvarna är tillverkade i ett UV resistent polypropylenhölje som är mycket stryktåligt.
Höljet är fyllt med det patenterade PowerGel®.
Efter skarvning av ledare snäpper man ihop de två halvorna runt kabeln och skarven är färdig att tas i bruk.
Installationen kräver inga specialverktyg.
Skarven har obegränsad lagringstid och livslängden är minst 30 år.
Satsinnehåll:
GelBox satser är kompletta inklusive skruvskarvblock.
RayGel satser levereras utan skarvhylsor.

560 + moms
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden