Jag förstår inte riktigt va du menar med att inte kunna felanmälan trasig fiber utan att bli kund hos ytterligare företag (alternativt köpa ytterligare en tjänst hos fiberleverantören.under_construction skrev:Ja, jag anser ju att jag är aktiv kund hos båda företagen. Visst köper jag en tjänst på ett annat ställe men fibern borde ju vara hel även om jag inte har en tjänst vid en viss tidpunkt.
Det här innebär ju att man inte kan felanmäla en trasig fiber utan att först bli kund hos ytterligare ett företag (alternativt köpa ytterligare en tjänst hos fiberleverantören.
Hur som helst så har Eltel hittat hit, fibern är utdragen (den var av) och nu har de stuckit iväg för att försöka få tag på en fiberblås. Med lite tur blir det fixat idag.
Din trasig fiber felanmäler du hos din leverantör.
Haha, precis, eller så beror det på att de som grävde av den felanmälde. Man kan ju också lite elakt se det som att du genom att ringt runt till alla övriga led i kedjan förlängt felavhjälpningen till ett gäng andra kunder genom att hålla personalen upptagna med fel i onödanunder_construction skrev:
Du är bara kund till din tjänsteleverantör. Man kan inte vara endast fiberkund. Skönt att det löste sig snabbt iallafall :-D
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
Felanmälan endast till operatör,tex. Boxer, eftersom Skanova endast tar emot felanmälan från operatör
Däremot har säkerligen grävfirman felanmält eller haft direktkontakt med fiberfolket, de var ju orsaken i samband med fibergrävningen
Däremot har säkerligen grävfirman felanmält eller haft direktkontakt med fiberfolket, de var ju orsaken i samband med fibergrävningen
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Givetvis var det de som grävde av fibern som gjorde att de kom hit så fort. Min egna anmälan har nog knappt registrerats än. Berättade om den här tråden för installatörerna och de hade olika åsikter. Ena hävdade att man ska kontakta operatör och andra att det borde gå bra via Telia öppen fiber.
Alla led? Jag har alltså ringt två samtal.
Tyvärr har installatörerna inte koll på detta eller t.o.m. ger fel information. De kan vara underkontrakterade, till entreprenör, som är leverantör till Skanova och som levererar fiber till t.ex. Telia Öppen fiber.under_construction skrev:Givetvis var det de som grävde av fibern som gjorde att de kom hit så fort. Min egna anmälan har nog knappt registrerats än. Berättade om den här tråden för installatörerna och de hade olika åsikter. Ena hävdade att man ska kontakta operatör och andra att det borde gå bra via Telia öppen fiber.
Kolla gärna vad jag skrev hur man bör göra och vad som påverkar hur snabbt det åtgärdas.
Kan ju vara att vissa här i tråden kanske ger tråkiga råd men har "mycket" god insyn i branschen, t.o.m. beslutsfattande
Nu börjar det bli riktigt intressant! Håller fullständigt med, åter igen. Att gubbar på plats ute har någon större insyn i hur incidenter ska felanmälas håller även jag för osannolikt.
Några av oss skulle bilda en hemlig task force och utbilda folk i hur saker och ting fungerar
Några av oss skulle bilda en hemlig task force och utbilda folk i hur saker och ting fungerar
Redigerat:
Först grattis till TS för att det ordnade sig relativt snabbt 
Jag tror nog du förstod vad jag menade. Men för att vara tydlig kan vi väl säga att jag genomför en affärsförhandling med säljaren. Jag tycker det är fullt rimligt att få veta identiteten på den person som jag pratar affärer med. Känns konstigt att göra upp affärer med en person som önskar vara anonym. Om man säljer en vara och önskar vara anonym så misstänker jag att det är något skumt med upplägget.mexitegel skrev:
Telefonsamtal i all ära, men det ger inte samma tyngd som det skrivna ordet.
I ett sådant här fall hade jag följt upp med ett vänligt mejl där jag skriver min tolkning av samtalet med tidsramar och annat som avtalades och avhandlades. På det sättet blir jag historieskrivaren. Hör inte motparten av sig med en korrektion och uppfattning så har vi ett klart och tydligt avstamp inför det som ska korrigeras.
I ett sådant här fall hade jag följt upp med ett vänligt mejl där jag skriver min tolkning av samtalet med tidsramar och annat som avtalades och avhandlades. På det sättet blir jag historieskrivaren. Hör inte motparten av sig med en korrektion och uppfattning så har vi ett klart och tydligt avstamp inför det som ska korrigeras.
Du kan mig veterligen inte maila någon av de större operatörernas support. Det går helt enkelt inte att hantera felärenden via mail när vi talar om tusentals om dagen. Däremot kan man med fördel öppna webärenden. Jag upplever det som att man faktiskt får bättre och snabbare hjälp denna vägen.