Du ska inte ringa runt utan felanmäla till din/dina tjänsteleverantörer som du har via fiberanslutningen.
De lägger direkt felanmälan till sina leverantörer och det leder då till att det hamnar ute hos rätt serviceorganisation.
Men redan nu ska de som gräver gjort motsvarande felanmälan, ansvaret ligger på den entreprenör som gör avgrävning.
Du ska inte ringa runt och agera felkoordinator med diverse förslag på åtgärd eller metodiken att vara "hotfull" som vissa förslår. :)
Sedan kan det ta lite tid att få fram tekniker med blås/svetsutrustning beroende på hur mycket jobb som finns inplanerat. Trots allt räknas våra fiberanslutningar som konsumentprodukt vilket inte är det högst prioriterade, men är det operatören själv som orsakar problemet brukar det bli högre prioriterat jämfört med om du själv gräver av fiber på din fastighet.

• Gilla
IdalaJocke och 4 till
  • Laddar…
lbgu skrev:
Om jag ska göra en affär med en annan part och den parten vill ha mitt personnummer så är det väl inte konstigt att jag vill ha personnummer på den jag gör affär med. Det är väl bra att veta med vem man gör affär. Det är i nivå att be om legitimation på någon ifall jag köper t.ex. en bil av någon.
Nu var det inte försäljning utan att man ringer in till en helpdesk/support, här har du inga rättigheter att varken få veta personens hela namn och absolut inte avkräva personnummer, någon hejd får det väl vara på tokigheterna ;)

• Gilla
higgins2k och 5 till
  • Laddar…
Och du tror inte att den du får tag i har möjligheten att ge dig ett fejkat personnummer???? Det skulle jag göra bara för att få tyst på "gnällspiken".

Ber man supporten om personnummer får man nog räkna med att bli runtkopplad i några timmar.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
Nu var det inte försäljning utan att man ringer in till en helpdesk/support, här har du inga rättigheter att varken få veta personens hela namn och absolut inte avkräva personnummer, någon hejd får det väl vara på tokigheterna ;)
Fast just det du svarade på gällde telefonförsäljning som blev ett litet sidospår tidigare.

När det gällde kundtjänst/support så skrev jag följande tidigare.
"Kanske inte att de ger det, men jag har en känsla att de antagligen tar ärendet på mer allvar ifall kunden verkligen vill veta vem det är som lovar att fixa problemet."

Så för att förtydliga, anledningen att be om namn + personnummer ifall man blivit lovad en åtgärd av kundtjänst är att det förhoppningsvis ska få personen i andra frågan att ta det på allvar även ifall de inte lämnar ut något. Min dåliga erfarenhet av Telias support var att de upprepade gånger lovade fixa det, men sedan inte gjorde någonting.

Tyvärr är min uppfattning av Telias kundtjänst att affärsidén till viss del verkar vara att trötta ut kunderna så de ger upp med hjälp av långa telefonköer + kundtjänstpersonal som säger det som krävs för att snabbt bli av med kunden.

Det underförstådda med att få veta vem det är som gett en löften är att jag då får ett namn att ge ifall jag pratar med någon högre upp i kedjan. De flesta anställda brukar vilja undgå klander från chefer så vetskapen att kunden vet identiteten på löftesgivaren får förhoppningsvis personen att hålla sitt löfte. Sen är väl tyvärr risken stor att högre chefer har instruerat personalen att göra som de gör och då funkar det antagligen inte så bra eftersom de vet att de inte kommer att få några klagomål från chefen.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
lbgu skrev:
Om jag ska göra en affär med en annan part och den parten vill ha mitt personnummer så är det väl inte konstigt att jag vill ha personnummer på den jag gör affär med. Det är väl bra att veta med vem man gör affär. Det är i nivå att be om legitimation på någon ifall jag köper t.ex. en bil av någon.
Ja, och i det här fallet så gör du affär med en juridisk person inte privatpersonen du pratar med i telefon. Så det du ska ha är Telias organisationsnummer och det står säkert redan på ditt avtal ;)

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
hsd
Personnummer är en snabb länk i kundregister som används till felanmälan, det går även med kundnummer/abonemangsnummer om man av olika anledningar inte vill uppge personnummer

mexitegel skrev:
Ja, och i det här fallet så gör du affär med en juridisk person inte privatpersonen du pratar med i telefon. Så det du ska ha är Telias organisationsnummer och det står säkert redan på ditt avtal ;)
Fast när det gäller telefonförsäljning så tycker jag att det är rimligt att jag som kund vet vem det är som ringer upp mig och vill sälja något till mig. Vem som helst kan ju säga att de företräder Telia eller något annat bolag. Inte ovanligt att telefonförsäljare försöker att få det att låta som att de ringer för t.ex. Telia när de i verkligheten jobbar åt något helt annat bolag. Så jag tycker det är helt självklart att få reda på vem jag gör affärer med.

Jo, men återigen. Du gör inte affär med den personen som ringer upp dig, försäljaren företräder det företag du gör affär med. Just av den anledningen är det orimligt att kräva att få personnummer.

Be istället om att få deras telefonnummer så du kan ringa tillbaka och kontrollera att
det är registrerat på det företag de påstår sig företräda.

För egen del så gör jag aldrig affärer om jag blir uppringd. Jag vill ha allt skriftligt på mail som jag också accepterar den vägen. Kan de inte erbjuda det så är det inte intressant, hur bra erbjudandet än må vara.

• Gilla
jimih och 3 till
  • Laddar…
J
Nu kanske jag är färgad av att ha direkt insyn i kundkontakter samt arbete i support, second line etc, men två saker är fullständigt säkert:

1) Endast i undantagsfall har något företag som är börsnoterat minsta anledning att ljuga och bedra sina kunder som affärside. Vissa människor (pratar generellt nu så ingen känner sig påhoppad) har ett patologiskt behov att fundera ut varför allt ifrån sin lokala matbutik utstuderat skulle vilja stjäla enstaka kronor från sina kunder, och upp till att ens telebolag/bank/försäkringsbolag lyckas dölja fullskalig konspiration mellan kunder och kundtjänst ända upp till styrelsenivå. Detta tycker jag själv är fantastiskt.

2) Det absolut bästa sättet att få hjälp vid kontakt med support/kundtjänst/helpdesk är att vara trevlig, korrekt, fråga efter referensnummer på ens ärende, och att vid behov tala om att man har för avsikt att återkomma själv inom valfri tid, om man inte fått återkoppling dessförinnan. Detta är oslagbart. Att hålla på med diverse förtäckta hot, och påhopp är det absolut sämsta sättet.

• Gilla
Henrietta70 och 7 till
  • Laddar…
U
Ok, åter till trådens ursprungliga ämne.

Jag har nu ringt Telia som äger fibern, de kunde av någon anledning inte göra någonting utan hänvisade mig till min tjänsteleverantör som i det här fallet råkar vara Bahnhof.

Bahnhof i sin tur kunde inte se om det redan fanns något ärende men tog noggranna uppgifter, bland annat om vilken entreprenör som hade grävt av fibern och vad jag hade uppfattat av den felanmälan de gjorde på plats. Dessvärre trodde han inte att jag skulle få det här gjort innan helgen.

Jag undrade om jag kunde få ett tillfälligt adsl-abonnemang men han menade att det skulle nog gå fortare att få fibern fixad än att få det inkopplat. Så nu väntar jag...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Som sagt, när man ska felanmäla till sin leverantör, det brukar stå som rubrik felanmälan på deras hemsida, större fel hittar man ibland under "driftinfo" ser man att sitt område står med så är flera oftast drabbade och då behöver man inte felanmäla, grannes internet är då också utslaget.

Att ringa Skanova eller Telia när man har en annan leverarntör Tele2, Bahnhof,, Ownit.
Är som att jaga banverket pga tåget inte kommer när man köpt en resa av SJ.
Eller ringa MTR när det är förseningar i tunnelbanan köpt av SL
För att sedan ändå behöva ringa sin leverantör som måste skriva ett ärende, reda ut vad som hänt , det är också leverantören som ska stå för kompensation mot dig som slutkund.

Man får alltid ett ärendenummer /ticketnummer vilket oftast även skickas på mail och sms, det är detta nummer som gör att ärendet går att följa upp oavsett vem som hanterar ens samtal.

• Gilla
Henrietta70 och 1 till
  • Laddar…
F
lbgu skrev:
Det underförstådda med att få veta vem det är som gett en löften är att jag då får ett namn att ge ifall jag pratar med någon högre upp i kedjan.
Att en kundtjänstmedarbetare på ett inhyrt callcenterbolag skulle ha mandatet att ge några sådana som helst löften som går utanför de hårt kontrollerade rutinerna är helt uteslutet. En nyanställd agent som går rouge och vill vara snäll och lösa problemet brukar snabbt bli inföst i ledet av närmaste chef
Att så hålla på att avkräva löften och personnummer gör bara att du blir betraktad som problemkund.

Jag var utan fast telefon i 6 veckor när vi flyttade till huset då tele2s kundtjänst (externt callcenter) enda kommunikationskanal till Skanova var genom ett anonymt felanmälningsgränssnitt. Något annat fick de inte göra. Det var ungefär så mycket den stackars kundtjänstmedarbetaren efter 4 veckan vågade "släppa på masken" och avslöja av de inre hemligheterna så jag skulle "förstå" varför de inte kunde göra mer.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Som Andy78 säger, man måste, hur ont det än gör vända sig dit man är kund. Det går inte kortsluta kedjan och ringa direkt. Då blir det Vilda Västern av det hela. Jag förstår dock din frustration fullständigt. Man tycker att, kan inte bara jag få ringa de som utför felavhjälpning/äger utr direkt?

U
Ja, jag anser ju att jag är aktiv kund hos båda företagen. Visst köper jag en tjänst på ett annat ställe men fibern borde ju vara hel även om jag inte har en tjänst vid en viss tidpunkt.
Det här innebär ju att man inte kan felanmäla en trasig fiber utan att först bli kund hos ytterligare ett företag (alternativt köpa ytterligare en tjänst hos fiberleverantören.

Hur som helst så har Eltel hittat hit, fibern är utdragen (den var av) och nu har de stuckit iväg för att försöka få tag på en fiberblås. Med lite tur blir det fixat idag.

• Gilla
Lundstroem och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.