Se planritning i denna tråd:

http://www.byggahus.se/forum/ventilation/228774-feedback-placering-av-don-ftx.html

I badrummet kommer en vägg byggas för tvättstugedelen. Jag funderar om någon kan rekommendera hur jag bygger upp väggen för att undvika framtida fuktproblem?

Går upp med vatten och avloppsrör från nygjuten platta upp i väggen så att mura en vägg eller använda lux-skivor känns inte som en bra lösning. Ska även fästa in överskåp på väggen i tvättstugedelen så måste ha nåt att skruva i.

Generellt kör jag i badrummet 70 träreglar, 15 plywood, 13 våtrumsgips, tätskikt och slutligen kakel. Ett alternativ jag varit inne i är att skippa plywooden och byta ut träreglarna mot stålreglar i just den avskiljande väggen men då får jag problemet att jag skulle behöva en kortling för att fästa överskåpen. Går kanske att använda en stålkortling? Ett annat alternativ kan kanske vara att skippa fuktspärren i tvättstugedelen?

Några idéer?

Gör precis så som du beskriver och skippa tätskiktet i tvättstugan så funkar det med trä eller stålreglar. Tätskiktet i tvättstugan räcker med att ha på golvet och 100mm upp på väggarna.

Matti_75 skrev:
Gör precis så som du beskriver och skippa tätskiktet i tvättstugan så funkar det med trä eller stålreglar. Tätskiktet i tvättstugan räcker med att ha på golvet och 100mm upp på väggarna.
Tack för svaret. Låter som en bra lösning men iofs är jag inte fuktexpert. Jag antar att jag ska köra någon diffusionsöppen primer istället för tätskiktet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.