2 176 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Avgöra vilken typ av system för uppvärmning?
Hur ser man vilken typ av system för uppvärmning som de vattenburna radiatorerna är kopplade till, 1-rörs eller 2-rörs system?
På VVS ritningen så är det flera radiatorer på samma slinga (totalt 3 slingor) och på VVS ritningen så står det även strypvärden angivna för de olika slingorna.
Det är nu dags att inreda övervåningen och hade tänkt att beställa prylar från Rinkaby men som sagt jag vet inte vilken typ av radiatorkopplingsats som skall beställas.
Tacksam för synpunkter
mvh//hempularn
På VVS ritningen så är det flera radiatorer på samma slinga (totalt 3 slingor) och på VVS ritningen så står det även strypvärden angivna för de olika slingorna.
Det är nu dags att inreda övervåningen och hade tänkt att beställa prylar från Rinkaby men som sagt jag vet inte vilken typ av radiatorkopplingsats som skall beställas.
Tacksam för synpunkter
mvh//hempularn
För mig så låter det som ettrörs, men har du möjlighet att skanna eller fota ritningen och lägga in så är det lättare att säga. Är det ett nybygge? Finns det då inget skrivet i klartext om vad typ det är ?
Huset är byggt 2003 och i den sk huspärmen som vi har så står det inget om vilken typ av system det är.
Vi har en ritning över värmecentralen som finns i tvättstugan där alla värme slingorna är kopplade, i den centralen finns även två plaströr fördragna till övervåningen. På ritningen så är det ena röret märkt stigare och det andra röret märkt retur, om det kanske skulle kunna ge nåt?
Vi har en FLVP Nibe 310P men den kanske stödjer både 1-rörs och 2-rörs system!
Vad betyder förresten:
1-rörssystem 12
RAKE 15
2-rörssystem 12
RAK 15
Detta är vad man skall välja mellan när man skall beställa radiatorkopplingssats från Rinkaby.
Vi har en ritning över värmecentralen som finns i tvättstugan där alla värme slingorna är kopplade, i den centralen finns även två plaströr fördragna till övervåningen. På ritningen så är det ena röret märkt stigare och det andra röret märkt retur, om det kanske skulle kunna ge nåt?
Vi har en FLVP Nibe 310P men den kanske stödjer både 1-rörs och 2-rörs system!
Vad betyder förresten:
1-rörssystem 12
RAKE 15
2-rörssystem 12
RAK 15
Detta är vad man skall välja mellan när man skall beställa radiatorkopplingssats från Rinkaby.
De har kopplena i två olika dimensioner, 12 resp 15 mm. E=ett-rörs (men det har du nog insett)
Har du element på nedervåningen?
Jag tänkte att det kanske skulle gå se något på kopplena till dem i så fall. Men det kanske inte finns någon märkning som går se
Har du element på nedervåningen?
Jag tänkte att det kanske skulle gå se något på kopplena till dem i så fall. Men det kanske inte finns någon märkning som går se
Klicka här för att svara