Eftersom uppmätt lambda är lågt får den för mycket bensin.
Eftersom bilen har en egen lambda kan den antingen:
- Inte detektera låg lambda, vilket innebär trasig labdasond eller läckande avgassystem.
- Detektera låg lambda men inte reglera ner mängden bensin till rätt lambda, vilket innebär att något säger till insprutningen att ge för mycket bensin, antingen felaktig luftmassesensor eller för högt soppatryck.
Men när den inte längre kan reglera ner till rätt lambda brukar motorlampan tändas.

En trasig tempsensor kan teoretiskt göra samma sak på tomgång, men inte vid 2500rpm där CO fortfarande är tokhögt.

En toktrasig luftmassemätare gör att den plockar input från trottleposition istället om den också är fel, men den bör inte heller bli så fel vid 2500rpm.

Så min gissning är trasig lambda om avgassystemet är tätt.

Den bör ha OBD uttag, en billig läsare från Kina kanske kan se data i realtid, typ ELM32, men inte alla billiga kan se realtidsdata.

OBS, utgår från en del generaliseringar om ett styrsystem från 90 talet som jag inte har koll på, men dom flesta brukar fungera på samma sätt.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Läs ur soppaadaptionen. Säkert i botten..
Logga luftmassa på tomgång och jämför med referensvärden. Kolla om någon cylinder sticker ut på något sätt.
Kolla att alla tempgivare visar rimliga värden.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Gamla Motronic kan vara knepiga att läsa av, jag har försökt flera gånger på BMW utan att lyckas, bla hos en kompis som jobbade på Boschverkstad, deras dator fick inte kontakt med bilen.
Läst att många andra haft samma problem.

Spontana tankar skjutna från höften.

Kolla vaccumläckade.

Jag gissar att detta inte är en bil som rullar speciellt mycket?? Står den långa perioder eller drar den onormala mängder motorolja? Drar den onormala mängder bränsle?

Testa att åka en runda i lite högre fart på "för låg växel" så det blir lite snurr på maskin, vi pratar landsväg/motorväg i några mil med maskin runt 3500-4000 varv, sen in o mät avgasvärdena.
Var förresten bilen ordentligt varmkörd när förra mätningen gjordes?

K Kasken skrev:
Spontana tankar skjutna från höften.

Kolla vaccumläckade.

Jag gissar att detta inte är en bil som rullar speciellt mycket?? Står den långa perioder eller drar den onormala mängder motorolja? Drar den onormala mängder bränsle?

Testa att åka en runda i lite högre fart på "för låg växel" så det blir lite snurr på maskin, vi pratar landsväg/motorväg i några mil med maskin runt 3500-4000 varv, sen in o mät avgasvärdena.
Var förresten bilen ordentligt varmkörd när förra mätningen gjordes?
Kör med den dagligen sedan några månader. Det är min sommarbil, Maj till november. Vinterbilen är på en liten service så denne får gå hela vintern skulle jag tro. Bild av en motor med exponerade cylindrar och kablar, visar en del av en bilmotor under arbete eller service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här körde jag nyligen lite ved, så någon söndagskörning är det inte frågan om.
Bil med släpvagn fylld av ved, täckt med presenning, parkerad vid en röd lada. En man står vid bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Kör med den dagligen sedan några månader. Det är min sommarbil, Maj till november. Vinterbilen är på en liten service så denne får gå hela vintern skulle jag tro.[bild]

Här körde jag nyligen lite ved, så någon söndagskörning är det inte frågan om.
[bild]
Då tänkte jag i helt fel banor.
Jag önskar dig lycka till i felsökandet.

På oldskool-lambda kan man ju plugga ut och mäta med voltmeter direkt vad för värden den ger.
Ska ge ca 0,9V för fett och 0,1V för magert.

Du behöver nog inte oroa dig för att avgasröret läcker. Då brukar mätningen visa högt lambda iom att man mäter syret (samtidigt som man har höga co/HC).
Vacuumläcka borde snarare få bilen att gå magrare (om inte lambdaregleringen klarar av att kompensera)

• Gilla
Intet
  • Laddar…
C
Intet Intet skrev:
Jag gar en sådan här. Men mina brister i mobil och datorkunnande gör att jag inte får den att koppla in sig på min läsplatta eller telefon.
Om du inte får till det med en OBD-dongel är ju ett alternativ att uppgradera till en snäppet mer avancerad fristående felkodsläsare, t.ex. Autel AL319 om du nu är nöjd med Autel. Dyrare än en dongel, men fortfarande under tusenlappen.

Livedata är användbart för äldre bilar som inte har så sofistikerad självdiagnostik. Löste själv nyligen ett problem med trasig vevaxelgivare som inte satte någon felkod men som "lätt" avslöjades av tokiga värden.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
På oldskool-lambda kan man ju plugga ut och mäta med voltmeter direkt vad för värden den ger.
Ska ge ca 0,9V för fett och 0,1V för magert.

Du behöver nog inte oroa dig för att avgasröret läcker. Då brukar mätningen visa högt lambda iom att man mäter syret (samtidigt som man har höga co/HC).
Vacuumläcka borde snarare få bilen att gå magrare (om inte lambdaregleringen klarar av att kompensera)
Gamla smalbandslambdor visar typ bara om den går snålt eller fett, inte hur mycket, som du är inne på, därav pendlar gamla system konstant mellan snålt och fett hela tiden i typ 1-2 sekunders cykler.
Så ligger den högt i spänning är lambdan troligen okej och styrsystemet klarar inte att reglera ner, men då bör motorlampan lysa.

Avgasläckage gör att bilen går för fett, speciellt på tomgång, pulsationerna gör att det dras in friskluft och lambdan tror att det behövs mer bränsle eftersom det finns för mycket restsyre kvar.

Men vid 2500rpm blir problemet mindre eftersom pulsationerna mer övergår till ett konstant flöde, då borde CO2500 vara bättre.

Högt lambda = Lean
Lågt lambda = fett

Så bilen går fett

Så jag tror fortfarande på felaktig lambda eller avgasläckage.

Eller, kablarna till lambdan är inte av vanlig koppar, tror att det är typ rostfritt, kanske dom har viat av.

Caset mot avgasläckage ligger ju i att bilprovningen faktiskt mätte väldigt lågt lambda. Skulle den dra in luft så kommer även deras lambdasond visa högt.
Om den inte drar luft vid 2500rpm och lambdasonden / reglering fungerar så kommer man att få rätt värden då.
Som jag ser det 😀

U Ursidae skrev:
Caset mot avgasläckage ligger ju i att bilprovningen faktiskt mätte väldigt lågt lambda. Skulle den dra in luft så kommer även deras lambdasond visa högt.
Om den inte drar luft vid 2500rpm och lambdasonden / reglering fungerar så kommer man att få rätt värden då.
Som jag ser det 😀
Aha, du tänkte så, ja, det har du ju väldigt rätt i. Pinsamt av mig att missa det.
Får skylla på att det är typ 15+år sedan jag byggde och mappade racebil med 1640hp...

Gimp Gimp skrev:
Aha, du tänkte så, ja, det har du ju väldigt rätt i. Pinsamt av mig att missa det.
Får skylla på att det är typ 15+år sedan jag byggde och mappade racebil med 1640hp...
Med sådana behöver man inte slåss med Bilprovningen iaf...
Har en liten hobbybil med måttliga pollar men etanolkonverterad och med alldeles för vassa kammar mm. Har lärt mig mycket om mappning med den. Men den har bra avgasvärden iaf, man kan inte hoppas för mycket på snälla besikningsgubbar....

U Ursidae skrev:
Med sådana behöver man inte slåss med Bilprovningen iaf...
Har en liten hobbybil med måttliga pollar men etanolkonverterad och med alldeles för vassa kammar mm. Har lärt mig mycket om mappning med den. Men den har bra avgasvärden iaf, man kan inte hoppas för mycket på snälla besikningsgubbar....
Ja, man lär sig mycket om mycket när man tänjer på gränserna.
Jag och kompisen fick ur 1640hp ur en cheva 350 gen 1, inte helt enkelt, senare plattformar är det relativt enkelt, faktiskt har jag inte sett någon annan i hela världen som har plockat mer ur en gen 1.
2,8bar laddtryck, E85, 9,8 i kompförhållande och mycket labborerande med squish och kamprofiler, skitmycket overlap pga dåliga flöden i topparna, mm.
Dock inte en enda pryl från Chevrolet...

Men vi hade en exakt likadan bil också med V8 som gick att besiktiga, men lokala besiktningsgubben var rätt snäll så sista åren så åkte vi in med racebilen faktiskt, och rent papper...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.