Jo, jag har ett litet udda problem.
Vårt hus med självdrag för början av 1900-talet har en källare med originaldränering (dvs inte direkt effektiv).
Detta leder till att vi har en luftfuktigthet på ca 70% om vi låter det vara som det är men vi har en liten avfuktare från Woods som vi sätter igång under sommarmånaderna och det löser hela problemet med källaren. Där är allt frid och fröjd.
Nu till problemet.
Några ägare tillbaks byggde en tvättstuga runt den gamla källartrappan (då placerad utomhus) och när detta gjordes ignorerade man att lägga nån form av dränering under och likaså frånluftsventiler.
Som ni säkert kan räkna ut så ökar luftfuktigheten även här på sommaren, dock mer än i källaren. Har vi 65% i källaren så har vi iallafall 70% i tvättstugan.
Här får jag förtydliga, vi har den förhöjda luftfuktigheten endast i trappan ner till källaren.
Min första tanke var att borra upp en frånluftsventil i tvättstugan och montera en fläkt. Denna fläkten skulle dra ut torrare luft från källaren, upp via trappan och ut genom ventilen och då sänka luftfuktigheten i den del av tvättstugan som ligger under marknivå. Då det finns en vägg och dörr mellan källaren och trappan tog jag även upp 2st hål jämte dörren (diameter 105mm st).
Detta funkade men bara marginellt.
Nu sitter jag och spånar på hur jag skall kunna lösa det lite effektivare.
Vi har ytterligare en woodsavfuktare men även en sorptionsavfuktare modell större.
En Cotes CR290B med tillhörande extern hygrostat.
http://cotes.com/wp-content/uploads/2014/12/Cotes_Mobile_CRB.pdf.
Det går att sätta den andra avfuktaren i källartrappan men den är inte direkt tyst och den tar mycket plats så det ses som en nödlösning.
Jag tänker inte heller dränera då det känns overkill då jag annars inte har några direkta problem.
Så nu funderar jag på om det går att placera avfuktare i källaren och transportera den torkade luften till tvättstugan och på så sätt driva ut fukten.
Har ni några kluriga förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder