Dränerade huset sen en tid tillbaka och har nu äntligen fått bort all ytskikt så har ställt ner avfuktare som jag hyrt in.
Har redan tömt flera L efter 2 dagar, men undrar om man ska sätta till extra värme för att torka snabbare eller ska man låta avfuktarna göra sin grej själva?
Har redan tömt flera L efter 2 dagar, men undrar om man ska sätta till extra värme för att torka snabbare eller ska man låta avfuktarna göra sin grej själva?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det är ca 15 grader nere i källaren, tänkte dock om man tillför värme så de e närmare 25 grader där nere så driver man ut vatten från väggarna?J Josth skrev:
Värme gör ju att fukt avdunstar tänkte jag.
Kanske tänker fel
Om det är en gammal källare så är det ju ganska troligt att det kommer tillkomma fukt hela tiden så du kommer behöva tömma din avfuktare regelbundet.
Huset är byggt på 70 talet och är nydränerat.M Maledictus skrev:
Har väl räknat med att ha avfuktarna igång i 1-2 månader innan vi ska putsa väggarna.
Därför undrar jag om värme kommer att hjälpa till med den processen.
Varför torka väggen först och sen vattna den sen?Kenstarfighter skrev:
För att inte putsbruket ska torka innan det härdar vattnar man den gamla betongen.
Det är för att torka ut betongen ordentligt innan, inte direkt så att det man vattnar tränger in lika långt som det som gått igenom utifrån antar jag?blackarrow skrev:
Men sen då? Det är ju stor risk att du behöver ha en avfuktare framöver också.Kenstarfighter skrev:
Men om det nu är åtgärdat genom omdränering så är väl tidigare problem historia?Kenstarfighter skrev:
Jag är nog lite inne på samma spår som en del andra. Antingen funkar dräneringen nu bra och du kan putsa eller så kommer du kontinuerligt ha behov av en avfuktare.
Vad jag har fått till mig behöver man torka ut den gamla betongen som varit blöt rakt igenom pga ingen dränering utifrån. Nu är det isolerat utifrån och då kommer inget nytt in.Alfredo skrev: