Dränerade huset sen en tid tillbaka och har nu äntligen fått bort all ytskikt så har ställt ner avfuktare som jag hyrt in.

Har redan tömt flera L efter 2 dagar, men undrar om man ska sätta till extra värme för att torka snabbare eller ska man låta avfuktarna göra sin grej själva?

• Hyrd avfuktare i ett dränerat rum med nakna väggar och golv, ytskikt borttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för temperatur i källaren? Om det är en kondensavfuktare jobbar den hyfsat effektivt om det är 10° (eller varmare) men klarar att gå i 5°.

J Josth skrev:
Vad är det för temperatur i källaren? Om det är en kondensavfuktare jobbar den hyfsat effektivt om det är 10° (eller varmare) men klarar att gå i 5°.
Det är ca 15 grader nere i källaren, tänkte dock om man tillför värme så de e närmare 25 grader där nere så driver man ut vatten från väggarna?
Värme gör ju att fukt avdunstar tänkte jag.
Kanske tänker fel

Om det är en gammal källare så är det ju ganska troligt att det kommer tillkomma fukt hela tiden så du kommer behöva tömma din avfuktare regelbundet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Om det är en gammal källare så är det ju ganska troligt att det kommer tillkomma fukt hela tiden så du kommer behöva tömma din avfuktare regelbundet.
Huset är byggt på 70 talet och är nydränerat.
Har väl räknat med att ha avfuktarna igång i 1-2 månader innan vi ska putsa väggarna.
Därför undrar jag om värme kommer att hjälpa till med den processen.

Lite OT, men vad kostar avfuktaren/arna i hyra?
Om den ska stå i två månader menar jag, kanske du skulle köpa i stället?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Kenstarfighter Kenstarfighter skrev:
Har väl räknat med att ha avfuktarna igång i 1-2 månader innan vi ska putsa väggarna.
Varför torka väggen först och sen vattna den sen?
För att inte putsbruket ska torka innan det härdar vattnar man den gamla betongen.

blackarrow blackarrow skrev:
Varför torka väggen först och sen vattna den sen?
För att inte putsbruket ska torka innan det härdar vattnar man den gamla betongen.
Det är för att torka ut betongen ordentligt innan, inte direkt så att det man vattnar tränger in lika långt som det som gått igenom utifrån antar jag?

Men sen då? Det är ju stor risk att du behöver ha en avfuktare framöver också.

Har redan tömt flera L efter 2 dagar,
Har du några problem med fukt då? Min spontana reflektion är att "flera liter" är "ingenting", men jag kan naturligtvis misstolka dig.

Alfredo Alfredo skrev:
Har du några problem med fukt då? Min spontana reflektion är att "flera liter" är "ingenting", men jag kan naturligtvis misstolka dig.
Hade svart mögel pga fel konstruktion och väggarna e blöta, pga att de var odränerat

M Maledictus skrev:
Men sen då? Det är ju stor risk att du behöver ha en avfuktare framöver också.
För att slippa de har jag dränerat huset och kommer ha nivellgolv som hela tiden cirkulerar runt luften

Hade svart mögel pga fel konstruktion och väggarna e blöta, pga att de var odränerat
Men om det nu är åtgärdat genom omdränering så är väl tidigare problem historia?

Jag är nog lite inne på samma spår som en del andra. Antingen funkar dräneringen nu bra och du kan putsa eller så kommer du kontinuerligt ha behov av en avfuktare.

Alfredo Alfredo skrev:
Men om det nu är åtgärdat genom omdränering så är väl tidigare problem historia?

Jag är nog lite inne på samma spår som en del andra. Antingen funkar dräneringen nu bra och du kan putsa eller så kommer du kontinuerligt ha behov av en avfuktare.
Vad jag har fått till mig behöver man torka ut den gamla betongen som varit blöt rakt igenom pga ingen dränering utifrån. Nu är det isolerat utifrån och då kommer inget nytt in.

Vad har du för luftfuktighet i källaren nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.