rollo skrev:
Bäste Linnex. Nu får vi ta det lite lugnt.
Det var inte mening att det skulle låta som om jag varvade upp...

Vad jag ville få fram är att man inte enkelspårigt tror att för att sorptionsavfuktaren blåser ut värmen ur huset så skulle den vara betydligt mer energitörstig. Det beror helt på temperaturförutsättningarna.

Kom då med lite argument. Vad menar du med temperaturförutsättningarna?

Enligt mitt förra inlägg ligger brytpunkten för en högre effektivitet räknat i liter vatten/kWh någonstans kring 5 gr. Vid temperatur under 5 grader har de flesta inget behov av avfuktning.

Kondensavfuktaren har en brantare temperatur/producerat vatten kurva, dvs desto högre temperatur, desto större fördel för kondensavfuktare. Det har du stor nytta av på sommaren när avfuktningsbehovet är som störst. Till detta kommer kondensavfuktarens den dubbla effekt genom värmetillförseln.

Rollo och Linnex, ni verkar båda ha engagerat er i er avfuktning rätt ordentligt. Jag har en fråga som jag tror fortfarande står obesvarad (har jag missat svaret i texten ovan ber jag om ursäkt).

Vad kostar det att driva era avfuktningsanläggningar, räknat i kronor per år? Jag förstår att det inte går att jämföra era siffror inbördes eller med andra liknande uppgifter men jag skulle vilja få ett hum om vad avfuktarna kostar i drift.

rollo skrev:
Kom då med lite argument. Vad menar du med temperaturförutsättningarna?

Enligt mitt förra inlägg ligger brytpunkten för en högre effektivitet räknat i liter vatten/kWh någonstans kring 5 gr. Vid temperatur under 5 grader har de flesta inget behov av avfuktning.

Kondensavfuktaren har en brantare temperatur/producerat vatten kurva, dvs desto högre temperatur, desto större fördel för kondensavfuktare. Det har du stor nytta av på sommaren när avfuktningsbehovet är som störst. Till detta kommer kondensavfuktarens den dubbla effekt genom värmetillförseln.
argument?

Jag argumenterar varken för eller emot något system till grunden. Jag har inte skrivit något om att du inte skall ha kondensavfuktare. Jag tar inte heller ställning till tryggehetsvakten, varmgrund eller andra åtgärder. Det får var och en ta ställning till efter sina förutsättningar.
Min förutsättning var krypgrund på ca 230 kubik och 4 fack indelad. Förutom avfuktning behöver jag cirkulation samt har möjligt till praktiskt utnyttjande av grunden pga av höjden.
Och vad jag tagit ställning till är att jag inte vill dömma ut sorbitionsavfuktaren som energibov.

Att en kondensavfuktare skulle vara effektiv redan från +5 grader ställer jag mig frågande till. Bara att gå ner från 20 till 15 grader skall ju försämra kapaciteten drastiskt.

Har du lite uppgifter att lämna?

Jag har följande data vid 60% RH för Munters MH-270 respektive Corroventas CTR300TT.

20°
MH-270, 1.41 kg/h, 1,41kW/kg/h
CTR300T,  0,83 kg/h, 1,31 kW/kg/h

15°
MH-270, 1.19 kg/h, 1,68kW/kg/h
CTR300T,  0,59 kg/h, 1,84 kW/kg/h

10°
MH-270, 0,97 kg/h, 2,06 kW/kg/h
CTR300T,  0,5 kg/h, 2,17 kW/kg/h

Skulle en kondensavfuktare vara betydligt energisnålare än en sorptionsavfuktare redan vid 10° så tar jag tillbaka vad jag tidigare har skrivit. Jag skulle gissa att brytpunkten kommer gå vid 13-15 grader.

MathiasS skrev:
Rollo och Linnex, ni verkar båda ha engagerat er i er avfuktning rätt ordentligt. Jag har en fråga som jag tror fortfarande står obesvarad (har jag missat svaret i texten ovan ber jag om ursäkt).

Vad kostar det att driva era avfuktningsanläggningar, räknat i kronor per år? Jag förstår att det inte går att jämföra era siffror inbördes eller med andra liknande uppgifter men jag skulle vilja få ett hum om vad avfuktarna kostar i drift.
Skrev i någon tråd att min avfuktare bara har varit igång ca 2 månader så jag har inga praktiska uppgifter att ge.
uppskattad energiåtgång var ca 1500 watt. Men att man får tillbaka en del av det är jag övertygad om. Det första som både jag och frun reflekterade på när vi stängde till grunden var att golven blev mycket varmare.

Det var bättre.

Vi har uppenbarligen helt skilda grund :) förutsättningar. Jag skulle säga att din grund är exceptionellt stor och att det kan behövas lite kraftigare doningar.

De avfuktare du presenterar är ju också inte de mindra apparater som annars är aktuella typ Home dry. Undrar vad de kostar??

Så det är risk att vi jämför äpplen o päron. Men i alla fall.

Dina data utgår från 60% RH. det är ju ett ngt lågt värde eftersom 70% annars skall räcka. Tyvärr kan jag bara utgå från de värden som de oberoende testningen vid Råd o Rön levererar o de anges vid andra RF o temperaturer.

Omräknat i kWh/liter blir de i alla fall
1.67 kWh/l vid 5 gr 90%RF (obs apparaten fungerade vid 5 grader)
0.71 10 gr
0.56 15 gr
0.83 22 gr 60%RF
0.56 22 gr 80%RF

Att gå från 80% RF till 60% ger en 50% ökad energiåtgång vid 22 grader. Kan man anta att det blir 100% ökning om man går från 90 till 60%? Då kan du jämföra dina siffor.

Men en stor fråga är hur mycket kapacitet man behöver? Att sätta ett bamseaggregat som bara behöver köras ngra minuter per dag verkar ju onödigt.

Och här kommer min ursprungliga beräkningar in. Med din grund på 230 m3, och antag 85% RF vid 10 grader behöver du avfukta 0.34 liter vatten för att nå 70% RF förutsatt att grunden är helt tät. Om du nu har otäthet eller vill undertrycksventilera pga odör så får man multiplicera detta med hur många omsättningar du vill ha av luften per dygn.

Min slutsats blir att med en tät grund räcker det med ganska modesta grejor för att nå en avsedd RF. Att du sedan har flera fack och inte vill förlita dig på konvektion för att utjämna fuktigheten kan du fixa med en kanalfläkt och lite spirorör.

Att golven blir varmare är också ett sånt där argument som man hör. Det är möjligt att otäta golv känns varmare när man skapar undertryck i grunden pga mindre golvdrag, men temperaturen i grunden ökar inte särskilt mycket och värmeförlusterna via bjälklaget torde minska marginellt.

Som jag skrivit annorstädes är det känsligt att jämföra energiförbrukning mellan olika hus då förhållandena är olika. För tillfället har jag 0 energiåtgång eftersom jag har 65% RF vid 5.6 gr och kondensavfuktaren avstängd. I somras gick den hela tiden o drog då 270w + 30 w för undertrycksfläkten o 30 w för cirkulationsfläkten. Dvs 250 kWh per månad. det gällde juni-augusti. Den klarade att hålla 70% RF hela tiden. Producerade 2-3 lite vatten per dygn. Sedan blev det mindre under hösten.

Det här med att golven ev. blir varmare...det skulle väl isåfall bero på att avfuktaren värmer upp grunden? Synd isåfall att när golvet behöver vara varmt på vintern så går avfuktaren som minst...det värmetillskott den tillför måste vara ganska verkningslöst isåfall, om man inte har välisolerat. Eller fungerar det på nåt annat sätt?

rollo skrev:
Att golven blir varmare är också ett sånt där argument som man hör. Det är möjligt att otäta golv känns varmare när man skapar undertryck i grunden pga mindre golvdrag, men temperaturen i grunden ökar inte särskilt mycket och värmeförlusterna via bjälklaget torde minska marginellt.

Som jag skrivit annorstädes är det känsligt att jämföra energiförbrukning mellan olika hus då förhållandena är olika. För tillfället har jag 0 energiåtgång eftersom jag har 65% RF vid 5.6 gr och kondensavfuktaren avstängd. I somras gick den hela tiden o drog då 270w + 30 w för undertrycksfläkten o 30 w för cirkulationsfläkten. Dvs 250 kWh per månad. det gällde juni-augusti. Den klarade att hålla 70% RF hela tiden. Producerade 2-3 lite vatten per dygn. Sedan blev det mindre under hösten.

Jag har bara erfarenhet från min egna grund och det är en villa byggt 1980 med 220 mm isolering i trossen. Det golv som kändes klart varmare var laminatgolvet och jag upplevde en markant skillnad på den känslan efter installationen. För att det skall upplevas så så behövs det bara små skillnader... men skillnad finns.

Jag skull uppskatta att jag ligger ungefär 2-3 grader upp i grunden jämfört med om det inte hade varit tätat. Klart ser man att temperaturen varierar bara en mindre del under dygnet mot tidigare.
Blir intressant och se vad som händer framåt våren om man då ligger efter 2-3 grader.

bonnier skrev:
Det här med att golven ev. blir varmare...det skulle väl isåfall bero på att avfuktaren värmer upp grunden? Synd isåfall att när golvet behöver vara varmt på vintern så går avfuktaren som minst...det värmetillskott den tillför måste vara ganska verkningslöst isåfall, om man inte har välisolerat. Eller fungerar det på nåt annat sätt?
Man har ju stängt alla ventiler så det finns inget kallras från ventilerna. Samtidigt när fuktigheten hålls nere får man även bättre isoleringseffekt i isoleringen.

rollo skrev:
De avfuktare du presenterar är ju också inte de mindra apparater som annars är aktuella typ Home dry. Undrar vad de kostar??

Att gå från 80% RF till 60% ger en 50% ökad energiåtgång vid 22 grader. Kan man anta att det blir 100% ökning om man går från 90 till 60%? Då kan du jämföra dina siffor.  

Men en stor fråga är hur mycket kapacitet man behöver? Att sätta ett bamseaggregat som bara behöver köras ngra minuter per dag verkar ju onödigt.
De är inte direkt gratis. Jag landade på ca 25.000 med självinstallalation inkl grejorna runt.

Jag tror inte det är riktigt läge att anta. Jag misstänker att samtliga tillverkare lämnar jämförande uppgifter där de kan påvisa att just deras system är bäst. Tex... varför fick jag värden på 60%? Inte f_n har jag planer på att ligga på 60 % i min grund ;-)

Ingen fuktekniker ville ha mindre systemen i min grund. Trygghetsvakten ville installera tre enheter vilket skulle bli 14.700 kr.
De vill försäkra sig om att systemen skulle klara de värsta belastningarna samt rätt driftekonomi.

rollo skrev:

Kollade lite data. -3 grader ute och +10.4 grader i grunden. Visst har igensättningen av ventiler ökat temperaturen i grunden. Ca 4 grader skulle jag uppskatta.

Varför har du så varmt i grunden? Har du välisolerat eller eldar du för kråkorna? Jag har -3 ute o +5.8 grader i grunden? Ingen aktiv avfuktning nu. RF 68%

Jag har +8 grader i krypgrunden, och det är -8 grader ute.

Det är en krypgrund med igensatta ventiler. Det är 22cm isolering i golvbjälklaget. Har vattenburengolvärme. Har fått för mig att det läcker ganska mycket värme till krypgrunden.

Editerat: Kan tillägga att jag kör med en Munter Homedry, fläkten gör bara när den avfuktar, dvs ganska litet undertrycksventilaiton.

/Abbe

Kollade för säkerhets skull: -4 ute, +5.5 i grunden, 69% RF. Jag har igensatta ventiler och undertrycksventilering vilket kan bidra till en lägre temperatur. Skall faktiskt kolla vad som händer om jag slår av den. Har inga luktproblem nu på vintern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.