Byggahus.se

Avfrostad kyl/frys problem/isbildning direkt!

937 läst  11 svar

1. B
    Medlem Nivå 6
    (Dax igen ang mitt Electrolux kombinerade kyl och frysskåp...!)

Vad är problemet...?!?!?!

- Frysen ut såhär mindre än två dygn efter avfrostat och rengjort det (d v s "frostvita" hyllor, kanske inte syns jättetydligt på bilderna?) Har inte ens hunnit lägga in mina frysvaror som är i grannens frys fortfarande....

- Vattendropparna på bakre väggen (kylplattan) i kylen är typ frusna varann gång jag öppnar dörren och vattendroppar varannan gång, växlar alltså mellan is- och vattendroppar flera ggr/dag trots temperaturen är konstant hela tiden enl termometrarna (två stycken)jag har placerat på mitthyllan i vattenglas

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Är temperaturen "rätt" så är det inget fel. Att plattan i kyldelen växlar mellan minus (frost/is) och plusgrader (droppar) är helt normalt

3. R
    Bannad · Nivå 16
    Det är varmt nu så det blir mycket is i en frys , varmluft kommer in varje gång du öppnar
    och den innehåller mycket fukt

4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Ja det här är helt normalt i såväl frys som kyl

5. B
    Medlem Nivå 6
    Kan jag kanske passa på och fråga dig (i o m du t o m kallar dig Electroluxaren antar jag har ngt yrkesrelaterat till det branschmärket...;)):

Vilken sorts plast är dörrhyllorna samt insidan av kyldörren tillverkad av?

6. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Har inte en aning
    Plasten i dörrsidan står ingötet
    Men hyllorna är nån typ av plxiglas

7. B
    Medlem Nivå 6
    Okey, tack.
    Haft bedriften att ha sönder/av en av plastfnutten på insidan av dörren som man hänger upp hyllorna på, u see. Hoppas inte det vita inuti som man ser på två bilder är ngt som alstrar dödliga ångor eller nå't... För då behöver jag inte börja fundera på att köpa ny kyl/frys tänker jag....:crysmile:.

8. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Isoleringen står alltid någonstans vad det är

• Laddar…
  9. R
    Bannad · Nivå 16
    Du måste täta till hålet omgående , med någon tät tape till att börja med , det kommer in fukt i dörren , inget bra , senare kan du lyssna på lite om något lim som kan användas
    Den plasten är lite knepig att limma så rätt sort behövs
    Skulle det bli ett hål i frysen är det ännu viktigare att täta till , annars blir dörren som en ballong med is

• Laddar…
  10. B
    Medlem Nivå 6
    1000 miljoner tack för ditt svar. Biten passar perfekt i hålet (saknas inga flisor eller ngt), har haft den fasttejpad hela tiden sen hände, tog bara loss den nu för att ta foto och tejpade fast den direkt igen. Ska sätta några extra tejpbitar nu när läst ditt svar...
    Sitter med ett 2.komponent Epoxylim Universal som limmar dom flesta plasterna utom PP, PE ocj Teflon enl produktinformationen.

Känner är dumt att chansa och förhöra sig om vilken sort som är lämpligast, för precis som du säger är plast knepigt att limma har jag erfarit några ggr.

Tack, tack, tack igen (y)

11. S
    Medlem Nivå 1
    dörren/listen till frysen håller inte tätt,har haft samma problem!

12. B
    Medlem Nivå 6
    Vad gjorde Du åt det? Skrotade det och köpte nytt eller...;)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka