Hej, har en kyl/frys där 2 fryslådor börjar gå trögt att dra ut/in, beroende på isbildning. Tänkte avvakta tills det blir ordentligt kallt ute så jag kan buffertlagra frysinnehållet på balkongen. Men det verkar inte bli så kallt på ett tag och jag är lite orolig för att dra sönder de trilskande lådorna( de är av plast). Om jag stänger av frysen och hjälper till att få bort isen m h a värmepistol är det ok? Då får jag väl rimligtvis bort isen någorlunda fort men kan frysen ta skada av det?
 
Sätt varorna i papperskassar, lägg några tidningar ovanpå och ställ dem på balkongen, även om det är någon +grad så hinner det inte töa.
Varm upp frysen med varmluftspistolen kan gå men det är stor risk att plasten skadas!
En eller två grytor men hett vatten är mer effekt och mindre risk.
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Brukar ta alla hjälpmedel som finns till hands för att det skall gå så fort som möjligt. Kupevärmare, hårblås, kastruller med varmvatten, blomspruta med varmvatten osv. Oftast på sommaren innan semestern. Varorna brukar klara sig ändå.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
C
C clippan skrev:
Hej, har en kyl/frys där 2 fryslådor börjar gå trögt att dra ut/in, beroende på isbildning.
Det där är en så j-la dum konstruktion så man blir galen.
Se till att fixa det innan det blir ett problem för annars har man bara två alternativ - bryta sönder lådorna eller avfrosta med varorna kvar i frysen :mad:
 
  • Gilla
panodil och 2 till
  • Laddar…
Bädda ner varorna i soffan under några filtar, klarar sig flera timmar :)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag kör en kupevärmare på en stol framför. Räcker bra för att det ska tina fort. Ingen mening att föröka påskynda det nåt.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Som redan sagt. Lägg allt i soffan och tjock täcke över. Låt frysen stå öppen och på 2-3h har det löst sig själv. Under tiden kan du lyxa till det med att äta glass i soffan och inte behöva lämna för att hämta mer:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
nikasp
Vänta till mitten av nästa vecka, ser att du bor i Stockholm. Nu kommer lite kyla. Vi skulle ha frostat av förra vintern men det blev ju aldrig kallt. Hinner kanske köpa nya vitvaror.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ett par kastruller med hetvatten som någon här nämnde funkar finfint. Först händer inget men ganska snart böjar det droppa och sen går det snabbt. Du har mer energiinnehåll i hetvatten än att sitta och blåsa med värmepistol. Djup ugnsplåt eller liknande för att samla upp smältvattnet. Jag gjorde det på någon timme eller två och ställer du ut det frysta på balkongen även om det knappt är på nollan så hinner det inte hända så mycket. Torka dock ur med handduk ordentligt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag brukar använda damsugaren på utblås... tinar fort och bra utan risk för skador.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Det går nog bra! Vi har snabb-avfrostat vår med hjälp av hårtork flera ggr. Varmluftspistol är kanske lite farligare, för det blir nog varmare. Tänker att plasten kanske kan spricka vid snabb temperaturväxling. Men hårtork funkar toppen iallafall. Glöm inte stänga av frysen innan bara :-)
 
C clippan skrev:
Hej, har en kyl/frys där 2 fryslådor börjar gå trögt att dra ut/in, beroende på isbildning. Tänkte avvakta tills det blir ordentligt kallt ute så jag kan buffertlagra frysinnehållet på balkongen. Men det verkar inte bli så kallt på ett tag och jag är lite orolig för att dra sönder de trilskande lådorna( de är av plast). Om jag stänger av frysen och hjälper till att få bort isen m h a värmepistol är det ok? Då får jag väl rimligtvis bort isen någorlunda fort men kan frysen ta skada av det?
Hej! Det finns en enkel metod. Ta ut allt och packa in med tidningar och filtar. Ställ en fläkt som blåser in rummets 20-gradiga luft i skåpet. Det tinar snabbt.
 
  • Gilla
nubb och 1 till
  • Laddar…
C clippan skrev:
Hej, har en kyl/frys där 2 fryslådor börjar gå trögt att dra ut/in, beroende på isbildning. Tänkte avvakta tills det blir ordentligt kallt ute så jag kan buffertlagra frysinnehållet på balkongen. Men det verkar inte bli så kallt på ett tag och jag är lite orolig för att dra sönder de trilskande lådorna( de är av plast). Om jag stänger av frysen och hjälper till att få bort isen m h a värmepistol är det ok? Då får jag väl rimligtvis bort isen någorlunda fort men kan frysen ta skada av det?
Jag brukar använda våtdammsugaren när jag frostar av frysen, sug bort frosten och isen. Det går fort.
 
Min rekordtid på avfrostning är strax runt 30 minuter från början till start. Det går så snabbt att man knappt behöver täcka över varorna.

Framgången fås med hjälp av en vanlig golvfläkt på 40 cm och en grov dammsugare som ställts om till våtsug.

Tricket är att växla värmen och få ut den kalla luften till förmån för den rumstempererade luften. Då smälter isen mycket snabbt.

Våtsugen gör att man slipper torka.

Ska se om jag orkar spela in en video nån gång. Avråder från värmekällor då det kan skada plasten.
 
  • Gilla
nubb
  • Laddar…
Brukar använda en hårtork, blir inte lika varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.