8 519 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
avfallskvarn i vasken
Låter som en utmärkt lösningjureit skrev:
Näe, det alternativet är ännu värre!bolets skrev:Själv har jag egen trekammar brunn så jag leder inte ut det till något kommunalt reningsverk. Kan nog bara vara så att vi får lite mer sörja i brunnen som sen sugs ut av slamsugarn, och det kan jag inte tro skulle vara sämre i miljösynpukt. eller ?? Jag tror att det är en kanon grej för oss med egen brunn, men med kommunalt avlopp kanske inte.... Mvh Martin
Dels så tömmer slamsugningsbilen sitt innehåll i reningsverket...ingen skillnad där alltså...
Dessutom överbelastar du din infiltrationsanläggning. Den är inte anpassad för att ta hand om en sådan stor mängd organiskt material. Din slamavskiljare kommer troligen att börja lukta skunk = härsket fett...inte så mysigt.
Den kommer också att behöva tömmas stup i ett då slammängden ökar enormt.
Allt organiskt material stannar inte i slamavskiljaren, inte ens i normalfallet, utan en avsevärd mängd hamnar i infiltrationen. Där ska det organiska materialet brytas ner med hjälp av mikroorganismer vilket normalt sett ska fungera bra. Men när så mycket matavfall kommer dit så fungerar inte nedbrytningen (= mikroberna hänger inte med/blir "ihjälmatade") vilket resulterar i att infiltrationen sätter igen = avloppvattnet kommer inte att bli renat = du riskerar att förorena din dricksvattenbrunn och grundvattnet + du måste gräva om infiltrationen inom kort då den kommer att bli lika kompakt som betong...
Tycker du fortfarande att det är en bra idé att köra ner hushållsavfall i trekammarbrunnen??
Om man är så lat att man kastar kompostavfall i "vanliga" soporna så borde väl det vara bättre med kvarnen ???
Tänkte bara nämna att detta tydligen är en nyhet i Kristianstad och där ser dom tydligen positivt på det hela i en artikel från 2006-09-08: "Nya kvarnar maler ner avfallet"
När matslammet kommer till reningsverket rötas det och ger biogas och rötslam.
<...>
Hittills har de som sökt i Bromölla fått tillstånd.
Men vi har haft väldigt få ansökningar, säger Stefan Apelros som är teknisk chef i Bromölla kommun. Skulle det komma in väldigt många ansökningar får vi kanske diskutera det. Jag ser positivt på det men det blir ju en ökad belastning på reningsverket och då beror det på vilken kapacitet man har. Men å andra sidan blir slammet av bättre kvalité.
Vad är problemet egentligen? Maler ni toapappret och det ni producerar där? Eller åker det direkt till reningsverket? Vad gör det i så fall det bättre än finmalda matrester?
Ingen som sköljer av sina tallrikar i hon ibland? Trycker ner de riskornen, mosar ner potatisen, spagettin mm?
http://www.avfallskvarn.se/biogas.htm
Ingen som sköljer av sina tallrikar i hon ibland? Trycker ner de riskornen, mosar ner potatisen, spagettin mm?
http://www.avfallskvarn.se/biogas.htm
Toapapper och annat som naturligt ska hamna i toastolen löser upp sig totalt till den trögflytande sörja som reningsverket är anpassad för att ta emot..
Men det största problemet för reningsverk är nog inte ev avfallskvarnar som mal ner kompostavfall i avloppet, utan andra saker som hamnar i avloppet som inte borde det. Diverse rengöringsmedel och andra flytande vätskor som egetligen inte alls hör hemma där t.ex. (Minns med en rysning hur jag själv hällde ner framkallningsvätska i avloppet för 20 år sedan...)
Men det största problemet för reningsverk är nog inte ev avfallskvarnar som mal ner kompostavfall i avloppet, utan andra saker som hamnar i avloppet som inte borde det. Diverse rengöringsmedel och andra flytande vätskor som egetligen inte alls hör hemma där t.ex. (Minns med en rysning hur jag själv hällde ner framkallningsvätska i avloppet för 20 år sedan...)
Jag tror att diskutionen har missat ordet >>fett<<, i toaletten så kommer det inte ut fett i den form som det stoppades in, det fastnar med andra ord inte i rören eftersom det är spjälkat. Mat däremot kommer att ha "rå-fett" ( ha ha ) och kommer således att fastna överallt. Det är ett av de stora problemen man har i t.ex. USA med avloppen.
Liksom problemet med fingrar i kvarnen, aj aj
Kvarn -> avskiljare -> vatten + kompost
Det kan väl inte vara så svårt ?
Henrik
Liksom problemet med fingrar i kvarnen, aj aj
Kvarn -> avskiljare -> vatten + kompost
Det kan väl inte vara så svårt ?
Henrik
Problemet verkar inte vara så farligt enligt de studier som gjorts.
http://www.avfallskvarn.se/Roren.htm
http://www.avfallskvarn.se/Yttre ror.htm
http://www.avfallskvarn.se/Roren.htm
http://www.avfallskvarn.se/Yttre ror.htm
Nu börjar det bli komplicerat. Iden är smart tycker jag att slammet från avloppet rötas och blir biogas, och ju mer vi kör där destå mer biogas kan vi producera. Idag så görs detta i väldigt små skalor med "lyckade" resultat. Uppsala Kommun gör ett större försök med en stor biogasanläggning och kommer dom att få det att fungera? Tveksamt tror jag med flera, jag har inte hittat någon anläggning för storskalig produktion av biogas. Kompost då javisst funkar ju faktiskt, förvisso en ganska dyr mskinell insats för att få jord av det men det funkar oerhört väl. Jorden går ju alldeles utmärkt att ha på det flesta ställen tyvärr kanske inte i trädgårdar för många är ju så korkade och fattar inte det här med sortering så det kan komma med glas, bryts ju inte ned på ett par veckor direkt.
hmmm gjorde mig tveksam, jag är ingen miljönisse men det går ju väldigt mycket vatten då jämfört med att kanske diska ur kompostbehållaren i bland om påsen har läckt.....armswett skrev:
Att mala en dagsranson med potatisskal tar ca 15sek så i liter räknat går det inte så mycket vatten.
Sen slipper man att gå ut med komposten och man slipper lukt inomhus om man inte har gått ut med hinken
Jag har även en liten tomt (kedjehus) och inget trädgårdsland så kompost är inget alternativ för mig.
det finns kommunal komposttömning men det är så dyrt att jag kan köra kompostkvarnen väldigt mycket innan det blir olönsamt.
Sen slipper man att gå ut med komposten och man slipper lukt inomhus om man inte har gått ut med hinken
Jag har även en liten tomt (kedjehus) och inget trädgårdsland så kompost är inget alternativ för mig.
det finns kommunal komposttömning men det är så dyrt att jag kan köra kompostkvarnen väldigt mycket innan det blir olönsamt.