Vilken som växer fortast här beror nog på hur man räknar. Boken växer långsamt till de är kanske 2m höga, sedan sätter de fart. Avenboken växer fortare i början, men hänger inte med sedan. Och avenboken får långa, tunna skott, men inte lika mycket grovlek som den vanliga boken. Boken får alltså på sikt mycket mera massa, och den blir också mycket större under en hel livscykel. Men som sagt, jag tror avenboken har fördel av mera basisk jord, medan vanlig bok trivs bra i sur jord.

• Gilla
Supermaggan och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Successful Small Gardens, 1994, Roy Strong, visar en takterrass med ganska nyplanterade lindträd vars funktion, som jag tror, du är ute efter.
Väljer du avenbok måste du sätta rejäla störar vid varje planta och binda dem ordentligt flera gånger/säsong tills höjden nåtts och stammen är stabil samt ta bort sidoskotten. Därefter placeras vågräta störar och önskade grenar binds längs detta. Lite arbete men det kan bli jätteläckert!

Ponera 3/4 m höjd, tar väl ca 4 år för att få rak fin stam som bär. Sidogrenarna ett par år till. Lägg in bilder när/om du startar planteringen.

Dåligt foto men jag fotade med mobilen från min bok.

[bild]
[bild]

Spaljen från andra sidan också.

Efter ett antal år täcks rubbet:).
Tusen tack för detta! 🙏

Stort tack alla för er värdefulla input! Otroligt vilken fin respons 🙌 Jag har nu köpt en avenboksplanta och spaljerat den till att börja med. Fick 80% rabatt på den 2 meter höga plantan då den var så otät neråt men det passar ju perfekt för mitt projekt 🤩 kanske blir det så att jag blandar in några andra träd i raden som t ex är bollformade. Ser fram emot ett projekt som ska få ta sin tid. Tack igen!

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.