Hej

Vi ska räkna ut vinstskatten på min frus hus som vi just sålt och har hamnat i lite kluriga funderingar, hoppas någon här kan hjälpa.

Bakgrund: Min fru och hennes exman byggde huset 2002 på en tomt som de köpte från kommunen. Efter att huset var "klart" och besiktigat byggde de till bla garage och veranda. 2004 skildes de och min fru köpte ut exmannen. Exmannen gjorde då inga avdrag för tex lagfart och förbättringar när han sålde till min fru. Nu har hon alltså sålt huset iom att vi flyttat ihop.

Frågor:
1. Vad ska man egentligen räkna som hennes inköpsvärde? Kostnaderna för ex garage och veranda, ingår de i inköpsvärdet eller är de förbättringsåtgärder?
2. Vad kan hon göra avdrag för när hon beräknar vinstskatten? Är exmannens "halva" av avdrag för lagfarter och förbättringar "förbrukade" iom att den delen av huset redan sålts en gång sedan dess? Eller kan hon göra avdrag för hela kostnaderna iom att hon var delägare när de togs och de inte dragits av tidigare?

Väldigt tacksam för svar, helst från någon som faktiskt vet... ;-)

Man får ju göra två beräkningar var för sig sen lägga ihop skatten för båda så man får rätt.
Antar att hon köpte den andra halvan efter det byggts och då är det ju inte en förbättring om det fanns vid köpet. Dock i sin gamla del kan hon dra halva kostnaden för dom förbättringarna.

Nej du kan inte göra andras avdrag när du säljer din del. Hon får ta sina kostnader som hon haft vid sitt köp oc förbättringsutgifter som hon haft efter det.

För att säga det enkelt. Alla förbättringar innan köpet får hon räkna 50% på och efter köpet 100%.

Hon får ta halva lagfart och halva inköpspriset från 2002 (hennes del)
Halva kostnaden för byggandet av garage och veranda och det tas upp under Ny/till ombyggnad.
Vidare får hon dra inköpspris och de lagfartskostnader som uppstod då hon köpte ut sin exman.

Om det är så att hon inte gjorde ett regelrätt köp av huset utan bodelade så är det istället så att lagfartskostnader och inköpspris dras med 100% från 2002 likaså med tillbyggnaderna från 2004.

En fundering: Köpte hon verkligen ut exmannen? Det är vanligare att man vid skillsmässa tar över huset genom bodelning, man kan ändå betala.

Men om det är genom bodelning så utgick ingen reavinstbeskattning för exmannen, utan din fru får nu skatta (och dra av) som om hon hade ägt hela huset själv från början.

• Gilla
Nanny Fine
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.