MathiasS MathiasS skrev:
Alla rum kan ju användas till annat än en sak. Jag kan sitta där och lyssna på musik tex. => med en snäv tolkning är det kravet aldrig uppfyllt.

Tanken är väl att ett rum med en säng och ett skrivbord inte är ok?
Precis, det skall vara ett arbetsrum, enbart, inte ett gästrum med ett skrivbord. Skulle tro att det går bra att köpa inredning som är nödvändig och sen dra av.

I vilket fall som helst är det inte skattereduktion man ska försöka få igenom utan istället eventuell kompensation från arbetsgivaren.

• Gilla
MartinOW
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
I vilket fall som helst är det inte skattereduktion man ska försöka få igenom utan istället eventuell kompensation från arbetsgivaren.
Tyvärr så är det inte så enkelt. Jag få förmånsvärde på den kostnaden och då blir det dyrt fö företaget att kompensera. Det är av den orsaken som skatteavdragen finns...

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R
B boohoo skrev:
Hemarbete borde snarare förmånsbeskattas :surprised: (bara för att jag har ungefär 0 möjlighet att göra det själv)
Om du, som jag, hade gjort det mer eller mindre på heltid sedan i våras så hade du insett att det absolut inte är en förmån. En eller ett par dagar i veckan går bra och kan vara skönt, men heltids är psykiskt påfrestande. Speciellt om man ska följa reglerna i övrigt och inte umgås med folk privat heller.

Jag förstår att du är ironisk, men ville ändå belysa det. Det finns folk som tror att detta är en vinstlott för oss som är hemskickade.

• Gilla
  • Älska
BiFuel och 4 till
  • Laddar…
Det är ju ingen ny situation för alla vi som haft kontoret hemma sedan urminnes tider. Praxis är genomarbetad, och jag ser inte hur detta skiljer sig från de som jobbar hemifrån pga distansarbete innan Corona.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Precis, det skall vara ett arbetsrum, enbart, inte ett gästrum med ett skrivbord. Skulle tro att det går bra att köpa inredning som är nödvändig och sen dra av.
Det är svårare att få till än att arbetsgivaren lånar ut den inredning som behövs.

R RoAd skrev:
Om du, som jag, hade gjort det mer eller mindre på heltid sedan i våras så hade du insett att det absolut inte är en förmån. En eller ett par dagar i veckan går bra och kan vara skönt, men heltids är psykiskt påfrestande. Speciellt om man ska följa reglerna i övrigt och inte umgås med folk privat heller.

Jag förstår att du är ironisk, men ville ändå belysa det. Det finns folk som tror att detta är en vinstlott för oss som är hemskickade.
Dessutom så blir det mycket lätt fler timmar och mindre vila. Jag har längre arbetsdagar nu än om jag räknar in pendeltiden i arbetstiden tidigare. Dessutom är arbetstiden mycket mindre effektiv eftersom man alltid blir störd av kollegor som tidigare tog frågorna vid kaffeautomaten. Och möjligheten att få koll på verksamheten genom att lyssna in på vad andra gör är helt borta. Det går åt många fler timmar och ändå så ger allt extra jobb ett sämre resultat.

Nej, det är verkligen ingen förmån att jobba hemifrån.

• Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Om du inte kan lösa arbetet vid köksbordet eller soffan, kan arbetsgivaren då hävda att du kan jobba hemifrån, arbetsgivaren kräver väl inte att alla anställda inreder ett kontor hemma.
Komplext det här. En ytterligare aspekt är att arbetsgivaren mycket väl kan anses bryta mot sitt arbetsmiljöansvar om denne tillåter att någon arbetar hemma med så bristfälliga förutsättningar som ett köksbord eller en soffa.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Komplext det här. En ytterligare aspekt är att arbetsgivaren mycket väl kan anses bryta mot sitt arbetsmiljöansvar om denne tillåter att någon arbetar hemma med så bristfälliga förutsättningar som ett köksbord eller en soffa.
Jag får ju låna hem möbler men då tar de ju 4kvm av mitt hus.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Om det är en förmån eller inte tror jag varierar från person till person. Det är många som tycker det är skitjobbigt. För egen del är det toppen. Har alltid jobbat hemifrån men med några dagar på kontor eller hos kund. Nu är det heltid och lär förbli så länge ännu, jag gissar hela nästa år. Att slippa restiden och störningen i ett öppet kontorslandskap passar mig utmärkt.

En annan fördel med detta elände är att alla som traditionellt haft uppfattningen att hemarbetare latar sig och smiter undan nu får tänka om. Man har snabbt insett att det är jobb oavbrutet från tidig morgon till kväll och inte någon semestertripp. Det kommer aldrig igen hända att någon tittar snett på den som arbetar hemifrån.

• Gilla
  • Haha
Destrier och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man har snabbt insett att det är jobb oavbrutet från tidig morgon till kväll och inte någon semestertripp.
Fast några mycket korta avbrott för Byggahus klämmer nog en och annan in. :surprised::oops::crysmile:

• Gilla
  • Haha
Tamazin och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast några mycket korta avbrott för Byggahus klämmer nog en och annan in. :surprised::oops::crysmile:
Det gör jag även på kontoret. Just nu har jag tagit mig en lite längre lunchrast för att jag har fått stressrelaterade hälsoproblem av att arbeta hemifrån. Från och med idag så tvingar jag mig själv att ta raster.

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja man har ju möten till det?

Skämtåsido, mikropauser har blivit ännu viktigare nu utan naturliga sociala avbrott på kontoret.

• Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Självvalt i den meningen att jag inte säger upp mig från en arbetsplats som inte tillhandahåller kontor för alla anställda.
Ah, jag tänker tvärtom, att det är många arbetstagare som inte kommer vilja vara på kontoret fem dagar i veckan, inte arbetsgivaren som inte vill ha dem där.

Men i slutänden kan förstås effekten bli densamma, att man har kontor som är mindre inbjudande att boa in sig på, att allt färre har fasta platser, och att det inte finns plats för alla samtidigt.

De gånger jag på senare tid har varit in på kontoret så har jag träffat färre människor där än vad jag gör hemma. Men det är i alla fall andra människor. Nu senast så var det endast ett annat bord på lunchrestaurangen som var upptaget, resten var tomma. De hade gått ned till två personer i personalen från att ha varit tio.

• Wow
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.