Byggahus.se

Avdrag för att jobba från hemmet?

1. M
    Medlem Nivå 3
    Hej, Arbetsgivaren har skickat hem alla som kan jobba från hemmet.

Väl hemma har jag fått flytta om barnens rum och annat för att få till ett kontorsrum där jag kan sitta ostört med arbetsgivarens dator, skrivare m.m.

Arbetsgivaren står inte för någon kostnad.

Vad gäller för deklarationen nästa år?

Kan man dra av för att jag använder cirka 11% av husets yta till jobbets kontor? Jag kan ju inte använda rummet till något annat. Har även uppvärmningskostad för rummet.

Jag har försökt att ta reda på genom att läsa på, men jag hittar inget.

Finns någon kunnig person här som vet? Tack!

• Laddar…
  2. E
    Medlem Nivå 1
  3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ett rum i en egen villa eller lägenhet som är möblerat med vanliga kontorsmöbler kan inte anses vara specialinrett, vilket innebär att avdrag inte medges.

Om ovanstående krav inte är uppfyllda anses kostnaden för arbetsrummet i stället vara en privat levnadskostnad som inte är avdragsgil

• Laddar…
  4. Dan_Johansson
    Medlem · Nivå 17
    Maxbeloppet verkar ju vara 5000 spänn också?

• Laddar…
  5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    I ena paragrafen konstaterar man att ett rum i en villa aldrig kan bli ett arbetsrum. Senare visar man på vilka kostnader man kan göra avdrag för......

Tror man behöver lite corona-rättspraxis här för att veta vad som gäller?

6. Dan_Johansson
    Medlem · Nivå 17
    Det verkar vara viktigt att det inte går att nå rummet direkt från lägenheten/villan, och att det ska vara möblerat så att det inte gå att använda på annat sätt...

• Laddar…
  7. P
    Medlem · Nivå 7
    Tolkningen av "Arbetsgivaren får inte tillhandahålla någon arbetsplats." kan ju bli viktig i en sådan här fråga. De flesta arbetsgivare tillhandahåller arbetsplatser, men det är inte rekommenderat att använda dem. Det skulle förmodligen behöva prövas i domstol i dessa tider.
    Som jag har tolkat de där reglerna så skulle exempelvis en friggebod kunna ge möjlighet för avdrag. Men det är inte självklart.

• Laddar…
  8. P
    Medlem · Nivå 9
    Korta svaret är: nej.

Behöver du verkligen ett speciellt rum för en dator. Behöver du verkligen en skrivare hemma? Om du inte kan lösa arbetet vid köksbordet eller soffan, kan arbetsgivaren då hävda att du kan jobba hemifrån, arbetsgivaren kräver väl inte att alla anställda inreder ett kontor hemma.

Detta med avseende på vad som gäller idag, men det borde ses över om vi i fortsättningen kommer att flytta ut arbete från kontoret till hemmet.

9. Dan_Johansson
    Medlem · Nivå 17
    Jag har suttit i gästrummet (som ligger i ett annat hus på tomten) på halvtid sen mars, och på heltid sen det drog igång igen, jag funderar på att räkna lite på hur mycket man skulle kunna dra av och prova.. Kan väl inte bli mer än ett avslag?

10. B
    Medlem Nivå 5
    Hemarbete borde snarare förmånsbeskattas :surprised: (bara för att jag har ungefär 0 möjlighet att göra det själv)

11. T
    Medlem · Nivå 12
  12. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 13
    100%. Och vi som inte fått vara lediga med statlig lön borde i alla fall få en extra julklapp i år ;)

(inte alls avundsjuk på alla som haft betalda lediga Fredag)

13. E
    Medlem Nivå 1
    ELLER, inte OCH.

• Laddar…
  14. E
    Medlem Nivå 1
    Jag svarade bara på frågan. Magnus sade han blev hemskickad, dvs erbjuds inte någon arbetsplats.

15. Dan_Johansson
    Medlem · Nivå 17
    Så du menar att gästrummet inte behöver vara speciellt möblerat om det bara har egen ingång?

• Laddar…