Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett litet huvudbry, jag vill testa att klippa i den 30 gradiga slänten, jag tro klipparen kommer att klara den. Men fram i slutet av Juli kommer den bli brun så jag vill begränsa bort den då. Det tänkte jag lösa med en liten strömbrytare. Den 35 gradiga slänten skall permanent begränsas. Frågan är hur brett ska jag ha i mellan 30 och 35 gradiga slänt slingorna? Jag vill inte att klipparen ska gå i den passagen i mellan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Varför alls ha ett avstånd mellan dem då? Det är bara att lägga slingorna ihop.
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Du tänker rätt så tillvida att de två kablarna mellan 35 och 30 graderslutningarna tar ut varandra, men de ligger ju då inom en gemensam ö som klipparen inte kommer in i. Och när 30 graderssluttningen är körbar så är ju bara ena kabeln igång, varvid klipparen inte kommer över i 35 graderssluttningen.
Tänk röd linje som okorsbar nedan, och grön korsbar. (Även rödgrön är förstås okorsbar då den bara har en aktiv kabel.) Du ser då att det inte spelar någon roll att gränsen mellan de två sluttningarna är passerbar när den ligger inne i det avstängda området.
Tänk röd linje som okorsbar nedan, och grön korsbar. (Även rödgrön är förstås okorsbar då den bara har en aktiv kabel.) Du ser då att det inte spelar någon roll att gränsen mellan de två sluttningarna är passerbar när den ligger inne i det avstängda området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tror jag förstår hur du menar. Om båda begränsningarna är aktiva så kommer ändå inte klipparen in där eller den kommer att uppfatta det som ”en stor” begränsning. Möjligt vis kanske som två begränsningar med typ 1mm korridorbreddNötegårdsgubben skrev:
Du tänker rätt så tillvida att de två kablarna mellan 35 och 30 graderslutningarna tar ut varandra, men de ligger ju då inom en gemensam ö som klipparen inte kommer in i. Och när 30 graderssluttningen är körbar så är ju bara ena kabeln igång, varvid klipparen inte kommer över i 35 graderssluttningen.
[bild]
Är det så du menar? Du tror det kommer att funka om jag drar 35 och 30 begränsning helt kloss mot varandra?
Bonus fråga, min ena guidkabel kommer att korsa minst en dubbel begränsningskabel. Kommer det att funka?
Btw, tack för att du tar dej tid.
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Ja, precis så menar jag.
Min erfarenhet är att det funkar med att korsa dubbel begränsning med guide, men det står i instruktionsboken att man inte ska göra så.
Det går i ditt fall att dra den guiden på andra sidan slänterna och sen tråckla in den till höger mot huset igen, men som sagt, i praktiken tror jag inte att det behövs.
Min erfarenhet är att det funkar med att korsa dubbel begränsning med guide, men det står i instruktionsboken att man inte ska göra så.
Det går i ditt fall att dra den guiden på andra sidan slänterna och sen tråckla in den till höger mot huset igen, men som sagt, i praktiken tror jag inte att det behövs.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Platta på mark mot jordslänt
Grund & Markarbeten -
Fixa kabelbrott på begränsningskabel Meec tools robotgräsklippare
Robotgräsklippare -
Bygga Mini Damm i bergslänten
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Önskar förslag på växter i liten slänt mot gata.
Trädgård allmänt -
Automover 220 / Gardena r160 går snett i slänter
Robotgräsklippare