Hej, jag har denna varmeberedare från 93 och tänkte täta en läcka genom att tråd svetsa (för andra gången) men då också byta skyddsanoden som manualen (som jag gerna delar om någon saknar den) påstår sitter ’bakom en lucka i strömbrytarpanelens underdel’ men jag hittar ingenting. Kan det tänkas att någon har installerat elpannan med en tank utan anod?
 

Bästa svaret

Skulle nog tro att en beredare från -93 som börjat läcka inte är mycket att laga.............Anoden om det nu finns nån är borta sen länge och insidan brukar se ut som hej kom och hjälp mig......
 
  • Gilla
Tintin IT
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Skulle nog tro att en beredare från -93 som börjat läcka inte är mycket att laga.............Anoden om det nu finns nån är borta sen länge och insidan brukar se ut som hej kom och hjälp mig......
Tack för det rådet, låter rimligt att ny anod ändå inte kan göra nytta i detta stadiet. Fast kunde den leva några år till skulle det vara kalas. Har haft en Nibe ditto i ett annat hus som var 40+ och tänkte att 28 år är en ung vattenberedare.
 
Det finns en anledning att de kallas offeranod. Är det en modell där det finns en och den inte är bytt på 28 år lär insidan se ut därefter. Är det hål i varmvattenberedaren av den orsaken så är det bara att byta. Köper du en modell med offeranod skall den helst bytas var tredje år. Oftare vid aggressivare förhållanden. Anoden återfinns ofta på elpatronen invändigt.
 
Redigerat:
Jag ger mig och skaffar ny panna. Tack båda för det snabba rådet. Avslutningsvis kan jag berätta att jag hittade intyg på tanken, ringde Nilan som hittade ritning och mejlade direkt och då lokaliserade anoden (y) Samma perm med noggrant hus dokumentation visade diverse serviser på pannan (EL) men ingen byte av anod, så troligt att före ägaren precis som jag senaste 5 år var lycklig ovetande om anoder :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.