Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag har en tio år gammal Automower 420 som slitit på bra genom åren. I år upplever jag dock att lyftsensorn löser ut allt oftare. Inte sällan på relativt oväntade ställen, om än i samband med att roboten kör på något, även så triviala saker som en husvägg.
Är det här ett känt problem? Kan sensorn ha lossnat, slitits eller på annat vis påverkats?
Är det här ett känt problem? Kan sensorn ha lossnat, slitits eller på annat vis påverkats?
Vet inte hur kåpan på en 420 sitter men på min Gardena (som är HQ i grunden) sitter den på tre "torn"
Ett fram som är sensorn (vet dock inte om den också tar lyft) och två bak som enbart håller kåpan.
Tornen är rörliga och på min hade det samlats en del gräs och annat under basen på tornen (mellan chassit och tornen) vilket gjorde att sensorn triggade av minsta lilla.
Rengjorde mellan chassi och tornen och sen funkade den som den skulle igen.
Ett fram som är sensorn (vet dock inte om den också tar lyft) och två bak som enbart håller kåpan.
Tornen är rörliga och på min hade det samlats en del gräs och annat under basen på tornen (mellan chassit och tornen) vilket gjorde att sensorn triggade av minsta lilla.
Rengjorde mellan chassi och tornen och sen funkade den som den skulle igen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 357 inlägg
Jag gissar på att klipparen är rengjord från gräsrester som gjort att saker har svårt att röra sig.
Jag är inte säker på att det var samma sak, men vill minnas att det var samma problem på vår 330X, då var det "joystickarna" som var kass.
Jag är inte säker på att det var samma sak, men vill minnas att det var samma problem på vår 330X, då var det "joystickarna" som var kass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Inte rengjort något särskilt nu, men inför säsongen. Får ta och göra lite grundjobb innan jag börjar misstänks hårdvaran då.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 357 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 357 inlägg
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Ja, det var verkligen bara dåligt underhåll tror jag. Man vill ju tro att man blåser rent grejerna ibland, men fan tro’t i det här fallet. Fullt med gräs under kåpan så även om själva fästpunkterna fjädrade fint när det var rent så fick de nog kämpa en del innan.
Borde väl ha testat innan jag startade en tråd, men iom. att det var på landet och jag inte var åå plats kändes det bäst att fråga först så man inte kom ner utan sannolik reservdel 1A.
Tack ska ni ha ändå!
Borde väl ha testat innan jag startade en tråd, men iom. att det var på landet och jag inte var åå plats kändes det bäst att fråga först så man inte kom ner utan sannolik reservdel 1A.
Tack ska ni ha ändå!
Klicka här för att svara