Hej,

Jag håller på och anlägger en ny trädgård och jord kommer lägga ut idag och i morgon av grävmaskin. Jag har beställt en Automower 315 II till våran ca 600kvm gräsmatta. Väntar på maskinen men i väntan på den har jag fått hem begränsningskabel. Min tanken var att peta ner den innan jag sår gräs.

Jag har försökt läsa mig till hur och så men man är lite villrådig om man tänker rätt.

- Hur långt in från gräskant ska man lägga tråden för min maskin?

- Vi kommer att ha många ”öar”, senare, tänker jag rätt när jag lägger överskott längst med den nuvarande kabeln? Dvs, det blir trippel mängd kabel på sina ställen. Jag skär ner i jorden och lägger framtida ö-öglan längst med slingan åt ena hållet. Vi kommer gör många sådana för att slippa göra för många skarvar i framtiden.

- Finns det risk att begränsningskabel kommer för djupt med mitt upplägg?

- Något verktyg som är oumbärligt för jobbet?

- Något du glömde när du gjorde ungefär samma sak som vi ska göra?

Tack på förhand!

Redigerat:
Långt ifrån ett proffs men jag köpte själv en Bosch Indego i Maj.
Enligt Bosch så ska kabeln ligga ca 35 cm ifrån kanter/staket. Om det är platt vid kanten, tex gräs över till stenplattor, då räcker det med ca 5 cm från kanten. (Eftersom den inte kan krocka med något då)

Om ni ska ha vatten någonstans på tomten som gräsklipparen kan åka ner i så ska det vara typ 40-70 cm ifrån vattnet. Detta är ifall roboten tappar kontakten och missar att den ska stanna.

Gällande öarna. Din tanke tycker jag låter ganska vettig. Finns risk att det blir för mycket kabel, men om den är nedgrävd så gör nog inte det så mycket. Jag själv la min kabel ovan jord och då måste den vara riktigt tajt och inte vara slapp då den lätt blir kapad(pratar med erfarenhet här). Satt på knä och satte ner kabeln med märlorna.. Det var inte superkul.

Nu vet jag inte hur mycket jord man brukar lägga men risken finns såklart att det blir för djupt. Vet ej vart gränsen går för roboten.

Om du orkar kan du ju också använda stiften/märlorna eftersom du kommer ha ny fin jord. Mycket lättare att stoppa ner och när gräset väl växer så kommer kabeln försvinna fint. Min kabel är redan bra gömd på många ställen trotts att jag la den direkt på gräset.

Plottrig text men kanske hjälper lite.

• Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
- Hur långt in från gräskant ska man lägga tråden för min maskin?
35 cm om den inte ska röra det utanför. Vill du få klippt hela vägen ut, så ner mot 15. Men då måste hjulen ha något att köra på utanför gräskanten. Så länge det är konsekvent gjort kan du ändra inställningarna på roboten hur mycket den kör över tråden, men det finns då en intressekonflikt mellan fasta hinder och där du vill köra över tråden för att klippa mer.

Z Zeke_Varg skrev:
- Vi kommer att ha många ”öar”, senare, tänker jag rätt när jag lägger överskott längst med den nuvarande kabeln?
Ja.

Z Zeke_Varg skrev:
- Finns det risk att begränsningskabel kommer för djupt med mitt upplägg?
Nej.

Z Zeke_Varg skrev:
- Något du glömde när du gjorde ungefär samma sak som vi ska göra?
Rita upp en karta över var du har extra kabel och/eller skarvar.

• Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Kan man ha laddstationen parallellt placerad med en lekstuga? Tanken är att vi så ser lekstugans entrédörr och porten till robothuset åt samma håll. Eller behöver baksidan vara placerad mot en yta som ej är gräs?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.