3 250 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Automover 230 Hjälp "fel signalslinga",
Hej, har ett konstigt fel idag. Har en 230 där det står "fel signalslinga" trots att gröna lampan lyser. Har gjort omstart och även bytt pinkod 2ggr, men samma fel återstår, vad kan va fel?
Hej, hittade inte den menyn. Lämnade in maskin+laddstn, men de hittade inget fel.....måste va nåt med "din slinga"
Testade så här:
1bytte lite kablar där bak,
2körde en guide slinga+ytterslinga som "område" att klippa i: maskinen funkade,
3körde andra guiden o andra slingtråden: maskinen funkade,
4körde båda slingtrådarna fast utan att guidekablarna satt i: maskinen funkade,
5satte i guidekablarna igen: maskinen funkade INTE: "fel slingsingal", men gröna lampan lyser ändå,
6 håller inne nollan o stegar fram till signalstyrkan som visar 100%
kör just nu utan guidekablar, ska köpa en tonsändare på kjell.com
http://www.kjell.com/sortiment/dato...tionsmateriel/verktyg/tongenerator-pro-p38098
idag för att kolla lite med, antagligen är nån kabel nästan av, eller.......
Testade så här:
1bytte lite kablar där bak,
2körde en guide slinga+ytterslinga som "område" att klippa i: maskinen funkade,
3körde andra guiden o andra slingtråden: maskinen funkade,
4körde båda slingtrådarna fast utan att guidekablarna satt i: maskinen funkade,
5satte i guidekablarna igen: maskinen funkade INTE: "fel slingsingal", men gröna lampan lyser ändå,
6 håller inne nollan o stegar fram till signalstyrkan som visar 100%
kör just nu utan guidekablar, ska köpa en tonsändare på kjell.com
http://www.kjell.com/sortiment/dato...tionsmateriel/verktyg/tongenerator-pro-p38098
idag för att kolla lite med, antagligen är nån kabel nästan av, eller.......
Har kopplat ur guideslingorna, då ger den inga fel medd längre. Innan blev det "fel slingsignal".
Slingsökarna var utlånade och Kjell.com hade inga kvar, ´Har testat med ohm mätare, alla slingor o guideslingor funkar. Skumt....
Slingsökarna var utlånade och Kjell.com hade inga kvar, ´Har testat med ohm mätare, alla slingor o guideslingor funkar. Skumt....
Om klipparen strular enbart när alla stiften i stationen är upptagna (2 sling + 2 guide) bör det nästan vara kretskortet i laddningsstationen. Verkar som att du gjort din egen felsökning efter att den varit inlämnad.
Det är inte helt otroligt att verkstaden inte testat med alla kablar inkopplade om de bara fått felbeskrivningen "ingen slingsignal", för det meddelandet beror nästan alltid på strul med ytterslingan, och får man inte fram det i en testinstallation med t.e.x endast en guidekabel är det rimligare att anta att det är problem med kundens slinga, då det normalt är där problemet ligger, speciellt på vårsäsongen efter en vinter med tjäle och oförsiktig snöplogning. <- Lång mening.
Det är inte helt otroligt att verkstaden inte testat med alla kablar inkopplade om de bara fått felbeskrivningen "ingen slingsignal", för det meddelandet beror nästan alltid på strul med ytterslingan, och får man inte fram det i en testinstallation med t.e.x endast en guidekabel är det rimligare att anta att det är problem med kundens slinga, då det normalt är där problemet ligger, speciellt på vårsäsongen efter en vinter med tjäle och oförsiktig snöplogning. <- Lång mening.
Hej, Nonkan, man tycker ju de borde testat det eftersom jag nämne att "gröna lampan lyser i alla fall, +det var åskväder häromdan". Jobbigt att behöva lämna in allt igen, eftersom det "inte var nåt fel" enl. experterna.
Höll in nollan o tryckte fram lite värden, vad säger de eg om läget? Af 322, G1:285, G2:321, F-325, N-262, kvalitet:100%
Tack för tips Nonkan.
Höll in nollan o tryckte fram lite värden, vad säger de eg om läget? Af 322, G1:285, G2:321, F-325, N-262, kvalitet:100%
Tack för tips Nonkan.
Värdena säger inte så mycket om klipparen inte står i rätt position.. Har det dessutom varit åska och något pajat kortet så spelar värdena inte så stor roll, det kan ha blivit överslag någon annan stans.
Testa med nytt kort som sagt.
Sådärja, mitt 1000:e inlägg. Nu lägger jag ner för ett tag, har alldeles för mycket att göra på jobbet u för tiden. Tack för mig tillsvidare.
Testa med nytt kort som sagt.
Sådärja, mitt 1000:e inlägg. Nu lägger jag ner för ett tag, har alldeles för mycket att göra på jobbet u för tiden. Tack för mig tillsvidare.
Hej, äntligen har de konstaterat att det är kortet som är fel, nu är det bytt, o den funkar som vanligt igen.....tog en månad at reda ut, pust....
Klicka här för att svara