2 449 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Automatsäkringar
Hej.
Lag tänkte byta ut mina gamla säkringar i elcentralen och funderar på märket Chint, dessa ligger på ett pris 200-300 kronor under andra fabrikat......
Är det bara skit eller är det bra saker? Någon som har erfarenhet?
//Christer
Lag tänkte byta ut mina gamla säkringar i elcentralen och funderar på märket Chint, dessa ligger på ett pris 200-300 kronor under andra fabrikat......
Är det bara skit eller är det bra saker? Någon som har erfarenhet?
//Christer
Är det värt 200-300 kr att talla på kvaliten ???
200-300 = 2 flaskor vin. Små pengar om man byter central.
200-300 = 2 flaskor vin. Små pengar om man byter central.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Mest sparar man på att behålla sina gamla gängsäkringar som på intet vis är sämre eller föråldrade. Nu kan det finnas anledning att byta elcentral men byt inte för bytandets skull.
Så en motfråga, varför ska du byta?
Protte
Så en motfråga, varför ska du byta?
Protte
Chint är en av Kinas största tillverkare av automater, förr var alla Malmbergs från Chint och då funkade Malmbergs bra, men sen bytte dom till sina 9:90kr säkringar och då föll kvalliten direkt, Men Chint skulle jag inte vara rädd att sätta in, men hade hellre köpt Garo automater.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Bryter det för ofta?
Protte
Protte
Säkringarna är bytta till automatsäkringar för ca 5 år sedan, men förra ägaren till huset kostade inte på jordfelsautomater.
Nu vill jag göra om det så att det blir en bra anläggning.
Ska oxo sägas att jag bor i norge, har alltså IT-nät, 230V mellan faserna.
Jordfel är nästan standard i elnätet och i anläggningarna.
I vanliga fall finns det jordfelsövervakning, men inte i det här huset.
Alla automater ska vara 2-poliga, därav blir det intressant att kolla priser på billiga märken.
Men efter det jag läst, här och på andra forum ska det bli Möller/Eaton.
Nu vill jag göra om det så att det blir en bra anläggning.
Ska oxo sägas att jag bor i norge, har alltså IT-nät, 230V mellan faserna.
Jordfel är nästan standard i elnätet och i anläggningarna.
I vanliga fall finns det jordfelsövervakning, men inte i det här huset.
Alla automater ska vara 2-poliga, därav blir det intressant att kolla priser på billiga märken.
Men efter det jag läst, här och på andra forum ska det bli Möller/Eaton.
Har du tänkt byta till vad som brukar kallas personskyddsautomater?
Då förstår jag varför du söker lägre priser med tanke på vad såna brukar kosta.
I din ursprungliga fråga skulle jag däremot inte vilja sätta detta fabrikat i någon sämre klass än många andra som används i bostadsinstallationer.
Snarare kan man faktiskt bli en smula positivt överraskad av just denna tillverkare.
Då förstår jag varför du söker lägre priser med tanke på vad såna brukar kosta.
I din ursprungliga fråga skulle jag däremot inte vilja sätta detta fabrikat i någon sämre klass än många andra som används i bostadsinstallationer.
Snarare kan man faktiskt bli en smula positivt överraskad av just denna tillverkare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Räcker det inte att ha en eller två jordfelsbrytare för en större del av anläggningen. Jordfelsbrytare fungerar oavsett "system" (med eller utan nolla). Jordfelsbrytare för varje grupp lät väldigt ambitiöst. Är det så mycket jordfel att man måste ha en JFB för varje grupp då måste det vara mera rätt att rätta till jordfelen.
Protte
Protte
Det är pga vissa olägenheter med IT-näten och lite skärpta elföreskrifter på senare tid.-MH- skrev:
Vi tog upp detta i: http://www.byggahus.se/forum/el/92082-vaersta-elkopplingen-15.html
läs från #436 -> #450 så framgår det mesta.
Klicka här för att svara