Hej.
Lag tänkte byta ut mina gamla säkringar i elcentralen och funderar på märket Chint, dessa ligger på ett pris 200-300 kronor under andra fabrikat......
Är det bara skit eller är det bra saker? Någon som har erfarenhet?
//Christer

Det är skräp. Köp Hager

ps. Och om någon undrar.. NEJ.. jag är inte sponsrad av Hager :D ds

Jag vet inte om det är skräp eller inte... Men jag vet att http://www.eltecno.se/ använder sig av dem. Till allt från ställverk till villacentraler. De talar väldigt gott om dem...

Lite osäker. Men är ganska säker på att Chint säkringar är samma som hagers ett annat namn bara. Hager tillverkas eller har iallafall tillverkats i Chints fabrik.

Tror dom tillverkat några komponenter åt eldon va? Har för mig att det var en massa skrik om det på elmässan i gbg...

Rrrrr skrev:
Det är skräp. Köp Hager
Det är ett ganska märkligt uttalande, allt man inte känner närmare till behöver inte vara dåligt eller sämre. Nu får jag trots allt reservera mig mot det faktum att du har undersökt dem noga eller på annat sätt skaffat de erfarenheter som krävs för bedömningen.
Trots allt finner jag det lite komiskt med dessa "Pavlovska reflexer" vad gäller Hager här på Byggahus.

Till TS skulle jag säga att det inte är, i mina ögon, några nackdelar med detta fabrikatet i normala bostadsinstallationer.

Varför är det egentligen två trådar om detta ämnet? Jag blir ju förvirrad..

//Patrik

GK100 skrev:
Det är ett ganska märkligt uttalande, allt man inte känner närmare till behöver inte vara dåligt eller sämre. Nu får jag trots allt reservera mig mot det faktum att du har undersökt dem noga eller på annat sätt skaffat de erfarenheter som krävs för bedömningen.
Trots allt finner jag det lite komiskt med dessa "Pavlovska reflexer" vad gäller Hager här på Byggahus.

Till TS skulle jag säga att det inte är, i mina ögon, några nackdelar med detta fabrikatet i normala bostadsinstallationer.
Vi har monterat tusentals hager-automater/jfb osv.. Jag kan inte minnas att vi någonsin bytt ut en enda!

Vi köpte flera stora (färdigmonterade) centraler till ett bygge, och de var byggda med Chint delar. Bygget pågick ca 1 år och bara under den tiden han det gå sönder nån automat.. samt att kontaktorerna/reläerna (tror de var Chint också?) hade börjat surra och ha sig redan innan slutbesiktning..

Får hoppas nu att skiten håller någotsånär under garanti-tiden iaf :cool:

Man ska naturligtvis inte köpa material till absolut lägsta pris. Vad jag vänder mig lite mot är att dessa tillverkare i enlighet med någon naturlag skulle vara sämre än andra. De levererar efter de specar och ramar som gäller, om det sen ska bli tex en labelad Malmbergare som vi utan vidare kan köpa till ett uppenbart orimligt lågt pris, får man vad man betalar för.

Jag har i min yrkesverksamhet sett detta fabrikat (och de flesta andra som figurerar i SE) i många sammanhang, och därav funktions och kvalitetsmässigt som OK för denna typ av installationer.
På samma sätt har jag även sett Hager som felar, speciellt satt i relation till skillnaden i pris alldeles för ofta.

Rrrrr skrev:
Vi har monterat tusentals hager-automater/jfb osv.. Jag kan inte minnas att vi någonsin bytt ut en enda!

Vi köpte flera stora (färdigmonterade) centraler till ett bygge, och de var byggda med Chint delar. Bygget pågick ca 1 år och bara under den tiden han det gå sönder nån automat.. samt att kontaktorerna/reläerna (tror de var Chint också?) hade börjat surra och ha sig redan innan slutbesiktning..

Får hoppas nu att skiten håller någotsånär under garanti-tiden iaf :cool:
Hagers jordfelsbrytare kan också gå sönder om man stoppar en osthyvel i brödrosten.

Men av de normapparaterna som finns i handeln skulle jag välja tillverkare med egen utveckling och inte handelsagenter.

Hager, ABB m.fl. tror jag har egen tillverkning.
Malmbergs, Biltema är handelsföretag.

De med egen tillverkning, kan man skaffa sig en kvalitetsuppfattning om, man vet att deras produkter brukar vara OK, men även solen har sina fläckar.

Handelsagenterna byter med jämna mellanrum tillverkare av sina produkter. Det innebär att det inte behöver vara samma produkt som du köper 3 månader senare. Det är fullständigt omöjligt att ha en uppfattning om dessa tillverkares kvalitet.

Men om du jämför utbudet, finns följande 10A säkringar:
elbutik.se hager 49,-
m-line 25,-
CO aeg 39,-

Även om jag har dålig erfarenhet av Hagers jordfelsbrytare, föredrar jag att tro att det var ett måndagsexemplar. Skulle jag välja normapparater, skulle jag välja Hager igen, mest av gammal vana och det skiljer inte speciellt många kronor för min installation.

Skulle jag däremot göra en upphandling för en större installation, skulle jag gå mera noggrant tillväga och väga in priset, men det är inte aktuellt eftersom jag inte jobbar med sånt.

Kontentan är:
För en installation, köp det bästa, det skiljer ändå inte mer än någon tusenlapp. Prylarna ska sitta länge och skydda ditt hus och ditt liv. Pålitliga prylar får man från de som lever på att tillverka prylarna, undvik nasarna, dvs handelshusen.

magnu skrev:
Kontentan är:
För en installation, köp det bästa, det skiljer ändå inte mer än någon tusenlapp. Prylarna ska sitta länge och skydda ditt hus och ditt liv.
Här är det verkligen inte enkelt att säga vad som skulle vara det bästa. Men prislappen bör ju ge någon form av vägledning trots allt, att däremot reflexmässigt och omotiverat ropa tex Hager är inte korrekt.

magnu skrev:
Pålitliga prylar får man från de som lever på att tillverka prylarna, undvik nasarna, dvs handelshusen.
Det borde ligga något i det ja, men även de pålitliga tillhandahålls ju ofta till konsumentledet av olika former av "nasare" med olika bevekelsegrunder. Otaliga inlägg och trådar om VVS och EL-branschen i forumet behandlar ju detta.:)

GK100 skrev:
Här är det verkligen inte enkelt att säga vad som skulle vara det bästa. Men prislappen bör ju ge någon form av vägledning trots allt, att däremot reflexmässigt och omotiverat ropa tex Hager är inte korrekt.
Jag håller med om att det känns fel att rekommendera Hager rakt av. Men vad ska man ta istället? Man ska bara göra en installation och om det skiljer någon tusenlapp i materialpris till något annat märke, spelar det ingen roll. Det tar lång tid att välja, då kan det vara billigare att gå på de dyra märkesleverantörerna.

GK100 skrev:
Det borde ligga något i det ja, men även de pålitliga tillhandahålls ju ofta till konsumentledet av olika former av "nasare" med olika bevekelsegrunder. Otaliga inlägg och trådar om VVS och EL-branschen i forumet behandlar ju detta.:)
Jo, men det betyder att man köper ett välrenommerat märke, jag personligen köper hellre AEG hos CO än Rutab hos Jula, men det är bara för att jag känner igen AEG. Att handla elprylar som det står Biltema är uteslutet.

Med Biltema-prylar i centralen ser den väldigt olagligt hempulad ut.

magnu skrev:
Jag håller med om att det känns fel att rekommendera Hager rakt av. Men vad ska man ta istället? Man ska bara göra en installation och om det skiljer någon tusenlapp i materialpris till något annat märke, spelar det ingen roll. Det tar lång tid att välja, då kan det vara billigare att gå på de dyra märkesleverantörerna.
I TS fall rör det sig om ganska stora belopp, som framgår av hans parallella tråd bor han i Norge och ska byta ut dvärgar mot PSA pga deras IT-nät. Då kan det ju finnas anledning att granska vad man får lite noggrannare. Annars kan jag hålla med om att det inte finns anledning att se till några tusenlappar vid enstaka tillfällen som det ofta rör sig om för privatpersoner.
I den bästa av världar kan man ju hoppas att "fackmannen" i dialog med kunden ser till att alla får vad de önskar i pris/prestanda.

magnu skrev:
Jo, men det betyder att man köper ett välrenommerat märke, jag personligen köper hellre AEG hos CO än Rutab hos Jula, men det är bara för att jag känner igen AEG. Att handla elprylar som det står Biltema är uteslutet.

Med Biltema-prylar i centralen ser den väldigt olagligt hempulad ut.
Ja det ligger mycket i det, men även ett tidigare bra märke lever likt tex AEG på frihjul en tid till dess det degenererat tillräckligt långt. Förfallet brukar ju börja när de figurerar på CO, Jula, Biltema osv (utan inbördes rangordning).

När man börjar hitta MG, Siemens, ABB och även Hager på dessa ställen drar jag öronen åt mig.:)

GK100 skrev:
I TS fall rör det sig om ganska stora belopp, som framgår av hans parallella tråd bor han i Norge och ska byta ut dvärgar mot PSA pga deras IT-nät. Då kan det ju finnas anledning att granska vad man får lite noggrannare. Annars kan jag hålla med om att det inte finns anledning att se till några tusenlappar vid enstaka tillfällen som det ofta rör sig om för privatpersoner.
I den bästa av världar kan man ju hoppas att "fackmannen" i dialog med kunden ser till att alla får vad de önskar i pris/prestanda.
Jo, en elektriker sätter upp det billigaste som inte genererar speciellt mycket garantijobb.

GK100 skrev:
Ja det ligger mycket i det, men även ett tidigare bra märke lever likt tex AEG på frihjul en tid till dess det degenererat tillräckligt långt. Förfallet brukar ju börja när de figurerar på CO, Jula, Biltema osv (utan inbördes rangordning).

När man börjar hitta MG, Siemens, ABB och även Hager på dessa ställen drar jag öronen åt mig.:)
Kan ligga något i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.