21 315 läst ·
38 svar
21k läst
38 svar
Automatsäkring till diskmaskin slår ifrån.
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Har automatsäkringen löst ett antal gånger så blir den sämre, och löser då innan den strömstyrka den är märkt med. De sämsta jag har sett knasar redan efter att ha löst 10 ggr...
En annan fråga: Vilken temperatur brukar ni diska med? När vår maskin går med 65-gradersprogrammet blir säkringen illa varm, men vid 55 grader är det inga problem, men vi har en gammaldags smältsäkring då...
En annan fråga: Vilken temperatur brukar ni diska med? När vår maskin går med 65-gradersprogrammet blir säkringen illa varm, men vid 55 grader är det inga problem, men vi har en gammaldags smältsäkring då...
Diskar med 55 grader. Skulle gissa på att automatsäkringen är ifrån ca 2000. Hur många gånger den löst ut vet jag dock inte.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Det är en tänkbar teori men lite långsökt i mina öron. Säkringarna blir klart sämre, men diskmaskinen drar mycket ström under ganska kort tid, så troligen skulle det gå att köra maskinen med lägre säkring än 10A. Dessutom så borde inte säkringen ha löst ut så mycket om det inte är ngt annat fel också.
Är det överslag mellan lindningsvarven i en motor eller en spole så är det inte säkert att det går över i jorden också och likaså om det är kortslutning i elektroniken. Säkrast vore ju att mäta strömmen, som sagt.
Tror ni Borsch servicetekniker hittar ett fel som ovan om man beställer en felsökning?
Har kollat ang. jordfelsbrytaren nu. Diskmaskinen GÅR över jordfelsbrytaren.
Har kollat ang. jordfelsbrytaren nu. Diskmaskinen GÅR över jordfelsbrytaren.
prova som sagts ovan att ansluta den till nåt annat uttag säkrat på nån annan säkr. via skarvsladd.
den plastbiten du hittade, står det några märkningar eller dylikt på den?
den plastbiten du hittade, står det några märkningar eller dylikt på den?
Bästa är att din diskmaskin och kyl o frys har en separat säkring 10A C karakteristik. (Trög utlösning)
Du ska inte behöva koppla ur kyl o frys för att du ska köra din diskmaskin som drar 2 200 watt. Det låter orimligt.
Tror även att du skulle bespara in köpet av en nyare enegiklass A maskin inom snar framtid i el pengar. Om du har någon kortslutning mellan fas och nolla som står högre upp i tråden går inte jordfelsbrytaren. Men däremot säkringen. Jorfelsbrytaren slår ut om för stor del av strömen (30mA för hem med person skydd) går en annan väg en genom nollan. . Ex jord eller annat ledande föremål som inte går genom nollan. Ja har din automat säkring slagit ut ett stort antal gånger kan det vara ide att byta denna. Men passa på oatt be om en offert för separat dragning till diskmaskinen då elfirman är där och skruvar ut din autbrytare...
Lycka till!
Mats
Du ska inte behöva koppla ur kyl o frys för att du ska köra din diskmaskin som drar 2 200 watt. Det låter orimligt.
Tror även att du skulle bespara in köpet av en nyare enegiklass A maskin inom snar framtid i el pengar. Om du har någon kortslutning mellan fas och nolla som står högre upp i tråden går inte jordfelsbrytaren. Men däremot säkringen. Jorfelsbrytaren slår ut om för stor del av strömen (30mA för hem med person skydd) går en annan väg en genom nollan. . Ex jord eller annat ledande föremål som inte går genom nollan. Ja har din automat säkring slagit ut ett stort antal gånger kan det vara ide att byta denna. Men passa på oatt be om en offert för separat dragning till diskmaskinen då elfirman är där och skruvar ut din autbrytare...
Lycka till!
Mats
Har kollat, och mina automatsäkringar verkar vara typ C.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
En lite dum fråga. Dus skriver att kyl o frys också går på samma säkring. Är du SÄKER på att det inte finns ytterligare något som går på den säkringen.
Typ en elradiator (som ni kanske nyligen bytt till större effekt).
Jag tror annars mycket på förslaget att du testar ett tag med att köra diskmaskinen på skarvsladd från ett uttag som går på annan säkring. Fungerar det då, så är maskinen troligen OK.
Kylen o frysen drar i sammanhanget försumbart med ström, såvida de inte har antikvärde.
Om det visar sig vara maskinen som är felaktig, så tror jag att det skulle vara en mycket stor fördel om du kan få fram att det oftast händer ex. när avloppspumpen börjar pumpa ut, eller åtminstonde att det händer ex. efter 15 minuter. Om felet yttrar sig helt slumpartat under diskningen så är det nog nästan omöjligt att hitta, med rimlig insats. Då får man hoppas att det finns ngt. känt standardfel som ger den här effekten.
Om du skall felsöka själv så är det nog bara att noga granska alla ställen där det sitter kontakter. På de flesta diskmaskiner kommer man åt det mesta via en lucka undr dörren på maskinen. Ev kan du försöka knacka på olika delar av maskinen när den går och se om felet visar sig. knacka i så fall med något lång isolerat, stick inte in handen någonstans under maskinen med strömmen på, det är trångt och väldigt svårt att avgöra var det finns spänningsförande delar.
Typ en elradiator (som ni kanske nyligen bytt till större effekt).
Jag tror annars mycket på förslaget att du testar ett tag med att köra diskmaskinen på skarvsladd från ett uttag som går på annan säkring. Fungerar det då, så är maskinen troligen OK.
Kylen o frysen drar i sammanhanget försumbart med ström, såvida de inte har antikvärde.
Om det visar sig vara maskinen som är felaktig, så tror jag att det skulle vara en mycket stor fördel om du kan få fram att det oftast händer ex. när avloppspumpen börjar pumpa ut, eller åtminstonde att det händer ex. efter 15 minuter. Om felet yttrar sig helt slumpartat under diskningen så är det nog nästan omöjligt att hitta, med rimlig insats. Då får man hoppas att det finns ngt. känt standardfel som ger den här effekten.
Om du skall felsöka själv så är det nog bara att noga granska alla ställen där det sitter kontakter. På de flesta diskmaskiner kommer man åt det mesta via en lucka undr dörren på maskinen. Ev kan du försöka knacka på olika delar av maskinen när den går och se om felet visar sig. knacka i så fall med något lång isolerat, stick inte in handen någonstans under maskinen med strömmen på, det är trångt och väldigt svårt att avgöra var det finns spänningsförande delar.
Ska dra ut diskmaskinen och prova den i ett annat uttag så fort jag får tillfälle. Är det standard med vanlig stickkontakt till elen på diskmaskin?
Ska även posta en bild ikväll på platsbiten jag hittade, för att se om någon har nån aning om varifrån den kommer. Och om den kan orsaka problemet.
Ska även posta en bild ikväll på platsbiten jag hittade, för att se om någon har nån aning om varifrån den kommer. Och om den kan orsaka problemet.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Och oftast så sitter de i skåpet bredvid maskinen, så att man skall kunna göra maskinen strömlös utan att dra ut den.