elmont: jo det var det jag menade, borde inte alla dammsugarfabrikanter ha fattat det vid det laget?

PST:
Ja, jag har nu förstått att det inte var entydigt bättre. Anledningen var dels att den gamla var riktigt riktigt gammal, dels att jag skulle slippa byta säkringar om det skiter sig. (Något jag sedermera har förstått kanske inte är helt rätt.)

Märket är Hager.

Men ska jag tolka detta som att det är något som förekommer då och då?

En Hager dvärg ska inte gå sönder så fort. Det händer inte ofta. Visserligen har du utsatt den för "kortslutning" vid varje start av dammsugaren, men ändå.

Dammsuga är normalt beteende i en lägenhet men är det även så att du kör en 2 kW värmefläkt dygnet om? I så fall lämnas inte så mycket utrymme till annat, men tycker du ska kontakta de som bytte centralen, den dvärgen ska hålla för betydligt längre än så såvida du inte utsätter den för rena kortslutningsströmmar vid upprepade tillfällen.

Nej, några timmar i taget. Men den har gått ner av kombinationen dammsugaren+värmefläkt och klarat sig när jag har börjat på lägsta effekt direkt efter. Och när den dog på riktigt var det bara värmefläkt på (och som sagt, möjligtvis ett lysrör som tänts, tar den mycket i starten?).

Med "händer inte ofta", betyder det "har aldrig hört talas om liknande" eller är det rimligt att anta att jag har haft en oturlig kombination av elak dammsugare, värmefläkt och måndagsexemplar?

(Det jag menar är: bör jag vara orolig för resten av grejerna?)

Du har nog bara ett måndagsex av säkringen, det är nog inte vanligt men det var någon nyligen på forumet som hade samma problem.

Protte

Tackar för svaret, det enda jag inte gillar är användningen av "nog" :). (Och den verkar vara väldigt vanlig just när man pratar el :D)

Då hoppas jag att en ny, antingen trögare, eller 13A (om elektrikern anser att det är ok, naturligtvis), ska funka bättre.

Din dvärg är paj ! :)

En ny trög eller 13A dvärg kommer inte att hjälpa om du fortsätter köra dammsugare och värmefläkt samtidigt :(

Niklas, om du skickar hit säkringen kan jag ändra "nog" till något annat.

Protte

Bo.Siltberg skrev:
Din dvärg är paj ! :)

En ny trög eller 13A dvärg kommer inte att hjälpa om du fortsätter köra dammsugare och värmefläkt samtidigt :(
Då låter jag bli! ;)

Det är ju inte svårare än att köra dammsugaren på den andra 10A om jag nu ens kommer ha inne värmefläkten något mer (puts och spackling är ju klart).

prototypen skrev:
Niklas, om du skickar hit säkringen kan jag ändra "nog" till något annat.
Jo, det skulle jag gärna göra, för skoj skull. Men det jag menar är ju mest om det här förekommer eller om det i stort sett är en helt unik situation.

C
En C-dvärg ska hålla för 1,4 gånger märkströmmen i uppåt två timmar enligt diagram, jag minns dock inte hur det såg ut på B-karaktäristik.

Okej, okej, ledsen att tjata:), men det jag är ute efter är nu alltså:

Är detta något som förekommer "ofta", dvs, som elektriker, hör man sånt här då och då?

Eller var det (förutom ett tidigare foruminlägg) första gången ni har hört om en b-dvärg som kraschat pga dammsugare i uppstart + 2kW? Eller något snarlikt, vill säga.

cheetah1 skrev:
En C-dvärg ska hålla för 1,4 gånger märkströmmen i uppåt två timmar enligt diagram, jag minns dock inte hur det såg ut på B-karaktäristik.
Så länge man håller sig under 3 gånger märkströmmen så finns det ingen skillnad mellan B,C och D.

/Hasse

Niklas_x skrev:
Okej, okej, ledsen att tjata:), men det jag är ute efter är nu alltså:

Är detta något som förekommer "ofta", dvs, som elektriker, hör man sånt här då och då?

Eller var det (förutom ett tidigare foruminlägg) första gången ni har hört om en b-dvärg som kraschat pga dammsugare i uppstart + 2kW? Eller något snarlikt, vill säga.
Det är inte så ovanligt, jag har själv varit ut för samma fel på just Hager dvärgar där inte mekanismen hakar i vid återställning. I ett fall tre byten på samma grupp med kanske ett halvår mellan gångerna. Men detta fel är ju ok ur säkerhetssynpunkt, värre är en del noname apparater från byggvaruhusen odyl som kan gå varma, bränna fast så att de inte bryter helt osv.

I just det fallet där felet upprepades berodde det på att gruppen matade en hel hop PC och monitorer, RMS strömmen var inte så hög men toppströmmen mycket påtaglig. När jag undersökte dem invändigt hade på alla samma lilla punkt, pressvetsning mellan en bladfjäder och en kopparfläta lossnat pga överhettning. Kanske du tröttat ut en liknande svag punkt genom långvarig hög last.

Det hela löstes genom att sätta en lite robustare dvärgbrytare avsedd för industriellt bruk.
Det går inte att jämföra mekanismen, konstruktionen och byggnoggrannheten på en sådan och de som är avsedda för allmäna installationer, där trots allt Hager håller hög klass.

Suveränt, tackar!
Elektrikern bytte precis till 13A, det var på hans förslag, så det verkar som att förhållandena var korrekta för det.
Allt verkar funka, men ska hålla mig ifrån fläkten, den behövs inte mer.

Grymt forum det här! Ny tråd på G direkt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.