11 100 läst ·
33 svar
11k läst
33 svar
Automatsäkring löser när jag drar igång sågen.
Produkter som diskuteras: "kabelvindor"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Jo jag funderade på att nämna det, men tyckte det var lite för djupdykande. 
Sen betyder väl spole tråd upplindad på rulle typ.
Det finns, förutom spole med fiskelina och magnetband på spole osv, en elektrisk komponent som kallas spole, vilket väl är den du avser.

Sen betyder väl spole tråd upplindad på rulle typ.
Det finns, förutom spole med fiskelina och magnetband på spole osv, en elektrisk komponent som kallas spole, vilket väl är den du avser.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det där vet nog Iskra, Iskra var en (kanske finns fortfarande) transformatortillverkare i Spanien, och dom håller ju på med ....spolar.
Protte
Protte
Jag har en gammal vridtrafo "Iskra", "Made in Yugoslavia", Men det heter nog Slovenien där det ligger numera.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ni har nog rätt, Jag har haft Spanienlindade trafos men det hette nog något annat. Och så har jag haft ett antal Iskra också.
Protte
Protte
Går det verkligen att smälta en 25m lång kabelvinda med 3x1.5mm2 med 1000w kontinuerlig last?Mikael_L skrev:
Naturligtvis under förutsättning att man inte packat in den i isolering och ställt den i ett växthus sommatid.
Dvs. med ca 20 grader omgivningstemp.
Nu skenade ni nog iväg....lite off topic 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
1000W belastning funkar nog på en hoprullad men med 2,5kW belastning blir förlusten i kabeln 6,25 ggr.
Protte
Protte
Med 1 kW så finns dels marginal för att belasta den lång tid och dels ganska gott om marginal uppåt i omgivningstemperatur och man har ändå en viss marginal för ökad belastning. Det går förmodligen att belasta den lång tid med 2 kW också, men då finns inte speciellt stora marginaler för omgivningstemperatur eller ytterligare ökad belastning (t.ex. en motor som börjar gå tungt).
Vid 1 kW blir värmeeffekten i kabeln ca 11 W. Vid 2 kW blir värmeeffekten 45 W. Vid 2,5 kW blir den 70 W.
Vid 1 kW blir värmeeffekten i kabeln ca 11 W. Vid 2 kW blir värmeeffekten 45 W. Vid 2,5 kW blir den 70 W.