Glöm inte att rulla ut sladdvindan först annars kan det börja ryka friskt ;-)

spinout skrev:
Glöm inte att rulla ut sladdvindan först annars kan det börja ryka friskt ;-)
Jo det vet jag...blir ju som en spole annars...

Äh, en geringssåg kör man väl bara 10 sekunder åt gången.. :cool:

Mikael_L
verktygsgurun skrev:
Jo det vet jag...blir ju som en spole annars...
Jo, men det har inte med någon spole att göra.
Är kabeln upprullad så kyls den inget bra, så kör man över 1000W kontinuerligt så smälter kabeln efter ett tag.:) Fast moderna kabelvindor brukar å andra sidan ha termosäkring.

En kabelvinda blir inte någon spole eftersom nollan hela tiden följer fasledaren och magnetfälten i dessa tar ut varandra.

Mikael_L
Jo jag funderade på att nämna det, men tyckte det var lite för djupdykande. :)

Sen betyder väl spole tråd upplindad på rulle typ.
Det finns, förutom spole med fiskelina och magnetband på spole osv, en elektrisk komponent som kallas spole, vilket väl är den du avser. :D ;)

Det där vet nog Iskra, Iskra var en (kanske finns fortfarande) transformatortillverkare i Spanien, och dom håller ju på med ....spolar.

Protte

Är du säker på att det var spanskt? Mest känt vad jag vet är ju annars slovenska Iskra som tillverkar bland annat spolar och transformatorer.

Jag har en gammal vridtrafo "Iskra", "Made in Yugoslavia", Men det heter nog Slovenien där det ligger numera.

Ni har nog rätt, Jag har haft Spanienlindade trafos men det hette nog något annat. Och så har jag haft ett antal Iskra också.

Protte

Mikael_L skrev:
Jo, men det har inte med någon spole att göra.
Är kabeln upprullad så kyls den inget bra, så kör man över 1000W kontinuerligt så smälter kabeln efter ett tag.:) Fast moderna kabelvindor brukar å andra sidan ha termosäkring.
Går det verkligen att smälta en 25m lång kabelvinda med 3x1.5mm2 med 1000w kontinuerlig last?

Naturligtvis under förutsättning att man inte packat in den i isolering och ställt den i ett växthus sommatid.
Dvs. med ca 20 grader omgivningstemp.

Nu skenade ni nog iväg....lite off topic :)

1000W belastning funkar nog på en hoprullad men med 2,5kW belastning blir förlusten i kabeln 6,25 ggr.

Protte

Mikael_L
Det brukar vara angivet max tillåten effekt för utrullad resp ihoprullad på vindan.

Sen har mycke_nu en poäng. Kör man endast små korta pass, så blir det ju lixom medeleffekt över tiden som är det egentligen intressanta.

Med 1 kW så finns dels marginal för att belasta den lång tid och dels ganska gott om marginal uppåt i omgivningstemperatur och man har ändå en viss marginal för ökad belastning. Det går förmodligen att belasta den lång tid med 2 kW också, men då finns inte speciellt stora marginaler för omgivningstemperatur eller ytterligare ökad belastning (t.ex. en motor som börjar gå tungt).

Vid 1 kW blir värmeeffekten i kabeln ca 11 W. Vid 2 kW blir värmeeffekten 45 W. Vid 2,5 kW blir den 70 W.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.