Hej!

Jag har ett problem. Jag bytte en kontakt, och helt plötsligt small det till. Två sladdar hade då gått ihop och skapat en kortslutning(trodde elen givetvis var avstängd, men så var inte fallet). Jag separerade då sladdarna och prövade att sätta på automatsäkringen. Den vägrar att hålla sig uppe! Man hör knäppet, men den åker snabbt ner igen. Kollade då huvudsäkringen(bor i lägenhet), den hade då gått sönder. Jag bytte då den, och fortfarande vill inte automatsäkringen hålla sig uppe. Vad är felet?! Är automatsäkringen sönder?

Mvh

Högst troligt har säkringen gett upp, det är inte så ovanligt att dom blir skadade vid en "riktig" kortis.

Troligen ja om det inte fortfarande är kortslutning någonstans. Dom kan gå sönder även om det inte är speciellt vanligt.

Du byter väl inte kontakter med spänningen på??

Phadda skrev:
(trodde elen givetvis var avstängd, men så var inte fallet).
H*n gjorde nog det.... :blushing:

Bo.Siltberg skrev:
Du byter väl inte kontakter med spänningen på??
Spänningen förefaller nog INTE LÄNGRE vara på, i TS:s kontakt:)...

Har du kollat så inte kablarna ligger ihop fortfarande eller du kopplat fel?

Det kan mycket väl vara servissäkringen som rykt.
Var på ett jobb där kund borrat av en kabel och skapat en kortis. Efter vi trådat om så vägrade dvärgbrytaren hålla uppe och då var det servicesäkringen som gått, bor du i hyresrätt/bostadsrätt sitter den troligen i källaren som din hyresvärd har tillgång till.

mvh

Hur skulle det påverka automaten om servicesäkringen är hel eller trasig, en automatsäkring "känner" inte om den är spänningssatt eller ej.

eller så har du anslutna laster som kräver att du håller säkringen i uppfällt läge några sekunder (typ vissa nätaggregat till datorer etc.) och sedan släpper...

/F

Är det Garo, så måste du trycka ner säkringen innan du kan vippa upp den igen. (om du har den äldre sorten)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.