B Boan skrev:
Elen är inga konstigheter, 8295kr inkl installation. Stickpropp i uttag, ser ingen nackdel med det och med en så liten pump är det inte några maxbelastningar att prata om, inga konstigheter att göra om det till en brytare sen om man så vill det. Jag måste ju ha en installatör, men allt vad gäller det utan gasen hade jag löst själv om det var så...

Vem gör Panasonics?
gasen ingår...
en standardinstallation brukar hamna runt 8000 idag med ROT höjt till 50% blir det 4k
dvs du köper en kinesisk pump för 4k när alla andra kostar mer än dubbelt mycket?

B Boan skrev:
ok, är de inte tillförlitliga? fått offert på komplett, med installation. Treza, 2 års garanti, tekniskt har man ju 3 års reklamationsrätt, men det är nästan så att ska ja ha en pump med 5 års garanti så är det nästan dubbelt så dyrt.. sånär som på 1000 kr..

Och den kommer köras förhållandevis lite.

Panasonic TZ25ZKE AC​

är detta en då betydligt bättre pump?
spontant bedömer jag att panasonicen har mer muskler bakom sig och strular inte med garantier/reklamationer.
många sk nonames har väldiga problem/vilja att att lösa tredje året då de kräver att du skall bevisa att det är ett ursprungligt fel.

B
returen returen skrev:
spontant bedömer jag att panasonicen har mer muskler bakom sig och strular inte med garantier/reklamationer.
många sk nonames har väldiga problem/vilja att att lösa tredje året då de kräver att du skall bevisa att det är ett ursprungligt fel.
hej, jo, visst är det så, men vad är sannolikheten att det blir något fel? det är ju inte troligt att mer än var 4 har problem på 5 år, vilket gör att det är extremt dyrt att betala totalt sett nästan dubbelt. Är verkligen Midea tillverkade som är extremt stora så dåliga?

Kostar en Panasonic för enbart AC ca 16000:- inkl installation efter rotavdrag?
Panasonic kan man få med lite olika garantier beroende på återförsäljare så det måste kolla.
Hade gissat på lägre pris på en enkel modell då jag sett deras HZ säljas ganska billigt.

B
Det bästa alternativet mot en Auratsu verkar vara en Mitsubishi AC genom Polarpumpen, blir knapp 13000 kr inkl installaion,och 5 års garanti. Men ändå, det är ändå nästan 5000 kr mer och frågan är om det är så stor skillnad...

B Boan skrev:
Det bästa alternativet mot en Auratsu verkar vara en Mitsubishi AC genom Polarpumpen, blir knapp 13000 kr inkl installaion,och 5 års garanti. Men ändå, det är ändå nästan 5000 kr mer och frågan är om det är så stor skillnad...
Kylmässigt är det nog samma med ca 3kW i kyleffekt.
Är nog ingen större skillnad effektivitetsmässigt på en enkla AC modeller.
5års garanti är dock lite bättre och troligen enklare att få tag på eventuella reservdelar och hjälp med support efter garantitiden.
Inte alltid billigast i inköp blir billigast inläggen.
Sen kanske du kan hitta någon mer lokal återförsäljare med vettiga priser än postorderföretag 😉

B
Båda dessa har ju avtal med lokala installatörer… men frågar jag de lokala är de ju helt otroligt mycket dyrare på produkten…

B Boan skrev:
Båda dessa har ju avtal med lokala installatörer… men frågar jag de lokala är de ju helt otroligt mycket dyrare på produkten…
Dom kanske har avtal nu men du vet inte om dom har det om ett halvår !
Postorderfirmor är nästan alltid billigast
Själva produkten/hårdvaran prismässigt jämför du väl inte utan priset installerat och klart är det man bör jämföra.

Känns det rätt är det väl bara att köpa .

B
Precis, totalt såklart. Det visar bara på att det mest effektiva är att sälja produkten på postorder men ha service/installation lokalt….

B Boan skrev:
Precis, totalt såklart. Det visar bara på att det mest effektiva är att sälja produkten på postorder men ha service/installation lokalt….
Japp, gäller bara att postorderföretagen hittar någon firma som är sugen på att installera deras grejer till priser som postorderfirmorna ger.
Och förhoppningsvis för slutkund har dom någon firma som hjälper till efter x antal år vid eventuellt garantiärende.

B Boan skrev:
hej, jo, visst är det så, men vad är sannolikheten att det blir något fel? det är ju inte troligt att mer än var 4 har problem på 5 år, vilket gör att det är extremt dyrt att betala totalt sett nästan dubbelt. Är verkligen Midea tillverkade som är extremt stora så dåliga?
kretskortsfel på en japan är väldigt väldigt sällsynt
men en kines är det legio

C Comfort Thomas skrev:
Japp, gäller bara att postorderföretagen hittar någon firma som är sugen på att installera deras grejer till priser som postorderfirmorna ger.
Och förhoppningsvis för slutkund har dom någon firma som hjälper till efter x antal år vid eventuellt garantiärende.
jag hade kontakt med PP för många år sedan om installationer och det var så dåligt betalt att det var helt ointressant!

Min bedömning är att det bara är nybörjare eller de som på annat sätt inte får anställning som håller på med detta konceptet
Skall det gå ihop sig måste man slarva rejält och inte ha någon yrkesheder öht.

H
B Boan skrev:
Googla Polarpumpen och garantiärenden först. Inga höga betyg där kan jag lova.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
B
returen returen skrev:
jag hade kontakt med PP för många år sedan om installationer och det var så dåligt betalt att det var helt ointressant!

Min bedömning är att det bara är nybörjare eller de som på annat sätt inte får anställning som håller på med detta konceptet
Skall det gå ihop sig måste man slarva rejält och inte ha någon yrkesheder öht.
De tar ju över 8000 kr inkl moms för en "standardinstallation" med stickpropp... det hade jag såklart kunnat betala till någon direkt..

B Boan skrev:
De tar ju över 8000 kr inkl moms för en "standardinstallation" med stickpropp... det hade jag såklart kunnat betala till någon direkt..
Vad postorderfirmorna tar för installationer är en annan sak än vad dom ger till installatören.
Har man otur så har inte installatören med sig värmepumpen utan kunden ska ta ledigt en halv/heldag innan installation för att ta emot den av transportfirman och det är då en kostnad eller semesterdag man kanske inte räknar med.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.