Hej,

Har någon lyckats få auktorisation AL efter att ha skolat om sig till elektriker och jobbat ett gäng år? Eller måste man tvingas läsa en distansutbildning under något år för att få ut auktorisationen?

P pbh.e skrev:
Hej,

Har någon lyckats få auktorisation AL efter att ha skolat om sig till elektriker och jobbat ett gäng år? Eller måste man tvingas läsa en distansutbildning under något år för att få ut auktorisationen?
Man måste hur som läsa AL utbildning och ha arbetat minst 4 år som elektriker

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ja jag har läst det där. Men tycker det är oklart om separat utbildning krävs. Merparten av kraven i Bilaga 1 har jag redan läst när jag utbildade mig. Har jobbat i 6 år.

Panor82
ELSÄK-FS 2017:4,
Med godkänt resultat har genomgått sådan utbildning att kunskaps- och färdighetskraven enligt bilaga 1 har uppnåtts.

Svårt att kunna styrka utan att kunna visa upp godkända resultat (betyg) i dessa kurser som är ett krav. Dessa 4 kunskapsområden finns i alla AL-utbildningar samt laborationer som är krav i tre utav dem.

Men jag kan starkt rekommendera att gå en sådan utbildning, man får en djupare förståelse samt kan referera till situationerna och händelser som man råkat ut för praktiskt. Helt klart kunskapshöjande och kompetensutveckling som den naturlig del av AL-auktorisationen.

O
P pbh.e skrev:
Ja jag har läst det där. Men tycker det är oklart om separat utbildning krävs.
Om det krävs separat utbildning eller inte beror helt på vad du har för utbildning innan. Är du t.ex. civilingenjör i elteknik är det inte samma situation som du varit t.ex.frisör.

Ditt störta problem är antagligen att det inte finns någon utbildningsmarknad eller utbildningsprogram som är till för att komplettera för de som redan har det mesta. Allt är inriktat på att elektriker skall kunna läsa in sånt de missade på gymnasiet på halvtid och distans samtidigt som de jobbar. Därav de löjligt långa utbildningstiderna.

Så det enda rådet jag kan ge är att kontakta ESV i Kristinehamn och beskriva vad du har för utbildning så får de tala om hur långt den räcker, och vad du behöver komplettera med.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Mikael_L
P pbh.e skrev:
Eller måste man tvingas läsa en distansutbildning under något år för att få ut auktorisationen?
Ja
P pbh.e skrev:
Merparten av kraven i Bilaga 1 har jag redan läst när jag utbildade mig. Har jobbat i 6 år.
Ja, men det är på en annan nivå, mer fördjupat...
Är i alla fall tänkt så.

Mikael_L
P pbh.e skrev:
Eller måste man tvingas läsa en distansutbildning under något år för att få ut auktorisationen?
Fast det behöver inte vara "något år".
Det kan också vara "någon vecka"

https://nercia.se/foretagsutbildning/auktorisation-al/

Det finns många aktörer som erbjuder sådan utbildning, med olika varianter hur den bedrivs:
https://www.distansia.se/utbildningar/auktorisation-al
https://kravkompetens.com/product/auktorisation-al-allman-behorighet/

Ja det är lätt att googla fram fler.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.