Funderar på att göra i ordning köket, så både billigt, snyggt och framförallt praktiskt som möjligt.
Köket idag är ett vitt ballingslövkök från -89. Luckorna i sig är vita med enkla lodräta och vågräta fräsningar. Man får nästan lite pärlspontkänsla av dem. De är ok och passar bra in i övriga huset, förutom att de behöver målas.
Har tänkt mig ekgolv, ekbänkskiva, rostfri fläktkåpa samt några snygga beslag i rostfritt. ;)
Nu till mina frågor.
Någon som vet hur en inredning från 89 klarar en nedmontering? :-/
De är idag byggda på en fast sockel. Behöver nämligen flytta om skåpen då tex diskmaskinen idag är monterad i ett innerhörn. USELT >:(
Detta innebär flytt av kyl/frys, spis, fläkt, diskmaskin.
Hur gör man med elen? Utsuget? :-/
Ska man dra allt längs taket och bygga in det? Eller längs golvet?
(Har inte fullhöjdsskåp, så det skulle kunna få plats ovanpå). :-/
Utsugskanalen till fläkten sitter idag bakom en jätteful kryddhylla och röret "sticker ner" ganska långt. Kan man kapa detta rör för att få plats men väggskåpen under? :-/
Nu till roliga..
Vad är snyggast till vitt kök? Rostfri eller vit kyl/frys. Vill ha en fläkt i rostfritt. Diskmaskinen är idag vit, men kommer antagligen att bytas framöver och bli integrerad. :-/
Förslag på snyggt kakel till detta?
Samt en bra färg till luckor och stommar? :-/
Har målat fönster, karmar, foder, trappa och innerdörrar med Alcro servalack Aqua SS 1,00. Skulle denna färg bli bäst även på köksluckorna?
TUUUUUUUUUUUUsen frågor.
Någon son vet???? :-/

hur har du tänkt måla dina luckor/stommar..rolla,spruta,pensla??

jag tror att med tanke på den arbetsinsats som krävs för att få snits på stommarna så blir kostnaden- arbete plus färg -ganska jämförbar med ny stomme från ikea..hade det varit ett kök från 50 talet med skjutluckor eller dylikt så hade det kanske varit värt arbetsmödan. :'(pust..jag blir svettig bara jag tänker på det.

om du vill komma billigt undan så köp nya stommar och lämna luckorna på lackering..
det är mitt tips.jag är 99 procent säker att ballingslöv har samma mått på sina stommar som ikeas eftersom de kommer från samma leverantör.

Ok, Tack!
Jag har nu mätt stommarna jag har och de mäter 72cm, ikeas är 70...
Det som skiljer dem åt är att det ligger nå´n sorts extra kant längt upp på de vi har.
Det är alltså ett mellanrum mellan ovankanten på luckan och bänkskivan, där stommen syns. Skulle gärna vilja få bort detta mellanrum. Eftersom jag tycker att det är mycket snyggare när "luckan möter skivan" direkt.
Kan man såga bort den extra kanten kanske..? (För att få samma höjd).
I så fall kan jag fylla på Ikeastomar där det fattas. :P
Eller blir det bättre att byta alla? Hmmmmmmmmmm

// ;)Snåljåpen :D

jo ..det är nog bara en list dom lagt ovanpå...troligtvis sitter den med samma skruv dom fäst bänkskivan med så den är nog inga problem att avlägsna :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.