3 018 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Attefallshus regler
Sida 1 av 2
Husägare
· Östergötland
· 24 inlägg
Hur är det nu igen, ni som har tagit reda på detta; får ett attefallshus på något sätt vara sammanbundet med huvudbyggnaden? Får de till och med sitta ihop? Så attt attefallshuset i praktiken blir en utbyggnad av huvudbyggnaden?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Attefallstillbyggnad 15 kvm.S SoleboErik skrev:
Fristående attefallare 25 kvm.
Husägare
· Östergötland
· 24 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast det har väl inte sagts något om utökning av utbyggnadsrätten? Bara fristående Attefallshus.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
"Under förutsättning att de nuvarande rättsliga bristerna i PBL åtgärdas anser Boverket att det finns förutsättningar att ändra den nuvarande storleksmässiga begränsningen av lovbefriade komplementbostadshus/komplementbyggnader i 9 kap 4 a § PBL från 25,0 till 30,0 kvadratmeter byggnadsarea. Det kan göra dem mer attraktiva att använda som bostad. Undantaget för komplementbostadshus och andra komplementbyggnader bör samordnas med undantaget för att göra en tillbyggnad enligt 9 kap 4 b § PBL på så sätt att de även fortsättningsvis tillsammans inte får överstiga 40 kvadratmeter."A Autodidak1 skrev:
Kan man bygga 30kvm attefall och 10 kvm attefalltillbyggnad med förslaget, totalt 40kvm?
Hänger detta på något sätt ihop med friggebodsreglerna? Kommer de påverkas?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Enligt förslaget blir det 30 +10 som blir möjligt (eller 25+15, valfritt med allt däremellan)SKJB021 skrev:
"Under förutsättning att de nuvarande rättsliga bristerna i PBL åtgärdas anser Boverket att det finns förutsättningar att ändra den nuvarande storleksmässiga begränsningen av lovbefriade komplementbostadshus/komplementbyggnader i 9 kap 4 a § PBL från 25,0 till 30,0 kvadratmeter byggnadsarea. Det kan göra dem mer attraktiva att använda som bostad. Undantaget för komplementbostadshus och andra komplementbyggnader bör samordnas med undantaget för att göra en tillbyggnad enligt 9 kap 4 b § PBL på så sätt att de även fortsättningsvis tillsammans inte får överstiga 40 kvadratmeter."
Kan man bygga 30kvm attefall och 10 kvm attefalltillbyggnad med förslaget, totalt 40kvm?
Hänger detta på något sätt ihop med friggebodsreglerna? Kommer de påverkas?
Friggebod påverkas ej.
Planen var att det skulle börja gälla 1/7, men så blir det inte.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
MÖDs synpunkter borde väga tungt och de sågar lagen ganska rejält:
"Vidare riskerar detaljplanen som planeringsverktyg och demokratisk process att urholkas ytterligare för varje undantag som införs. Ett ökat utrymme för undantag från detaljplanens bestämmelser minskar nämligen förutsebarheten i hur ett område kan komma att exploateras, och gör det svårare för kommunen att planera för och tillhandahålla exempelvis lämplig infrastruktur och service"
...
"Avslutningsvis kan Mark- och miljööverdomstolen konstatera att regelverket för olika bygglovbefriade åtgärder avseende en- och tvåbostadshus är komplext och kan uppfattas som inkonsekvent. Ett exempel på detta är att vissa bygglovbefriade åtgärder får utföras utan bygganmälan, medan andra kräver sådan anmälan."
...
"De nämnda problemen får konsekvenser för såväl den enskilde byggherren som för byggnadsnämnderna. Det är önskvärt med en översyn och ett samlat grepp beträffande reglerna för bygglovbefriade åtgärder"
https://www.regeringen.se/4a890c/contentassets/0f8c1316da3240219bc935ab0430e580/svea-hovratt.pdf
"Vidare riskerar detaljplanen som planeringsverktyg och demokratisk process att urholkas ytterligare för varje undantag som införs. Ett ökat utrymme för undantag från detaljplanens bestämmelser minskar nämligen förutsebarheten i hur ett område kan komma att exploateras, och gör det svårare för kommunen att planera för och tillhandahålla exempelvis lämplig infrastruktur och service"
...
"Avslutningsvis kan Mark- och miljööverdomstolen konstatera att regelverket för olika bygglovbefriade åtgärder avseende en- och tvåbostadshus är komplext och kan uppfattas som inkonsekvent. Ett exempel på detta är att vissa bygglovbefriade åtgärder får utföras utan bygganmälan, medan andra kräver sådan anmälan."
...
"De nämnda problemen får konsekvenser för såväl den enskilde byggherren som för byggnadsnämnderna. Det är önskvärt med en översyn och ett samlat grepp beträffande reglerna för bygglovbefriade åtgärder"
https://www.regeringen.se/4a890c/contentassets/0f8c1316da3240219bc935ab0430e580/svea-hovratt.pdf
Har sett antal trådar gällande attefall men inte hittat någon som vidare avhandlar detaljerna i dom nya regler som väntas träda i kraft i vår.
Vi har tänkt bygga ett uterum på vår tomt, då det är en radhustomt är hela tomten prickmark varför enda möjligheten till detta är genom ett attefallshus. Vi skulle helst vilja få ut 30 kvadrat då vi har svårt att utnyttja möjligheterna till utbyggnad pga av huvudbyggnadens fasad är q-märkt så vi maximerar hellre uterummet. Jag samtalade med min granne om detta och han hade dock hört att för att kunna nyttja dessa 5 extra kvadrat krävs att attefallshuset utformas som en komplementbostad dvs med pentry och badrum och inte bara ett uterum. Stämmer det och hur är det mer exakt definierat i den tilltänkta lagtexten?
vi vill såklart undvika detta då det i princip skulle äta upp dom 5 extra kvadraten. En lösning som vi funderat kring är att göra en källare för att inrymma dessa faciliteter men är ju en helt annan kostnad att bygga med källare...
Vi har tänkt bygga ett uterum på vår tomt, då det är en radhustomt är hela tomten prickmark varför enda möjligheten till detta är genom ett attefallshus. Vi skulle helst vilja få ut 30 kvadrat då vi har svårt att utnyttja möjligheterna till utbyggnad pga av huvudbyggnadens fasad är q-märkt så vi maximerar hellre uterummet. Jag samtalade med min granne om detta och han hade dock hört att för att kunna nyttja dessa 5 extra kvadrat krävs att attefallshuset utformas som en komplementbostad dvs med pentry och badrum och inte bara ett uterum. Stämmer det och hur är det mer exakt definierat i den tilltänkta lagtexten?
vi vill såklart undvika detta då det i princip skulle äta upp dom 5 extra kvadraten. En lösning som vi funderat kring är att göra en källare för att inrymma dessa faciliteter men är ju en helt annan kostnad att bygga med källare...
