1 615 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Attefallshus på markskruv, grundarbete?
Hej,
Det ska byggas ett attefallshus på 15kvm där tanken är att den ska stå på markskruv som skruvas ned till frostfritt djup. Man rekommenderar att husets grund kommer upp från marken 20cm. Min tanke är att jag ska schakta bort 10 cm matjord där huset ska stå och sedan lägga någon typ av fuktspärr (penetreras delvis pga markskruven) och sedan 10cm makadam/singel ovanpå det.
Är detta ett onödigt arbete med tanke på att det ska stå på markskruv eller får man tillbaka pengarna i form av säkerhet från fukt och stillastående vatten under huset på sikt?
Det ska byggas ett attefallshus på 15kvm där tanken är att den ska stå på markskruv som skruvas ned till frostfritt djup. Man rekommenderar att husets grund kommer upp från marken 20cm. Min tanke är att jag ska schakta bort 10 cm matjord där huset ska stå och sedan lägga någon typ av fuktspärr (penetreras delvis pga markskruven) och sedan 10cm makadam/singel ovanpå det.
Är detta ett onödigt arbete med tanke på att det ska stå på markskruv eller får man tillbaka pengarna i form av säkerhet från fukt och stillastående vatten under huset på sikt?
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 537 inlägg
Ja helt onödigt, huset är ju upplyft från marken. Täcker du sidorna från syll ner till mark så är det en annan sak.
Från ca 30% av husets sidor kommer det läggas trädäck mot husväggen, där kommer dock det finnas luft under trädäcket (ca 15 cm) så det ventileras. Resterande av husväggen tänker jag att man ska använda sig av ribbkonstruktion med ca 5cm mellan 10cm ribbor så luft kan ta sig in och ut men att det ser lite mer enhetligt ut och inte bara är en öppning på 20cm under huset.I InsidersUnited skrev:
Klicka här för att svara