Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Attefallshus - hyra ut

1. Hundbirger
    Medlem · 8 inlägg

Hundbirger

Medlem
    Luddiga svar av kommunen och när man försöker läsa sig till vad som gäller. Får jag hyra ut en komplementbyggnad (attefall 25m2)?

//Erik

2. Bronken
    Husägare · Sthlm · 374 inlägg

Bronken

Husägare
    Ja det är väl själva idén tror jag. Att fler människor ska kunna bo någonstans och man får ju inte bo gratis i Sverige. Sen finns det väl dessutom någon slags skattereduktion eller liknande (typ 50.000/år) om man hyr ut sitt fritidshus har jag läst nånstans.
    I vårt område (iofs BRF) tar dom en insats på 1,5MKr och avgift på nästan 6 lax, dom kallas dessutom för 35kvadratare
    då dom har ett kryploft.

3. Hundbirger
    Medlem · 8 inlägg

Hundbirger

Medlem
    Jag håller på och ska sätta upp ett attefallshus. Jag vill kunna hyra ut ibland. Kommunen rekommenderar att det skall vara ett komplementbostadshus men då är ju kravlistan hur lång som helst.
    //Erik

4. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 863 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Du kan bygga ett komplementbostadshus som fritidshus på din tomt (30 kvm om du vill). Då har du löst dina problem. Egentligen så är inte fritidshus till för permanentboende men det finns inget juridiskt sätt för någon att hindra det.

5. Hundbirger
    Medlem · 8 inlägg

Hundbirger

Medlem
    Men pga av kravlistan för komplementbostadshus vill jag hellre bygga en komplementbyggnad. Får jag hyra ut ett sånt?

6. A

Autodidak1

Medlem
    Läs vad jag skrev, det står också fritidshus (komplementbostadshus får vara fritidshus). Då försvinner kravlistan nästan helt. Svårt att hindra någon att bo i komplementbyggnad också, men lättare.

7. 1
    Medlem · Stockholm · 944 inlägg

16386

Medlem
    Inte som permanentboende.

• Laddar…
  8. Hundbirger
    Medlem · 8 inlägg

Hundbirger

Medlem
    Vilka krav för komplementbostadshus finns kvar om jag anger att det är ett fritidshus?

9. A

Autodidak1

Medlem
    Tillgänglighetskraven och energinkraven försvinner bland annat. Så du kan bygga mycket mer fritt, för permanentboende finns ju mycket fler regleringar rumsutformningar, storlek på kök mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.