1 811 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Attefallsbyggnad pulpettak - taklutning
Hej!
Vi ska i nästa vecka börja bygga ett Attefallshus på vår tomt. Ett hus som endast ska vara förråd och förvaring. Vi vill inte att huset ska bli för högt. Men har bestämt oss för att ha pulpettak med betongpannor. Byggreglerna säger ju då att man ska ha en taklutning på minst 14 grader. Jag pratade en gång med en snickare som sa att om man vill så kan man lägga dubbeltakpapp och minska lutningen lite. Detta är såklart inte fackmannamässigt, men vi undrar om det är ngn annan som gjort detta och isåfall vilken lutning ni valde samt om det funkat bra? ALt om ngn snickare se detta och kan ge en kommentar.
Tack på förhand!
Vi ska i nästa vecka börja bygga ett Attefallshus på vår tomt. Ett hus som endast ska vara förråd och förvaring. Vi vill inte att huset ska bli för högt. Men har bestämt oss för att ha pulpettak med betongpannor. Byggreglerna säger ju då att man ska ha en taklutning på minst 14 grader. Jag pratade en gång med en snickare som sa att om man vill så kan man lägga dubbeltakpapp och minska lutningen lite. Detta är såklart inte fackmannamässigt, men vi undrar om det är ngn annan som gjort detta och isåfall vilken lutning ni valde samt om det funkat bra? ALt om ngn snickare se detta och kan ge en kommentar.
Tack på förhand!
T TNBö skrev:Hej!
Vi ska i nästa vecka börja bygga ett Attefallshus på vår tomt. Ett hus som endast ska vara förråd och förvaring. Vi vill inte att huset ska bli för högt. Men har bestämt oss för att ha pulpettak med betongpannor. Byggreglerna säger ju då att man ska ha en taklutning på minst 14 grader. Jag pratade en gång med en snickare som sa att om man vill så kan man lägga dubbeltakpapp och minska lutningen lite. Detta är såklart inte fackmannamässigt, men vi undrar om det är ngn annan som gjort detta och isåfall vilken lutning ni valde samt om det funkat bra? ALt om ngn snickare se detta och kan ge en kommentar.
Tack på förhand!
Tjo. Lägg underlagspapp sen ytlagspapp självtäck och läkta sedan på detta. Ytlagspappen får ha endast 3 graders lutning. Sen vad du gör på den kvittar
Föresten varför takpannor vid så låg lutning? Man ser knappt taket endå. Bara från helikopterT TNBö skrev:Hej!
Vi ska i nästa vecka börja bygga ett Attefallshus på vår tomt. Ett hus som endast ska vara förråd och förvaring. Vi vill inte att huset ska bli för högt. Men har bestämt oss för att ha pulpettak med betongpannor. Byggreglerna säger ju då att man ska ha en taklutning på minst 14 grader. Jag pratade en gång med en snickare som sa att om man vill så kan man lägga dubbeltakpapp och minska lutningen lite. Detta är såklart inte fackmannamässigt, men vi undrar om det är ngn annan som gjort detta och isåfall vilken lutning ni valde samt om det funkat bra? ALt om ngn snickare se detta och kan ge en kommentar.
Tack på förhand!
Klicka här för att svara