47 183 läst ·
111 svar
47k läst
111 svar
Attefalls-fabriken.se är med största sannolikhet en bluff
Hej Bernt, du har alltså betalat till ett BG som går till JC bygg..? Vad säger den företrädare för det bolaget? När jag pratat med honom så säger han att han inte har med detta att göra och att någon Jussi har kapat hans bolag. Jag betalade doch inte till et BG utan till ett bankkonto som man då inte kan se vem som är ägare till. avtalet är med JC Bygg....B Bernt Isaksson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Frågan är väl om det går att falskregga ett BG? Att alltså regga det ex. som skatteverket, men ha det kopplat till mitt eget privata bankkonto.
Ja, jag vill vara med. Jag vet inte vad PM[/QUOTE är. Jag har redan polisanmält och fått avslag.D Dimman71 skrev:
"Beslut
Förundersökning inleds inte
Skäl
Uppgifterna i ärendet ger inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats.
Motivering
det anmälda civilrättsligt en tvist som drivs av parterna oenighet om avtal
Beslutsdatum
2023-03-19
Beslut av
Peter Sahlsten, förundersökningsledare"
Jag förstår att det inte bara Jussi som är inblandad. Han har kumpaner. En av dem var hemma hos mig två gånger och var den som tog initiativen. Jussi var väldigt tystlåten och följsam.
Igår skickade ett tips till polisen att försöka stoppa dessa bedrägerier så inte fler blir lurade.Men det leder naturligtivis till ingeting. För ca 2 veckorsedan lade Jussi upp en ny annons om Attefallshus på Facebook-Marketplace. Vi måste komma åt dem!
Exakt, det gå rinte att komma åt detta genom polisanmälan. Du skickar PM genom att trycka på min profil och välj skicka PM. Skicka info till mig samt e postadress så samlar jag allt för alla så får vi en start på detta.ANNE-MARIE LEBEK skrev:
Ja, jag vill vara med. Jag vet inte vad PM[/QUOTE är. Jag har redan polisanmält och fått avslag.
"Beslut
Förundersökning inleds inte
Skäl
Uppgifterna i ärendet ger inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats.
Motivering
det anmälda civilrättsligt en tvist som drivs av parterna oenighet om avtal
Beslutsdatum
2023-03-19
Beslut av
Peter Sahlsten, förundersökningsledare"
Jag förstår att det inte bara Jussi som är inblandad. Han har kumpaner. En av dem var hemma hos mig två gånger och var den som tog initiativen. Jussi var väldigt tystlåten och följsam.
Igår skickade ett tips till polisen att försöka stoppa dessa bedrägerier så inte fler blir lurade.Men det leder naturligtivis till ingeting. För ca 2 veckorsedan lade Jussi upp en ny annons om Attefallshus på Facebook-Marketplace. Vi måste komma åt dem!
JC säger att han skall kontakta sin advokat..D Dimman71 skrev:Hej Bernt, du har alltså betalat till ett BG som går till JC bygg..? Vad säger den företrädare för det bolaget? När jag pratat med honom så säger han att han inte har med detta att göra och att någon Jussi har kapat hans bolag. Jag betalade doch inte till et BG utan till ett bankkonto som man då inte kan se vem som är ägare till. avtalet är med JC Bygg....
D Dimman71 skrev:Hej Bernt, du har alltså betalat till ett BG som går till JC bygg..? Vad säger den företrädare för det bolaget? När jag pratat med honom så säger han att han inte har med detta att göra och att någon Jussi har kapat hans bolag. Jag betalade doch inte till et BG utan till ett bankkonto som man då inte kan se vem som är ägare till. avtalet är med JC Bygg....
D Dimman71 skrev:Hej, på er, jag är naturligtvis också drabbad.
En polisanmälan mot vad vi tror och hört mot Jussi leder inte till att några pengar utbetalas åter, det blir nog svårt.
Däremot så behöver man gå på den avtalspartern man har ,juridiskt, i tingsrätten, hur dom blivit "lurade" av Jussi är inte upp till oss, det får dom hantera sinsemellan juridiskt.
Som jag förstår det så finns det två bolag involverade, JC Byggkonslut & Weraton. Ingen har väll skrivit avtal med Jussi Direkt?
Jag tänker ta kostnaden att stämma in till tingsrätten, ni som önskar vara med meddela mig detta via PM. skriv gärna vilken juridisk part ni har i avtalet.
Vinner vi så är kostnaden 0:- , advokat står reda att stämma in när vi samlat all information.
ANNE-MARIE LEBEK skrev:
Hej!
Jag är gärna med i en sådan Facebook grupp. "Vi som är lurade av Jussi" är mitt förslag på grupp. Jag har aldrig skapat en grupp. Hoppas att någon har erfarenhet av det.
Det är företaget JC Byggkonsultation och Entreprenad AB (Orgno; 559191-9286)som är involverad i mitt fall. På mitt kvitto står JC Byggkonsultation & Entreprenad AB, "och" är utbytt mot "&" men med samma organisationsnummer. Jag har redan anmält och ärendet är nedlagt utan förundersökning. Det var någon på Facebok som skrev ungefär: "Det känns som om de lägger ner för att få längre fikaraster.
Mvh Anne-Marie Lebek (ammi.lebek@gmail.com)
Det är helt i sin ordning för bolaget att kontakta sin advokat. Har dom som dom säger blivit drabbade av en bedragare får dom använda juridiken mot denne. ingen av oss som blivit drabbat kan juridiskt gå på någon annan än den part som finns i respektive avtal.B Bernt Isaksson skrev:
Ni som fått avslag från polisen, är det verkligen korrekt?
Är det en civilrättslig tvist, det vill säga att motparten leverar undermåligt, försenade leverans, eller man gjort förskott och bolaget går i konkurs och blir opioriterad fordringsägare så är det ett civilrättsligt ärende och polisen lägger ner förundersökningen.
Däremot, är det ett bedrägeri som detta tyder på, går det under allmänt åtal så är det polisens sak att utreda och åklagare fattar beslut om åtal ska väckas. Brottsbalken kapitel 9 paragraf 1.
Är det en civilrättslig tvist, det vill säga att motparten leverar undermåligt, försenade leverans, eller man gjort förskott och bolaget går i konkurs och blir opioriterad fordringsägare så är det ett civilrättsligt ärende och polisen lägger ner förundersökningen.
Däremot, är det ett bedrägeri som detta tyder på, går det under allmänt åtal så är det polisens sak att utreda och åklagare fattar beslut om åtal ska väckas. Brottsbalken kapitel 9 paragraf 1.
Exakt. Det är definitivt ett bedrägeri. Det gäller bara att polisen förstår vad som hänt när man gör anmälan.K Knallskalle skrev:Ni som fått avslag från polisen, är det verkligen korrekt?
Hej!
Det tycks som att Jussi Hirvonen är utesluten ur Facebook. Jag får inga träffar när jag söker på hans namn eller Attefalls-fabriken.
Det är ju viktigt att inte fler blir lurade. Kan ni andra i tråden också kolla om ni hittar något om Jussi på nätet som låter falskt. Sök gärna även på Jonny Gharibo. Han har också, antar jag, seriösa uppdrag men han har bland annat lurat mig och arkitekten som gjort flera ritningar.
Mvh Anne-Marie Lebek
Det tycks som att Jussi Hirvonen är utesluten ur Facebook. Jag får inga träffar när jag söker på hans namn eller Attefalls-fabriken.
Det är ju viktigt att inte fler blir lurade. Kan ni andra i tråden också kolla om ni hittar något om Jussi på nätet som låter falskt. Sök gärna även på Jonny Gharibo. Han har också, antar jag, seriösa uppdrag men han har bland annat lurat mig och arkitekten som gjort flera ritningar.
Mvh Anne-Marie Lebek
Jag ser både Jussi och attefallsfabrikens husannonserANNE-MARIE LEBEK skrev:
Hej!
Mvh Anne-Marie Lebek
B Bernt Isaksson skrev:
Jag betalade ”paxpengen” på 20 000:- till ett privatkonto (troligen Jussi) 14 dagar senare fick jag en faktura samt ett digitalt avtal från JC på totalt 270 000:- som jag efter kontakt med Jussi fick ner till 135 000:- som jag betalade till JC Byggkonsults konto, vilket dom erkänner idag. Det är de pengarna jag ”jagar” i 1: a hand depositionen/paxpengen påD Dimman71 skrev:Hej Bernt, du har alltså betalat till ett BG som går till JC bygg..? Vad säger den företrädare för det bolaget? När jag pratat med honom så säger han att han inte har med detta att göra och att någon Jussi har kapat hans bolag. Jag betalade doch inte till et BG utan till ett bankkonto som man då inte kan se vem som är ägare till. avtalet är med JC Bygg....
20 000:- blir nästa steg.