Kan man bygga en Attefall med takkupa/skärmtak?

Typ som den här bilden men att kupan går ut kanske 2m och 2m bredd, öppet under kupan, alltså inga väggar på den.
Själva huset 30kvm, eller måste jag gå ner till 25kvm? Men då kan jag lika gärna göra väggar även under kupan.

Litet vitt attefallshus med en takkupa, omgiven av utemöbler och cykel i landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från Husverket och deras kv2

nino nino skrev:
Kan man bygga en Attefall med takkupa/skärmtak?

Typ som den här bilden men att kupan går ut kanske 2m och 2m bredd, öppet under kupan, alltså inga väggar på den.
Själva huset 30kvm, eller måste jag gå ner till 25kvm? Men då kan jag lika gärna göra väggar även under kupan.

[bild]

Bild från Husverket och deras kv2
Ja, enligt boverket får du bygga skärmtak även på komplementbyggnader utan bygglov, så länge totala arean är under 15 kvm

Var får skärmtaket byggas?​

Ett skärmtak får endast byggas på en tomt där det finns ett en- eller tvåbostadshus. För att skärmtaket ska vara bygglovsbefriat måste det placeras inom bostadshusets tomt. Ett skärmtak får byggas till både på en- och tvåbostadshus och på dess komplementbyggnader. Ett skärmtak kan alltså även byggas till ett uthus, garage och andra små byggnader så länge det placeras på bostadshusets tomt. Det innebär att ett skärmtak även kan byggas på ett attefallshus eller på en friggebod. Detta under förutsättning att det byggs över en skyddad uteplats eller över en altan, balkong eller entré.
Så ett 4 kvm skärmtak på din attefallare bör vara helt ok, så länge du inte har ngt annat sådant som gör att du överstiger totalytan då.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/

Ja jag såg det där med.
Sen står det ju enklare konstruktion och jag hade tänkt nyttja ytan i kupan som "grogghörna" 🙂
Sen är frågan om jag får bygga allt samtidigt eller om Attefall måste byggas först sen skärmtak/kupan?

Ska dra iväg ett mail till byggnadsnämnden och se om man får nåt vettigt svar 🙂

nino nino skrev:
Ja jag såg det där med.
Sen står det ju enklare konstruktion och jag hade tänkt nyttja ytan i kupan som "grogghörna" 🙂
Sen är frågan om jag får bygga allt samtidigt eller om Attefall måste byggas först sen skärmtak/kupan?

Ska dra iväg ett mail till byggnadsnämnden och se om man får nåt vettigt svar 🙂
Well, du kan ju inte bygga ett "skärmtak" innan du har något att fästa det i- det står ju uttryckligen i reglerna att det INTe får vara fristående...

Med "enklare" konstruktion följer väl lite tolkningar: Men när jag byggde ett tak på tidigare altan så pratade jag med byggnadskontoret i min kommun, och så länge ev. väggar inte var över 180 cm så hade dom inga problem med det (hade ett 180cm plank mot en granne som blev en "vägg" och sen en 110cm vägg utåt så man fick lite mysigare under taket :))...

Nej att det inte får vara fristående är jag med på
Tanken är ju så klart att bygga väggar lite senare 🙂
Är en sommarstuga med en granne så det är inga problem.
Men det är ju drygt om attefallaren måste vara klar innan man bygger taket, då får man ju riva upp plåt papp och allt och göra om mycket

nino nino skrev:
Nej att det inte får vara fristående är jag med på
Tanken är ju så klart att bygga väggar lite senare 🙂
Är en sommarstuga med en granne så det är inga problem.
Men det är ju drygt om attefallaren måste vara klar innan man bygger taket, då får man ju riva upp plåt papp och allt och göra om mycket
Mja så kinkigt lär det inte vara, bygger du dom samtidigt bör det väl vara ok. Du har ju en vägg att sätta fast det i iaf då.

Men om du sätter upp fyra stolpar med ett tak på två år före så är det ju egentligen bygglovspliktigt

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ja jag hoppas det, men ska kolla.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja jag hoppas det, men ska kolla.
Gör det. Officiellt är det möjligt att du får svaret att attefallaren måste vara byggd först dock (eftersom taket inte ingår "bygglovet", eller snarare man måste då räkna med ytan under taket, alltså det generella man har för en attefallare)...men i praktiken ser jag inte att det borde vara några problem att göra det "samtidigt"...
Om du lägger taket precis efter skrämtaket så hinner väl knappt ngn ens "se" det, och slutresultate är ju detsamma ?

Ja eller så får man göra en kupa som slutar jäms med yttervägg och förlänga kupan om man ska få ett slutbesked, men vet inte hur det funkar med Attefall

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Projektet är i skallen än så länge, ska väl förankras hos tanten vilken har sagt nej i fler år så det kan ju ta ett tag...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Intressant, man får alltså bygga skärmtak på maxade Friggebodar och Attefallare om de uppfyller kraven eller har jag fattat det fel?
Undrar om man kan sätta ett skärmtak över en uteplats och sen förvara ved, skottkärran m.m. där under utan problem?!? 🤔

P-plats P-plats skrev:
Intressant, man får alltså bygga skärmtak på maxade Friggebodar och Attefallare om de uppfyller kraven eller har jag fattat det fel?
Undrar om man kan sätta ett skärmtak över en uteplats och sen förvara ved, skottkärran m.m. där under utan problem?!? 🤔
Absolut - finns inget i reglerna kring skärmtak vad man får ställe därunder (Kan dock finnas andra lagar och regler, miljöregler osv dock förstås)

Så 15 kvm skärmtak (totalt) är ok. Du får inte bygga mer än ett 180cm plank dock, så du kan inte göra om det till "bod"/förråd. Men ställa skottkärra, vinterdäck eller vad du nu vill ah är inga problem.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Får nog vänta in dom nya reglerna då får jag bygga 50kvm om jag fattade rätt

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Absolut - finns inget i reglerna kring skärmtak vad man får ställe därunder (Kan dock finnas andra lagar och regler, miljöregler osv dock förstås)

Så 15 kvm skärmtak (totalt) är ok. Du får inte bygga mer än ett 180cm plank dock, så du kan inte göra om det till "bod"/förråd. Men ställa skottkärra, vinterdäck eller vad du nu vill ah är inga problem.
Låter intressant. 👍
När jag byggde friggeboden så fick inte taket sticka ut ner än 50cm för så skulle det räknas in i byggarean så jag funderar över skillnaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.