33 579 läst ·
106 svar
34k läst
106 svar
Att vattensäkra sitt kök - hur gör man, egentligen?
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
precis gjort just detta...t ex matta med uppvik under alla skåp.
Helt sant. I vårat fall så är det betonggolv med källare under så potentiella skador är små. Allt handlar som vanligt om vilka förutsättningar som finns.GreenYoda skrev:
Kanon, beställt online, hämtas och monteras i morgonMariaiÖstergötland skrev:
Mycket bättre lösning än massa konstiga vattenavledningar fram på köksgolvet. Här får man ju besked direkt ett droppläckage uppstår, till skillnad från att man ska vänta på att det rinner fram på köksgolvet.
Så varför alla dessa konstiga dyra krav från försäkringsbolagen?
I hyreshus och bostadsrätter förstår jag kraven, men som villaägare tar man nog oftast betydligt mer ansvar för sitt boende och kollar regelbundet efter felaktigheter och problem.
Googlade lite och hittade den på LF som läånkade till Trollco, pris 350krMariaiÖstergötland skrev:
https://vattenlarm.se/index.php?p=productsList&Category=1&tr=lf20120526
https://vattenlarm.se/products/produkttest-2
Köpte 2 så blev det fraktfritt, då kan man gödsla med dom på alla vattenkällor i köket
Tack än en gång för tipset, ovärderligt.
Googlade en del på vattenlarm, typ alla är klumpiga modeller som ska ligga på plan yta, den här modellen är ju outstanding
Haha, kul att kunna glädja någon med så lite. Nu fick du mig att också vilja lägga en storbeställning på fler, fukt är min största skräck.Mats-S skrev:
Googlade lite och hittade den på LF för 350kr
[länk]
Köpte 2 så blev det fraktfritt, då kan man gödsla med dom på alla vattenkällor i köket
Tack än en gång för tipset, ovärderligt.
Googlade en del på vattenlarm, typ alla är klumpiga modeller som ska ligga på plan yta, den här modellen är ju outstanding![]()
Den som gillar onödigt avancerade uppkopplade prylar kan rekommenderas Aqaras sensorer, kostar 200 kr styck (temperatur/luftfuktighet eller fukt) och kombineras med en Aqara hub för 500 kr så kan man få notis i mobilen vid vattenläcka (eller tex temperaturavvikelse i frys/fuktrisk i krypgrund).Mats-S skrev:
Kanon, beställt online, hämtas och monteras i morgon
Mycket bättre lösning än massa konstiga vattenavledningar fram på köksgolvet. Här får man ju besked direkt ett droppläckage uppstår, till skillnad från att man ska vänta på att det rinner fram på köksgolvet.
Så varför alla dessa konstiga dyra krav från försäkringsbolagen?
I hyreshus och bostadsrätter förstår jag kraven, men som villaägare tar man nog oftast betydligt mer ansvar för sitt boende och kollar regelbundet efter felaktigheter och problem.
hehe, jag tillhör den analoga generation, och inte ens 25 år som linux/unix-konsult kunde vända på detN nagrom00 skrev:
Problemet med mig är dessutom att jag konstant inte har koll på vart telefonen ligger, så ett larm där kan ligga länge innan det upptäcks
Men säkert bra prylar för dom som kör med det "uppkopplade hemmet", vet många som gillar det
Oh my God!
Tänkte inte på att ett forumsmedlemskap kan innebära att folk faktiskt svarar.
Varvid man bör svara på svaren
Alltså, hur är etiketten egentligen härvidlag? Gör man bort sig totalt om man inte utförligt och inkännande besvarar varje enskilt inlägg?
Det här med "gilla" förstår jag inte heller. På sant Asperger-manér tycker jag att det är toppen när ni gillar mina inlägg, men jag kommer inte ihåg att gilla era
Är tanken att man ska "gilla" ett inlägg, när man inte kan/vill/orkar/hinner/har möjlighet att svara? Eller kanske när någon skriver något man inte håller med om, men man vill ändå premiera vederbörande för att hen skrev något överhuvudtaget?
(Jag skojar inte. Aspergers = svårt att förstå sådant som är självklart för de flesta andra.)
Tänkte inte på att ett forumsmedlemskap kan innebära att folk faktiskt svarar.
Varvid man bör svara på svaren
Alltså, hur är etiketten egentligen härvidlag? Gör man bort sig totalt om man inte utförligt och inkännande besvarar varje enskilt inlägg?
Det här med "gilla" förstår jag inte heller. På sant Asperger-manér tycker jag att det är toppen när ni gillar mina inlägg, men jag kommer inte ihåg att gilla era
Är tanken att man ska "gilla" ett inlägg, när man inte kan/vill/orkar/hinner/har möjlighet att svara? Eller kanske när någon skriver något man inte håller med om, men man vill ändå premiera vederbörande för att hen skrev något överhuvudtaget?
(Jag skojar inte. Aspergers = svårt att förstå sådant som är självklart för de flesta andra.)
Nej.T Talisman skrev:
T Talisman skrev:
Nej. Eller kanske, det beror på.T Talisman skrev:
Generellt gillar man ett inlägg för att man tycker att det är bra skrivet, (vilket oftast betyder att man håller med vad som står).
Det är inget tvång att använda gilla-funktionen.
Så, om man tycker att det är besvärligt att avgöra huruvida inlägg ska gillas eller inte, använd inte gilla-funktionen. Och ha inte dåligt samvete för det.
Vi använder dessa i vårt fritidshus. Har även koll på dörrar och fönster samt temperaturer i rum och uthus. Får ett meddelande om något avviker från önskat läge. https://www.bygghemma.se/inredning-...lCZyzk6DmhkfYtmn0jwx9WHIg469tu1AaAqnKEALw_wcB
Topp!Oldboy skrev:
Nej.
Nej. Eller kanske, det beror på.
Generellt gillar man ett inlägg för att man tycker att det är bra skrivet, (vilket oftast betyder att man håller med vad som står).
Det är inget tvång att använda gilla-funktionen.
Så, om man tycker att det är besvärligt att avgöra huruvida inlägg ska gillas eller inte, använd inte gilla-funktionen. Och ha inte dåligt samvete för det.
Bara för det ska jag gilla ditt inlägg!
Synnerligen intressant!A Appapappa skrev:
Det här verkar ju optimalt för vårt diskbänksskåp, som ser ut som om en (mycket liten, men dock) tungt lastad traktor har kört rakt igenom det!
Men om ni haft plastskydd som lett vattnet till framsidan av frysen hade ni ju noterat det omedelbart och torkat upp det innan skada skett?H halj skrev:Ställer mig lite kritisk till läckageskydd under kyl och frys.
I somras läckte våran kyl en del kondensvatten under en fest (1000gånger öppna/stänga med 27C luft) och vi hade inget plastskydd under. Parketten tog lite stryk och sprättade upp. Hade vi haft plastskyddet hade parketten sprättat upp framför kylen istället vilket inneburit att vi mest troligt skulle behövt bryta upp golvet för att byta den plankan.
T Talisman skrev:Synnerligen intressant!
Det här verkar ju optimalt för vårt diskbänksskåp, som ser ut som om en (mycket liten, men dock) tungt lastad traktor har kört rakt igenom det![/QUOTE
Japp, de är supertunna och har en 10-års batteritid. Så det känns bra. Ps: satte även en sensor på dörren till vinskåpet hemma. Så vi kan lämna tonåringen hemma och veta att inget nallas ur skåpet.