33 589 läst ·
106 svar
34k läst
106 svar
Att vattensäkra sitt kök - hur gör man, egentligen?
Det låter inte omöjligt, att det skulle kunna bli på det sätt som du beskriver.Claes Sörmland skrev:
Jag tror (efter att en vän råkat ut för att grannen ovanför vattenskadade hennes bostadsrättslägenhet) att det blir så här:
Du får ta skadorna i din egen lägenhet via din hemförsäkring. Hur mycket de ersätter vet jag inte. Självrisk tillkommer. Hur mycket frånvaron av droppskydd påverkar där vet jag inte.
Bostadsrättsföreningen får betala via sin försäkring på eventuella skador på huset.
Din granne får stå för skadorna på sin egen lägenhet via sin hemförsäkring.
De som i praktiken får lida av eländet är du och din granne.
Huruvida frånvaro av vattenskydd under kyl/frys, respektive vattenskydd + tätning av hål och rörgenomföringar i diskbänksskåpet, med automatik ger lägre försäkringsersättning, vet inte heller jag.
Jag gissar att det beror på ett flertal faktorer. Den springande punkten är väl huruvida det är ställt utom allt rimligt tvivel att skadorna hade begränsats avsevärt, om ifrågavarande skydd hade funnits.
Men som sagt, jag tänker som vanligt utgå från wcs (worst case scenario), och försöka åstadkomma en lösning som skulle kunna få även den mest hårdhudade försäkringshandläggaren att bocka i rutan för "Försäkringstagaren har vidtagit vederbörliga vattenskyddsåtgärder i enlighet med beslut 15.53.25, samt protokoll 7(4)B."
Nu gäller det bara att lokalisera dom där besluten och protokollen.
Det upphör aldrig att förvåna mig, att varje gång man anstränger sig till det yttersta för att uppfylla något slags standard, eller följa något regelverk, så visar det sig att regelverket inte är 100% spikat, utan att vissa saker är en "tolkningsfråga", eller "det beror på".
Det tydligaste exemplet är väl alla gånger man sett en skylt om av typen "Nedskräpning förbjuden", och så finns det inte en enda papperskorg inom en radie av 500 meter.
Eller man anländer till den lokala återvinningsstationen, helt överlastad med skräp, bara för att finna att alla containers är proppfulla.
När man VILL göra "the right thing", men det går liksom inte.
Redigerat:
Detta har hänt:
De tvenne vattenlarmen DropStop 600 har ännu inte dykt upp.
Under tiden har vi lite random beställt 2 st VARIERA hyllplansskydd, 1 st VARIERA tätningssats samt 1 st NYTTIG golvskydd från IKEA, i samband med att vi skulle beställa lite andra saker.
Jag tänker att dom tillämpar ju 365 dagars öppet köp, för det fall mina exceptionellt omfattande efterforskningar skulle resultera i att IKEA:s vattenskyddsutrustning skulle visa sig icke vara rekommendabel.
Parallellt pågår bl a ett slags mailkonversation med en rörmokerifirma, avseende huruvida dom skulle kunna åta sig uppdraget att utföra själva monteringen av de inköpta produkterna.
Vi är dock inte riktigt på samma språkliga våglängd, rörfirman och jag. Min oändligt långa och detaljerade "brief" om vad uppdraget innebär, samt önskemål om hur offerten ska disponeras, besvarades i klassisk stressad hantverkarstil:
"hej vi kan fixa behöver fler foton vi har droppskydd kostar 500"
Utan underskrift.
De tvenne vattenlarmen DropStop 600 har ännu inte dykt upp.
Under tiden har vi lite random beställt 2 st VARIERA hyllplansskydd, 1 st VARIERA tätningssats samt 1 st NYTTIG golvskydd från IKEA, i samband med att vi skulle beställa lite andra saker.
Jag tänker att dom tillämpar ju 365 dagars öppet köp, för det fall mina exceptionellt omfattande efterforskningar skulle resultera i att IKEA:s vattenskyddsutrustning skulle visa sig icke vara rekommendabel.
Parallellt pågår bl a ett slags mailkonversation med en rörmokerifirma, avseende huruvida dom skulle kunna åta sig uppdraget att utföra själva monteringen av de inköpta produkterna.
Vi är dock inte riktigt på samma språkliga våglängd, rörfirman och jag. Min oändligt långa och detaljerade "brief" om vad uppdraget innebär, samt önskemål om hur offerten ska disponeras, besvarades i klassisk stressad hantverkarstil:
"hej vi kan fixa behöver fler foton vi har droppskydd kostar 500"
Utan underskrift.
Jag följer denna tråden med glädje, inte för vattenskyddets vara eller icke vara utan för dig, Talisman, och ditt underbara sätt att uttrycka dig. Fnissade högt åt din fiktiva granne som kom försent till Systemet. Klockrent!
Jag tror att om du håller upp din trevliga och uttrycksfulla stil (och varför skulle du inte göra det, retorisk fråga) så kommer du få mycket hjälp här på forumet. Förutsatt att folk har tålamod att hänga med i dina resonemang.
Som paramedicinare har jag betalt för att ha tålamod. Hantverkare har det nog inte.
Maria.
Maria.
Ja det kanske är så lite generellt i Sverige men jag måste säga att just på byggsidan så är det extra mycket så.T Talisman skrev:
Mycket beror nog på att staten/lagstiftare inte vill detaljreglera utan istället vill ge mer allmänna egenskapskrav och sen ska marknaden via branschen och dess organisationer fixa detaljerna. Tankesättet är ju i grund och botten inte helt dumt för det ger flexibilitet och möjliggör utveckling, man måste inte ändra lagar och förordningar vart tredje år.
Nackdelen är ju att det blir rätt otydligt vad som faktiskt gäller. Det regleras ju på så många nivåer: lag, förordning, allmänna råd, BBR, branschstandarder, avtal, försäkrigsbolagstyckande, enskilda kommuners åsikter, praxis från rättsfall stadgar i bostadsrättsföreningar och den enskildes egen tolkning av läget.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Tack så väldigt mycket för dina värmande och uppmuntrande ord!MariaiÖstergötland skrev:
Jag följer denna tråden med glädje, inte för vattenskyddets vara eller icke vara utan för dig, Talisman, och ditt underbara sätt att uttrycka dig. Fnissade högt åt din fiktiva granne som kom försent till Systemet. Klockrent!Jag tror att om du håller upp din trevliga och uttrycksfulla stil (och varför skulle du inte göra det, retorisk fråga) så kommer du få mycket hjälp här på forumet. Förutsatt att folk har tålamod att hänga med i dina resonemang.
Som paramedicinare har jag betalt för att ha tålamod. Hantverkare har det nog inte.
Maria.
Jo, din tålamodsanalys är nog helt korrekt.
För att ha en hel bukett med psykiatriska diagnoser, så är jag förhållandevis hyfsad på att anpassa mig och mitt språkbruk till, och anstränga mig för att förstå, olika typer av människor.
Men hantverkare har jag alltid haft svårt att få till det med.
Jag har varit exceptionellt tydlig, jag har varit jättetrevlig, jag har storögt beundrat deras kunskap och skicklighet, jag har försiktigt försökt skoja med dom. (Jag har inte pratat om Elfsborgs chanser i Allsvenskan - där går min gräns.)
Men jag har verkligen ansträngt mig för att hantverkarna ska tycka att jag är en acceptabel person.
En god vän, som vet hur jag fungerar, sa en gång för många år sedan, inför att min lägenhet under några veckor skulle invaderas av ett antal hantverkare av olika slag: "Godis! Godis, bullar, kaffe och läsk! Du har väl köpt det? Det gillar dom! Då blir du poppis!"
Efter det var jag i åratal noga med att alltid ställa fram en skål med något kilo blandat smågodis, en kaffetermos samt en 1,5-litersflaska mineralvatten eller läsk, så fort jag fick besök av någon som skulle utföra något form av praktiskt arbete, kontroll av någon teknisk apparatur eller dylikt i min bostad.
Men kommunikationen fungerade inte nämnvärt bättre för det.
Hej igen, installerade larmet idag. Samtidigt gjorde jag en liten omdragning av vattnet till kranarna så att det blev mera slack på anslutningsslangarna till kranen.MariaiÖstergötland skrev:
Efter 3 timmar säger frugan att det piper under diskbänken
Drog ut skåpinredningen, tog en koll och konstaterade att det var larmremsan på ingående vattnet till kranen som larmade. Tog av den, kunde inte se en enda vattendroppe, så jag antog att det var kondens som larmat.
.... men ... när jag kollade supernoga och lääääänge så kröp det fram en droppe typ 1ggr/minut. Det var en tidigare skarv som gått upp lite pga att jag bänt och trixat med rören. Lätt fixat med lite åtdragning.
Det här visar hur superbra den här prylen är, man upptäcker läckage precis när det börjar, innan någon katastrof inträffar. 350kr väl spenderade pengar, och dessutom en skarp test direkt efter monteringen som visade hur väl systemet funkar, kan inte bli bättre
Men så himla bra! Och intressant att höra hur larmet låter, jag har inte vetat om jag ska förvänta mig ett ohörbart försynt litet pipande eller alarm-saftblandare-insatsstyrkan står i full beredskapsläge-pipande. Mitt har nämligen aldrig gett utslag. Hur har du placerat tygremsorna?Mats-S skrev:
Hej igen, installerade larmet idag. Samtidigt gjorde jag en liten omdragning av vattnet till kranarna så att det blev mera slack på anslutningsslangarna till kranen.
Efter 3 timmar säger frugan att det piper under diskbänken
Drog ut skåpinredningen, tog en koll och konstaterade att det var larmremsan på ingående vattnet till kranen som larmade. Tog av den, kunde inte se en enda vattendroppe, så jag antog att det var kondens som larmat.
.... men ... när jag kollade supernoga och lääääänge så kröp det fram en droppe typ 1ggr/minut. Det var en tidigare skarv som gått upp lite pga att jag bänt och trixat med rören. Lätt fixat med lite åtdragning.
Det här visar hur superbra den här prylen är, man upptäcker läckage precis när det börjar, innan någon katastrof inträffar. 350kr väl spenderade pengar, och dessutom en skarp test direkt efter monteringen som visade hur väl systemet funkar, kan inte bli bättre![]()
Hörni.
Det är något som har legat och gnagt i någon av alla dom obskyra delarna av min hjärna i flera dagar nu. Och nu har jag äntligen lyckats gräva fram funderingen fråga.
It goes something like this:
Jag vet ju, som jag tidigare har deklarerat, inte ett dyft om byggnationsmetoder, och inte heller om vattenskador och undvikandet av dessa.
Men jag hade fått för mig, att en bra grej för att upptäcka vattenläckor så snabbt som möjligt, är att dom liksom är SYNLIGA, så att man kan utbrista "Nej men, vad nu!" och ringa rörjouren, försäkringsbolaget och, i mitt fall, psykologen.
Det är också, om jag har förstått det hela rätt, den bärande idén bakom de s k "underläggen" för diskmaskin, kyl och frys; att vattnet ska sippra fram, så att man ska uppmärksamma det.
Men vad gäller diskbänksskåpet, så går ju den inte helt lättolkade men trots det ytterst bestämda "rekommendationen" från Boverket, Säker Vatten, försäkringsbolagen och alla mina andra nya mailkompisar ut på, att skåpet ifråga ska TÄTAS så mycket som möjligt.
Och det förstår jag, tror jag. Går vattenröret, eller vad det heter, i diskbänksskåpet sönder, och vattnet börjar forsa inne i skåpet, så är det ju bättre att vattnet i möjligaste mån blir kvar i skåpet, än att det far ut genom diverse håligheter, och försvinner ned under skåpet, och vidare ned till grannen etc.
MEN.
Om vi nu, själva eller med hjälp av en rörmokare och/eller en snickare, lyckas "bygga för" och täta till det gigantiska hålet i vårt diskbänksskåp med hjälp av träbitar/plast/whatever, samt förmodligen en stor mängd av nåt slags kletig massa, som binder ihop det hela, och klär dom synliga delarna av rören med nåt slags tjock tejp, vilket tydligen rekommenderas:
HUR ska man då någonsin....
1. Kunna upptäcka vattenläckor som uppstår i den delen av rören/ledningarna/etc, som befinner sig UNDER/SNETT BAKOM diskbänksskåpet?
2. Om man mot all rimlig förmodan ändå upptäcker en vattenläcka i den delen av rören/ledningarna/etc, som befinner sig UNDER/SNETT BAKOM diskbänksskåpet, (vilket man då sannolikt gör först när vatten i strida strömmar forsar fram under bänkskåpens golvsockel, om man har tur och köksgolvet lutar kraftigt nedåt, från bakre väggen och framåt, eller man börjar notera att varje gång man möter grannen som bor nedanför i trapphuset, så är han blöt i håret och ser ledsen ut) - hur i hela friden ska man kunna åtgärda den, när det enda sättet att komma åt rören/ledningarna är via det stora hålet i diskbänksskåpet, som inte finns längre, eftersom man av försäkringsskäl just har låtit sätta igen hålet på ett så fackmannamässigt, omsorgsfullt och genialiskt sätt, att lappverket som täcker det tidigare hålet i diskbänksskåpet nu är den enda delen av lägenheten som intakt skulle överleva ett kärnvapenkrig?
Jag bara undrar.
Det är något som har legat och gnagt i någon av alla dom obskyra delarna av min hjärna i flera dagar nu. Och nu har jag äntligen lyckats gräva fram funderingen fråga.
It goes something like this:
Jag vet ju, som jag tidigare har deklarerat, inte ett dyft om byggnationsmetoder, och inte heller om vattenskador och undvikandet av dessa.
Men jag hade fått för mig, att en bra grej för att upptäcka vattenläckor så snabbt som möjligt, är att dom liksom är SYNLIGA, så att man kan utbrista "Nej men, vad nu!" och ringa rörjouren, försäkringsbolaget och, i mitt fall, psykologen.
Det är också, om jag har förstått det hela rätt, den bärande idén bakom de s k "underläggen" för diskmaskin, kyl och frys; att vattnet ska sippra fram, så att man ska uppmärksamma det.
Men vad gäller diskbänksskåpet, så går ju den inte helt lättolkade men trots det ytterst bestämda "rekommendationen" från Boverket, Säker Vatten, försäkringsbolagen och alla mina andra nya mailkompisar ut på, att skåpet ifråga ska TÄTAS så mycket som möjligt.
Och det förstår jag, tror jag. Går vattenröret, eller vad det heter, i diskbänksskåpet sönder, och vattnet börjar forsa inne i skåpet, så är det ju bättre att vattnet i möjligaste mån blir kvar i skåpet, än att det far ut genom diverse håligheter, och försvinner ned under skåpet, och vidare ned till grannen etc.
MEN.
Om vi nu, själva eller med hjälp av en rörmokare och/eller en snickare, lyckas "bygga för" och täta till det gigantiska hålet i vårt diskbänksskåp med hjälp av träbitar/plast/whatever, samt förmodligen en stor mängd av nåt slags kletig massa, som binder ihop det hela, och klär dom synliga delarna av rören med nåt slags tjock tejp, vilket tydligen rekommenderas:
HUR ska man då någonsin....
1. Kunna upptäcka vattenläckor som uppstår i den delen av rören/ledningarna/etc, som befinner sig UNDER/SNETT BAKOM diskbänksskåpet?
2. Om man mot all rimlig förmodan ändå upptäcker en vattenläcka i den delen av rören/ledningarna/etc, som befinner sig UNDER/SNETT BAKOM diskbänksskåpet, (vilket man då sannolikt gör först när vatten i strida strömmar forsar fram under bänkskåpens golvsockel, om man har tur och köksgolvet lutar kraftigt nedåt, från bakre väggen och framåt, eller man börjar notera att varje gång man möter grannen som bor nedanför i trapphuset, så är han blöt i håret och ser ledsen ut) - hur i hela friden ska man kunna åtgärda den, när det enda sättet att komma åt rören/ledningarna är via det stora hålet i diskbänksskåpet, som inte finns längre, eftersom man av försäkringsskäl just har låtit sätta igen hålet på ett så fackmannamässigt, omsorgsfullt och genialiskt sätt, att lappverket som täcker det tidigare hålet i diskbänksskåpet nu är den enda delen av lägenheten som intakt skulle överleva ett kärnvapenkrig?
Jag bara undrar.
Nu är ju jag som bekant varken rörmokare eller snickare, och kanske just därför förstår jag exakt din fråga och har i själva verket ställt mig samma fråga. Jag tror att det enkla svaret är: för att 97% (ingen källa på den siffran, den är så att säga tagen ur luften) av alla fuktskador i ett kök startar just pga läckage i rören direkt under diskbänken. Ev andra brott på rör och skarvar längre ner i konstruktionen anses väl såpass ovanliga att nyttan av att vattensäkra skåpet under diskbänken överväger omaket med att leta sig fram till andra läckage som kan uppstå. Men som sagt, din fråga är väldigt rimlig i mina öron och det ska bli intressant att se om du får svar från någon mer insatt på ämnet. Och inte bara från mig, som har utsett mig själv till evig talesperson i denna tråd. 
MariaiÖstergötland skrev:
Nu är ju jag som bekant varken rörmokare eller snickare, och kanske just därför förstår jag exakt din fråga och har i själva verket ställt mig samma fråga. Jag tror att det enkla svaret är: för att 97% (ingen källa på den siffran, den är så att säga tagen ur luften) av alla fuktskador i ett kök startar just pga läckage i rören direkt under diskbänken. Ev andra brott på rör och skarvar längre ner i konstruktionen anses väl såpass ovanliga att nyttan av att vattensäkra skåpet under diskbänken överväger omaket med att leta sig fram till andra läckage som kan uppstå. Men som sagt, din fråga är väldigt rimlig i mina öron och det ska bli intressant att se om du får svar från någon mer insatt på ämnet. Och inte bara från mig, som har utsett mig själv till evig talesperson i denna tråd.![]()
Sagolikt skönt att inte vara ensam om denna fundering!MariaiÖstergötland skrev:
Nu är ju jag som bekant varken rörmokare eller snickare, och kanske just därför förstår jag exakt din fråga och har i själva verket ställt mig samma fråga. Jag tror att det enkla svaret är: för att 97% (ingen källa på den siffran, den är så att säga tagen ur luften) av alla fuktskador i ett kök startar just pga läckage i rören direkt under diskbänken. Ev andra brott på rör och skarvar längre ner i konstruktionen anses väl såpass ovanliga att nyttan av att vattensäkra skåpet under diskbänken överväger omaket med att leta sig fram till andra läckage som kan uppstå. Men som sagt, din fråga är väldigt rimlig i mina öron och det ska bli intressant att se om du får svar från någon mer insatt på ämnet. Och inte bara från mig, som har utsett mig själv till evig talesperson i denna tråd.![]()
Det låter som om din teori skulle kunna stämma.
Men jag får liksom ändå inte ihop det här.
Det här vattenlarmet "Drop Stop 600", som jag beställde efter att många här har berömt det (det har levererats nu, men jag har än så länge inte ens vågat öppna paketet) - en av fördelarna med det är väl, om jag har förstått det hela rätt, att det är försett med långa "tentakler" som man kan sticka ned på svåråtkomliga ställen, t ex i den ormbo-liknande rörhärvan som försvinner ned genom hålen i diskbänksskåpet.
Men alltså...
Hur ska man kunna göra det, om man har förvandlat sitt diskbänksskåp till kökets motsvarighet till flygplanets "svarta låda"?!
Det måste vara något här som jag missar.
Jag är medveten om att det finns andra exempel på att bygga in saker permanent, och sen be till högre makter att inget ska gå sönder. Till exempel rör som dras inne i badrumsväggarna.
För att inte tala om GOLVVÄRME. Jag har det själv, i mitt badrum. Under ett marmorgolv. Nu är jag ju inte riktigt som andra, men det känns SÅDÄR, måste jag säga.
Om golvvärmen går sönder och måste bytas, kan jag inte se nån annan utväg - med tanke på att fuktspärrar inte får brytas, och så vidare - än att man får ta hem två personer iförda blåställ, som river hela badrummet, applicerar ny golvvärme, och därefter bygger upp ett nytt badrum.
Innan jag får 12 svarsinlägg på rad med innebörden "Men Talisman, det är jätteovanligt att golvvärme går sönder!" så vill jag bara säga att det vill jag i så fall se ett vetenskapligt forskningsunderlag på, och skulle det finnas något spår av sanning i det, så förklarar det ändå inte hur fenomenet "bygga in saker, som man därefter aldrig mer kan komma åt" överhuvudtaget har uppkommit.
Börja med att sätta in en läckagevarnare a 350kr, se mitt inlägg ovanför ditt första här.T Talisman skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...oer-man-egentligen.408864/page-5#post-4132401
Tror inte ett dugg på dom traditionella metoderna att försöka bygga bort det under diskbänkssåpet, det kommer alltd att rinna ut någonstans. Med läckagevarnaren fångar du problemet INNAN det ens är synligt
Vi har även som vana att stänga av huvudkranen när vi åker bort flera dagar.
Jag har "plåstrat in" mina ballofixers skarvar, dom är sista skarven i skåpet, finns en skarv 15 cm rakt ovanför också så börjar det läcka i den så kommer vattnet krypa ner till "plåstret". Tredje remsan sitter nere vid golvet, lindad runt disk avloppet, invattnet till diskmaskinen samt avloppet från diskmaskinen Orkar inte ta några bilder, Ballingslövs diskbänkslåda väger bly ... rena rama kassaskåpsdörrenMariaiÖstergötland skrev:
Pipet är klart hörbart genom skåpet och lådorna. Det finns en svart testknapp som du kan trycka på om du vill höra hur det låter.
Läckagevarnaren Drop Stop 600 är redan både beställd och levererad, i två exemplar faktiskt, och de små rackarna ligger i sitt paket ett par meter ifrån mig, och väntar på att få bli något slags mindre och tråkigare varianter av David Hasselhoff i "Baywatch".Mats-S skrev:
Börja med att sätta in en läckagevarnare a 350kr, se mitt inlägg ovanför ditt första här.
[länk] />Mats-S skrev:
Mats-S skrev:
oer-man-egentligen.408864/page-5#post-4132401
Tror inte ett dugg på dom traditionella metoderna att försöka bygga bort det under diskbänkssåpet, det kommer alltd att rinna ut någonstans. Med läckagevarnaren fångar du problemet INNAN det ens är synligt
Vi har även som vana att stänga av huvudkranen när vi åker bort flera dagar.
Ditt tidigare inlägg om ditsättandet av larmen har jag nogsamt läst, samt kopierat in i ett dokument där jag samlar all information jag hittar i detta ämne. Kanske kan det så småningom bli en doktorsavhandling - det beror lite på min psykiska (o)hälsa.
Nu skriver ju du förvisso att du inte bekänner dig till sekten som förordar total tätning av diskbänksskåpet, men jag å min sida känner att det bara är en tidsfråga innan jag börjar missionera hos grannarna om vikten av att göra om skåpet ifråga till ett veritabelt litet skyddsrum, dit inget ont når.
Och då inställer sig ju på nytt frågan, om hur, och om, man kan kombinera sina vattenlarm, med kökets eget lilla "Safe House". Inuti skåpet torde det väl fungera. Men en av fiffigheterna var väl att man kunde larmskydda även dom delar av rörhärvorna som befinner sig under och/eller snett bakom diskbänksskåpet, och för att nå dit utan att passera genom det 100% inbrottssäkra diskbänksskåpet, så måste man slita bort golvsockeln och åla in UNDER skåpen, och efter ett corona-år med en hel del självtröst i form av choklad och jordnötter, ibland i kombination, så kommer jag inte att få plats där, är jag rädd.
"Huvudkranen", kan det vara den som sitter i mitt badrum, bakom en metallucka som är väldigt svår att få upp? Då ska jag genast börja stänga av den, så fort jag lämnar lägenheten längre än en halvtimme.
Dom så kallade tvättmaskins- samt diskmaskinsavstängningarna är ENDAST öppna, när respektive maskin arbetar. Det hoppas jag är rätt tänkt.