Jag saknar en testsida som talar om vilken häcksax som är bäst till specifik häck.
Råd och rön har testat i thuja och avenbok, http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/hacksaxar/ , men vet inte vad som står i sidan för jag är för snål, dessutom har jag varken eller.
Jag har en cypresshäck och en spirea. Till det har jag två saxar med olika profil på klingan. Båda fungerar bra i en häck, men ingen i båda, därmed inte sagt att de fungerar optimalt.
Någon som vet en test där man väljer bästa svärdprofil till specifik häck?
Råd och rön har testat i thuja och avenbok, http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/hacksaxar/ , men vet inte vad som står i sidan för jag är för snål, dessutom har jag varken eller.
Jag har en cypresshäck och en spirea. Till det har jag två saxar med olika profil på klingan. Båda fungerar bra i en häck, men ingen i båda, därmed inte sagt att de fungerar optimalt.
Någon som vet en test där man väljer bästa svärdprofil till specifik häck?
Har sålt och mekat trädgårdsmaskiner en gång i världen och har aldrig hört att man väljer olika till olika häckar. Förutom fördelen att alltid ha välslipade skär för att minimera påverkan/skadan på häcken när man klipper. Ungefär samma som att ha välslipade knivar på gräsklipparen. Så man får så rent snitt som möjligt så växten "reparerar" skadan av skäret så lätt som möjligt och man minskar risken för sjukdomar i såret från häcksaxen.
Det borde man göra. Hur svårt kan det vara att prova fram vilken som passar var om man har resurser? Jag kan bidra med min erfarenhet men som sagt det är inte säkert att det är optimalt, det finns många fler som jag inte provat och även fler häcktyper än de jag har.mekar-anders skrev:Har sålt och mekat trädgårdsmaskiner en gång i världen och har aldrig hört att man väljer olika till olika häckar. Förutom fördelen att alltid ha välslipade skär för att minimera påverkan/skadan på häcken när man klipper. Ungefär samma som att ha välslipade knivar på gräsklipparen. Så man får så rent snitt som möjligt så växten "reparerar" skadan av skäret så lätt som möjligt och man minskar risken för sjukdomar i såret från häcksaxen.
Så här ser mina ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den övre håller kvar spireans kvistar bättre vilka i den undre har en tendens att vilja krypa ur skäret.
Den undre letar sig in i cypressens täta grenverk emedan den övres trubbiga svärd vill fösa dem åt sidan.
Vilka är tillverkarnas mål? Måste det inte vara en sax som klipper alla typer av häck? Vad använder proffsen?
Redigerat av moderator:
Tror att du i stora drag redan hittat relevanta skillnader.
Jag har en häcksax med svärd som påminner om den översta klingan, och den är duktig på att haka tag i grenar.
Sedan har jag en handjagare som mer då påminner om klinga nr 2 (saxskär), och den har svårt att klippa lite grövre grenar som brukar glida ut när man klipper.
Jag har också märkt att den motordrivna (svärdtyp 1) ibland har svårt att komma in och få grepp om grövre grenar när jag klipper bokhäcken. (Jag föreställer mig att det är en liknande situation som för din cypress.)
Tror att alla tillverkare känner till detta och försöker hitta en profil som passar hyfsat till alla typer av häckar/buskar, och som alla vet så finns det inget som passar till allt.
Tror mer att det är en fråga om att lära sig använda den klinga man har på bästa sätt beroende på vad man klipper.
Jag har en häcksax med svärd som påminner om den översta klingan, och den är duktig på att haka tag i grenar.
Sedan har jag en handjagare som mer då påminner om klinga nr 2 (saxskär), och den har svårt att klippa lite grövre grenar som brukar glida ut när man klipper.
Jag har också märkt att den motordrivna (svärdtyp 1) ibland har svårt att komma in och få grepp om grövre grenar när jag klipper bokhäcken. (Jag föreställer mig att det är en liknande situation som för din cypress.)
Tror att alla tillverkare känner till detta och försöker hitta en profil som passar hyfsat till alla typer av häckar/buskar, och som alla vet så finns det inget som passar till allt.
Tror mer att det är en fråga om att lära sig använda den klinga man har på bästa sätt beroende på vad man klipper.
Klicka här för att svara