Paul-Staffanstorp skrev:
Lycka till med att hitta hantverkare om man bemöter dem i dörren med att de ska ta av sig skorna...
Får man det bemötandet av en kund packar man sig iväg igen och skickar en faktura på tiden man lagt ner för kundens räkning och sen tänker man bara "ring mig aldrig mer" ! ;)

Tackar min Gud för att jag aldrig råkat ut för sådant bemötande utan tvärtom som någon skrev säger de oftast att man ska se till att behålla skorna på...

...och som sagt...är det riktigt skitväder så täcks ju golven oavsett.
Som jag ser det har du ingen information om HUR jag bemöter dem. Det slutar alltid med att skorna åker av utan gnäll, så vilket bemötande du tror "mina" hantverkare får utstå, får stå för dig. :rolleyes:
 
  • Gilla
stilofunk
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
eviljava skrev:
Som jag ser det har du ingen information om HUR jag bemöter dem. Det slutar alltid med att skorna åker av utan gnäll, så vilket bemötande du tror "mina" hantverkare får utstå, får stå för dig. :rolleyes:
Det har jag aldrig heller påstått men du har ju tjatat ganska länge nu om att inga hantverkare kommer in med skor på fötterna i din bostad... ;)

...och då hade jag med glädje kört vidare också om ja fått det bemötandet...

Det är ju knappast så att man som efterfrågad hantverkare sitter hemma och rullar tummarna och väntar på att telefonen ska ringa... Det finns ju liksom andra kunder som accepterar att man ska utföra ett arbete och för detta krävs vissa saker... :rolleyes:
 
Skorna på eller av tycker jag är helt ovesäntlig fråga.
Däremot om att skita ner eller inte är väl mer relevant?

Någon skrev att om det fanns skoskydd så användes de oftast :x
DET ser jag som ren nonchalans ifall kunden lagt fram dem.

Min rörmokare tog av sig skorna innan jag ens sa att det är ok med skor på.
Behövde inte städa en sekund efter honom heller.
Inget jag brydde mig om egentligen, men uppskattades efteråt!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Skulle aldrig falla mig in att ta av skorna på en arbetsplats oavsett var det är jag utför arbetet...

Antingen ser kunden till att täcka golven ordentligt där man ska röra sig eller så täcker jag själv innan ja börjar arbeta för skorna tar jag aldrig av mig för att springa runt bland sågspån och annat...

Ska jag på ett enkel återbesök hos en kund för att det t.ex saknats något från början och kunden då har bott in sig och jag bara ska göra något väldigt enkelt litet jobb så åker skorna av...men aldrig annars...
Så ska det låta.

p.s.Men. Min hustru skulle inte anlita dig. ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det har jag aldrig heller påstått men du har ju tjatat ganska länge nu om att inga hantverkare kommer in med skor på fötterna i din bostad... ;)
Ja, och jag har även skrivit att jag självklart ser att skyddsskor används när det krävs (som jag skrev tidigare hade kökssnickarna självfallet skor på sig).

Men återigen... Det finns en anledning till varför jag är lite trött på att vissa hantverkare alltid vill spatsera in med skor på (även om det inte är berättigat med tanke på arbetsuppgiften). Jag kan väl hinta om att det du skrev om att golvskydd alltid åker in vid "skitväder" inte gäller alla hantverkare. Att låna micron för att värma lunchlådan verkade tydligen kräva skyddsskor enligt densamme.

Kul debatt, men nu avslutar jag för ikväll... :D
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Det har jag aldrig heller påstått men du har ju tjatat ganska länge nu om att inga hantverkare kommer in med skor på fötterna i din bostad... ;)

...och då hade jag med glädje kört vidare också om ja fått det bemötandet...

Det är ju knappast så att man som efterfrågad hantverkare sitter hemma och rullar tummarna och väntar på att telefonen ska ringa... Det finns ju liksom andra kunder som accepterar att man ska utföra ett arbete och för detta krävs vissa saker... :rolleyes:
Nu pratar jag emot min egen grundsyn, men släpp den höga piedestalen.
Det finns de som kanske har superdupergolvet som är jättekänsligt och så vidare.
När man jobbar i någons hem så är det deras borg. Respekt tror jag det heter ;)
Håller inte med Evalilja, men reagerade mer på hantverkarnas syn på hur man beter sig i andras hem. Även om 99,99% av kunderna inte har den synen så ska man kanske respektera den sista promillen också?
Självklart så kommer det ta mer tid, men det får ni ju betalt för.

Bara för att inte missförstås, jag menar inte att ta av skyddsutrustning, utan att antingen byta skor eller använda skoskydd.
 
V8dc skrev:
Skorna på eller av tycker jag är helt ovesäntlig fråga.
Däremot om att skita ner eller inte är väl mer relevant?

Någon skrev att om det fanns skoskydd så användes de oftast :x
DET ser jag som ren nonchalans ifall kunden lagt fram dem.

Min rörmokare tog av sig skorna innan jag ens sa att det är ok med skor på.
Behövde inte städa en sekund efter honom heller.
Inget jag brydde mig om egentligen, men uppskattades efteråt!
Vi hade kanske samma rörmockare? Han är ok. Pris och allt annat.
 
Jag hoppas det, för då har även du hittat en kanonkille :D
 
V8dc skrev:
Jag hoppas det, för då har även du hittat en kanonkille :D
Dessa handverkare har en väntetid på 6 mån. :(
Mina NYA kunder får vänta i 2 år. Inget med bygge dock.
 
Nu spårar det ur lite så jag ber om ursäkt!
Rörisen har hur mycket jobb som helst, men ändå klämmer han in så han kan komma.
Detta gäller givetvis när det är akut! Är det inte akut så är det givetvis lång väntetid.
Dock så tillhör han det gamla gardet och vill gärna inte hålla på med ROT och sånt :D
Det är helt ok för mig, då kan man lägga det på något annat.
Säger jag som aldrig utnyttjat ROT.. :x
 
Paul-Staffanstorp
V8dc skrev:
Nu pratar jag emot min egen grundsyn, men släpp den höga piedestalen.
Det finns de som kanske har superdupergolvet som är jättekänsligt och så vidare.
När man jobbar i någons hem så är det deras borg. Respekt tror jag det heter ;)
Håller inte med Evalilja, men reagerade mer på hantverkarnas syn på hur man beter sig i andras hem. Även om 99,99% av kunderna inte har den synen så ska man kanske respektera den sista promillen också?
Självklart så kommer det ta mer tid, men det får ni ju betalt för.

Bara för att inte missförstås, jag menar inte att ta av skyddsutrustning, utan att antingen byta skor eller använda skoskydd.
Som jag skrivet tidigare så skyddar man ju naturligtvis golven om det krävs...

Då kan man låta bli att diskutera skornas vara eller icke vara för då kan de behållas på... ;)

Alla glada och nöjda...

...och jag kan lova dig att jag visar supermycket respekt när jag arbetar i kundernas bostäder men aldrig genom att ta av mig skor eller annan skyddsutrustning, men dock med att skydda och hålla rent runt om mig... :)
 
Det är en viss skillnad att se till att det är rent och oskadat efter att man har varit och jobbat, och avlägsna skyddsutrustning som man anser sig ha behov av, antingen för just det skyddet som det är avsett för eller för att slippa förslitningsskador. När lekman "kräver" att det man har rätt till/har som krav att använda under sitt arbete ska av så kan den kunden vara för min skull också. Däremot om dom skulle be snällt och beroende på vad jag ska utföra så tar jag exempelvis av mig skorna men absolut inte om det är arbete där risk finns för att skada sig eller förstöra/slita på kroppsdelar i onödan, synnerligen inte om lekman gör riskbedömningen och då speciellt när det gäller elinstallationsarbeten eller liknande..
 
Det är ju uppenbart att flera i denna diskussion talar om olika saker; respekt för kundens hem och respekt för hantverkares arbetsmiljö. Efter att jag precis flyttat in i ett nybyggt hus fick jag besök av plattsättaren, han skulle lägga lite silikon. Han tog av sig skorna och kommenterade detta med att "tröskeln får en helt annan innebörd när någon flyttat in, det är inte längre bara min arbetsplats, utan även någons hem." Nu behövde han ju inte skorna som skyddsutrustning och jag tycker nog att vi som kunder också ska respekt för hantverkares arbetsmiljö: rent och snyggt, inga skadade möbler eller golv, men MED skyddsutrustningen på.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Tackar min Gud för att jag aldrig råkat ut för sådant bemötande utan tvärtom som någon skrev säger de oftast att man ska se till att behålla skorna på..
Du har aldrig funderat på varför? :P ;)
 
Sen finns det det ju en annan sak också, om man ska springa mycket mellan ute och inne så är det väldiigt jobbigt och smått tidkrävande att hala av och på sig skorna hela tiden. Dock så brukar jag alltid ta av mig skorna, så till vida att golvet inte är täckt eller att det ska bytas under byggets gång eller dyl.
Frågade en kund en gång om jag fick behålla skorna på, men märkte då på kunden att det inte alls var uppskattat så de åkte av även den gången.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.