Byggahus.se
Elina Blom har nyligen skaffat enskilt avlopp till sitt hus. I tre avsnitt kommer hon att berätta hur det hela gick till.

Du kan läsa artikeln här: Att skaffa enskilt avlopp
 
E
Skrivet av: Gäst

Trevlig artikel. Min undran är varför du skriver att "grannarna skulle sägs sitt"? Det behövs inget godkännande från grannarna om man inte lägger avloppsanläggningen på "prickmark" och närmre tomtgränsen än 4,5m normalt sett.
 
E
Skrivet av: Mia

Enl. plan och bygglagen skall sakägare ges tillfälle att yttra sig om anläggningen.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Mia, på vad sätt skulle grannarna i det här fallet vara "sakägare"?
 
E
Skrivet av: Mats

Därför att det kan påverka deras möjligheter att anlägga drickvattenbrunnar tex. Därför ska man rådgöra med alla inom 200 meter (i varej fall i min komun)

Sen är det bara att gratulera Elina som verkar ha ett vettigt miljökontor, "mitt" var inte så bra direkt
 
E
Skrivet av: allan.ingster@hotmail.com

Skriv din kommentar härtack för en intressant artikel,ser fram mot fortsättningen
 
G
Min kommun, Ekerö, godkänner endast (hör och häpna) en avloppslösning där jag bor - infiltration. Riktigt stelbenta är dem. Vihar inte rätt förutsättningar i marken för infiltration, likaså många andra boende. Då får vi inte uppgradera vårt avlopp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.