För att få en BRA hantverkare i dessa tiser så är det 6-9 månaders väntetid.

Så frågan är hur stressad man är för att vilja ha ett dåligt genomfört badrum...

Bättre ta semester nu. Slappna av och börja kolla hantverkare lite lagom. Ringa upp dem efter mitten av aug när semesterperioden är alut. Och se fram emot ett färdigt badrum i feb/mars.

Vi har annars några riktiga klåpare till hantverkare i trakten jag kan tipsa om om du bor i Sthlm. De kan börja på måndag...

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Offerttjänster används generellt av tre grupper.
De som förmedlar andra hantverkare och skär emellan med en marginal
De hantverkare som har svårt få kunder
De hantverkare som startat nytt och inte riktigt fått upp kundbasen.

Där den grupp man i sånna fall vill komma åt är det nystartade bolaget.
Men då inte råka på det nystartade bolaget som beror på att de har konkat sitt gamla.

Jag skulle helt klart gå på kontakter och referenser.
Och oavsett hur man hittar hantverkaren. Kolla upp företaget på merinfo.se. Kolla upp hantverkaren/företagaren på mrkoll.se (där ser man ev tvister denne är inblandad i)
Är det en enskild firma eller HB tar man kreditupplysning.

Man betalar aldrig i förskott utan kommer överens enligt branschstandard om vilka lyft som ska göras.
10% hålls inne till slutbesiktning är klar och betalas efter den.

Det oseriösa företaget kommer alltid köra med förskott och omgående förfall på fakturan

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag har erfarenhet av båda och det har varit varierande kvalitet. Så mitt råd är att ifall du vill få det gjort i sommar ta via offertsidorna och chansa.

Tänker att de flesta ändå vill väl och gör sitt bästa :love:

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
E
Älskar @hempularens krassa kommentarer, det ligger faktiskt nära sanningen många gånger. :D

Jag testade offertsida inför en badrumsrenovering av ett 8kvm badrum, total urblåsning med helkaklat, omdragning/flytt av avlopp osv.

Dagen efter jag lagt in på sidan ringde en kille, skittrevlig, ville åka från Botkyrka och ner till mig i Sörmland (kändes konstigt) för att få räkna och kolla.
Det kom en kille veckan därpå, definitivt INTE den jag pratat med för denna bröt på något språk för öststaterna, hade en kille som var världsbäst på att kakla (hans egna ord) och kunde också dra all el. Dock var han hemma just nu i hemlandet, skulle komma snart igen.....
Fick ett pris om 50k exl allt material.

Nästa firma var nystartad lokal firma från närliggande större stad, dom var på plats med snickare, röris och elektriker. Vi gick igenom allt, fick en offert på 370k inkl allt material. Slog på några såna kontrollsidor på nätet, ägaren hade 8 konkurser sedan tidigare, skulle ringa upp och tacka nej till deras erbjudande en vecka senare, då var det KK igen. Troligen redan pågående när dom var hos mig då såklart.

Slutade med det som alla andra förodar, grannen gjorde badrum, samma entreprenör gjorde mitt till en kostnad av 170k inkl allt material. Från start till färdigt badrum 12 dagar. Besiktigat vid färdigt utan anmärkning, eller jo, ett skadat dörrfoder som dom fixade till.

Så gå på vad andra rekomenderar så slipper du träffa dom som har världens bästa kaklare.

• Gilla
claym och 5 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Tror du (TS) gör en liten tankevurpa kring prissättningen för delad entreprenad jämfört med en totalentreprenad.
I en delad entreprenad får du själv hantera all planering och samordning, se till att de olika momenten sker i rätt tid och rätt ordning. I en totalentreprenad får du en(1) part som hanterar allt detta åt dig. Du behöver själv inte rådda med någon samordning eller ringa runt en massa utan den tjänsten läggs på totalentreprenören. Till detta går en del timmar och ansvar och det får man såklart betala för. Så att de det som en paket-deal som borde vara billigare är tyvärr ett feltänk.

Angående diverse förmedlingssidor och de entreprenörer som man hittar där så är det ju helt enkelt så att de allra bästa och mest eftertraktade entreprenörerna inte behöver använda sig av sådana och därför inte har något intresse av att betala för att vara med i diverse tjänster/portaler/förmedlingar.
De kan leva på sina referenser. Kunderna kommer till dem helt enkelt och de behöver inte aktivt jaga nya kunder. Det är effekten av att göra bra jobb med nöjda kunder :)

Nja, vad du talar om är generalentrepenad.

Totalentrepenad är att ETT företag håller i allt. Vad tusan har de då att samordna kring? De borde ju ha all expertis inhouse och det borde då bli billigare. Men nåväl, finns utrymmet att tjäna pengar på att folk inte orkar lägga sig in och leta efter hantverkare för olika moment så utnyttjar man ju det så klart.

Jag har inte direkt några referenser att gå på i min bekantskapskrets mer än att jag kan ha vissa kontakter men då är det just billigare firmor med exempelvis utländsk arbetskraft.

Jag bryr mig inte så mycket så länge garantier finns och företaget har stabila finanser/har funnits ett tag så att det inte konkar. Då får man anta att de gör ett hyffsat jobb, vilket räcker gott och väl för mig då jag inte behöver så mycket gjort.

Blir väl en blandning av det samt att googla och ringa runt.

G ekaa88 skrev:
Jag testade offertsida inför en badrumsrenovering av ett 8kvm badrum, total urblåsning med helkaklat, omdragning/flytt av avlopp osv.

Dagen efter jag lagt in på sidan ringde en kille, skittrevlig, ville åka från Botkyrka och ner till mig i Sörmland (kändes konstigt) för att få räkna och kolla.
Det kom en kille veckan därpå, definitivt INTE den jag pratat med för denna bröt på något språk för öststaterna, hade en kille som var världsbäst på att kakla (hans egna ord) och kunde också dra all el. Dock var han hemma just nu i hemlandet, skulle komma snart igen.....
Fick ett pris om 50k exl allt material.

Nästa firma var nystartad lokal firma från närliggande större stad, dom var på plats med snickare, röris och elektriker. Vi gick igenom allt, fick en offert på 370k inkl allt material. Slog på några såna kontrollsidor på nätet, ägaren hade 8 konkurser sedan tidigare, skulle ringa upp och tacka nej till deras erbjudande en vecka senare, då var det KK igen. Troligen redan pågående när dom var hos mig då såklart.

Slutade med det som alla andra förodar, grannen gjorde badrum, samma entreprenör gjorde mitt till en kostnad av 170k inkl allt material. Från start till färdigt badrum 12 dagar. Besiktigat vid färdigt utan anmärkning, eller jo, ett skadat dörrfoder som dom fixade till.

Så gå på vad andra rekomenderar så slipper du träffa dom som har världens bästa kaklare.

Jag är nog på fel sida här : ) Planerar att sälja lägenheten efter renoveringen eller om ett år.
Vi lever nog i olika världrar och vill olika saker. Jag är själv en invandrare och har fullaste respekt för att någon kan ha varit duktig på sitt jobb i hemlandet och nu försöker göra rätt för sig i Sverige. Det är lite tråkigt med svenskar som inte vill ha någon "som bryter", samtidigt som man klagar om invandrare som lever på Soc, etc.

Att någon vill göra något till "kompispris" och "är världsbäst" etc samtidigt som företaget knappt funnits är dock en risk så klart.

Nåväl, back to topic. Jag vill ha det relativt billigt gjort. Jag vill tjäna pengar på det i längden varför jag gör minst en del av förarbetet själv och letar prisvärt material.

Jag vill inte "få det gjort" och ha ett "drömbadrum" eller något liknande.
Finner det orimligt att betala 12% pådrag för att någon ska "sourca" mitt material exempelvis. Lite av det roliga är att själv leta och hitta just det man vill ha, om man nu har pengar att spendera. Det är bra att folk får skriva av sig och och referera till era fantastiska projekt för 170 000kr @ 8kvm men det är ju inte relevant för någon som mig som både har ont om tid, vill tjäna pengar på projektet och inte kräver mycket gjort. Jag kan garantera att du gick back på den renoveringen. Dvs att värdet av lägenheten inte gick upp med 170 000kr tack vare den (om det här nu inte är för någon lägenhet eller hus som var ett renoveringsobjekt men även då är det nog ett gränsfall).

Som flera har påpekat så tycks verkligheten ändå vara att det tar ett par månader att ens få tid hos en duktig/erkänd hantverkare. Därmed är det även oberoende av min budget tyvärr inte något som kommer att vara möjligt för mig och jag söker nog alternativ.

Rimligast kanske vore att hitta hantverkare som jobbar i området och förhandla om olika deljobb i luckor av tid som de eventuellt har.

Redigerat:
Se då till att det finns ett slutdatum som inte ligger allt för lång tid fram samt att du har med vite i kontraktet om det inte är klart innan det datumet. Annars är det risk att det helt plötsligt inte finns någon lucka på 6 månader och du sitter fast hos en entreprenör som gjort ett halvt badrum och du kan inte sälja när du vill.

• Gilla
ByggaB
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Se då till att det finns ett slutdatum som inte ligger allt för lång tid fram samt att du har med vite i kontraktet om det inte är klart innan det datumet. Annars är det risk att det helt plötsligt inte finns någon lucka på 6 månader och du sitter fast hos en entreprenör som gjort ett halvt badrum och du kan inte sälja när du vill.

Tack! Sådana här svar samt de av Appendix som jag eftersöker. Alltså inte hur man kan göra det enkelt och tryggt för sig utan hur man kan få till en bra deal och samtidigt överleva djungeln. :)

Anledningen bl.a. till att jag inte kan vänta är att om lägenheten inte säljs så ska den hyras ut och jag kan inte lägga det på hyresgästen att vara utan badrum i en månad mitt i en hyresperiod exempelvis. Att dela upp hyresperioden på två kortare är både mer omständigt, kostsamt och riskfyllt.

Redigerat:
Åsa Lund
Hur många olika typer av hantverkare som jobbar på resp firma är helt ointressant i sammanhanget.
En totalentreprenad är en funktionsentreprenad. Du köper en färdig funktion, entreprenören projekterar (tar fram tekniska lösningar) det som behövs. Och utför jobbet.
En generalenentreprenad är en utförandeentreprenad. Du projekterar (tar fram tekniska lösningar) det som behövs. Och därefter utför entreprenören jobbet enligt dina anvisningar.

• Gilla
Stuff och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur många olika typer av hantverkare som jobbar på resp firma är helt ointressant i sammanhanget.
En totalentreprenad är en funktionsentreprenad. Du köper en färdig funktion, entreprenören projekterar (tar fram tekniska lösningar) det som behövs. Och utför jobbet.
En generalenentreprenad är en utförandeentreprenad. Du projekterar (tar fram tekniska lösningar) det som behövs. Och därefter utför entreprenören jobbet enligt dina anvisningar.

Tack för förtydligandet. Nu står det klart varför totalentrepenad i teorin borde kosta mer.

Så en generalentrepenad respektive en delad entreprenad är alltid av formen utförandentrepenad medan totalentrepenad är just totalentrepenad?

Borde det dock inte rimligtvis föreligga prisskillnad (till fördel för kunden) om företaget som utför generalentrepenader ELLER totalentrepenader har kompetensen inhouse?

Därmed behöver de inte söka sig utåt för att hitta hantverkare och om det nu råder en sådan brist på hantverkare och ett överflöd av arbetsmöjlighet som därmed skulle göra en sådan process tidskrävande och därmed kostsam?

Fast visserligen borde man i det fallet då redan ha avtal skrivna med samarbetspartners ändå.

Hursomhelst så är då totalentrepenad helt ointressant för mig (och kanske andra som är i samma situation) utan det står väl då mellan delad entreprenad och generalentrepenad.

Redigerat:
Jag tror säkert att NCC och de andra riktigt stora säkert har en del av sin arbetskraft inhouse därför att det är bra att ha folk man kan lite på samt kan granska det som görs av andra men även här är det nog billigare att ta in underkontraktörer från Rumänien för mycket av jobbet. Olika jobb kräver ju också olika många snickare/elektriker/Rörmockare så blir dyrt att ha folk man inte alltid kan sätta i arbete.

I all välmening. Om man är ni på att renovera/bygga och ska ta sig an ett badrum så skulle jag inte rekomendera att dela upp hantverkarna. Oavsett vad som händer så kommer de kunna skylla på varandra och slutligen dig. Har man då inte 100% på fötterna, vilket du inte har iom novis, så blir det bara jobbigt. Ta in en firma som gör allt i badrumet, skriv papper och eventuella problem ska hen stå för. Du sover gott.

Övergripande tror jag det är svårt att försöka haxxa branschen och hitta "bästa dealen" utan någon djupare kunskap. Det finns nedsidor och uppsidor med alla alternativ och det är bara med rätt kunskap som man kan avgöra vad som är bäst (mest lönsamt).

• Gilla
ByggaB och 2 till
  • Laddar…
ByggaB ByggaB skrev:
Nja, vad du talar om är generalentrepenad.

Totalentrepenad är att ETT företag håller i allt. Vad tusan har de då att samordna kring? De borde ju ha all expertis inhouse och det borde då bli billigare. Men nåväl, finns utrymmet att tjäna pengar på att folk inte orkar lägga sig in och leta efter hantverkare för olika moment så utnyttjar man ju det så klart.

Jag har inte direkt några referenser att gå på i min bekantskapskrets mer än att jag kan ha vissa kontakter men då är det just billigare firmor med exempelvis utländsk arbetskraft.

Jag bryr mig inte så mycket så länge garantier finns och företaget har stabila finanser/har funnits ett tag så att det inte konkar. Då får man anta att de gör ett hyffsat jobb, vilket räcker gott och väl för mig då jag inte behöver så mycket gjort.

Blir väl en blandning av det samt att googla och ringa runt.
Nej jag talar om totalentreprenad. Skillnaden förklarade åsa bra här ovanför.
Totalentreprenad har som sagt inget att göra med var personerna är anställda.

Oavsett så är det mycket ovanligt att ett företag har alla kompetenser in house. Möjligtvis något av de riktigt stora företagen kan ha det men då är de ofta knutna till stora projekt och helt ointresserade av privatkunder.

Den badrumsfirma jag haft hos mig på jobb och även den handfull konkurrenter som fått räkna på jobben hade alla samma eller liknande struktur. 1-5 anställda plattsättare i företaget. Sen olika underentreprenörer för vvs, elektriker, målning, snickeri.
Det var människor från totalt 5 olika företag här och sprang under renoveringen men all samordning sköttes av min plattsättare.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Vid generalenentreprenad måste Beställaren (=du) ta fram ritningar och beskrivningar för alla jobb som ska göras. Till exempel Rör, el och ventilation förutom planlösning då. Inte många privatpersoner som kan det eller är intresserade av att köpa konsulttimmar för att få fram underlaget.
Totalentreprenad är bekvämt då.
Men man måste ändå veta vad man vill ha och inte ändra under projektets gång.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.