12 731 läst ·
95 svar
13k läst
95 svar
Att sälja lägenhet för 3 miljoner utan mäklare
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 737 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 737 inlägg
Sambon köpte en skanner för att skanna in gamla diabilder till datorn. Det tar tid så han gjorde lite då och då i bakgrunden medan han gjorde annat vid datorn.P pmd skrev:
Här står det en del om det: https://pctidningen.se/foto/bilder/skanna-diabilder-och-negativ
Och är det stora mängder ska man inte underskatta värdet i att anlita en digitaliserings-service.
Även om man har intentionen att ta dem lite då och då kan det lätt kännas övermäktigt och bara bli liggande. Dvs att man bara tittar på dem i orginalform.
Fördelen med att digitalisera dem är ju att både du och din syster, samt hans syster etc. kan få egna exemplar att vårda framöver.
Även om man har intentionen att ta dem lite då och då kan det lätt kännas övermäktigt och bara bli liggande. Dvs att man bara tittar på dem i orginalform.
Fördelen med att digitalisera dem är ju att både du och din syster, samt hans syster etc. kan få egna exemplar att vårda framöver.
Det finns skannrar som tar diamagasin. Då behöver man inte sitta och mata varje bild manuellt.BirgitS skrev:
Om ni säljer i befintligt skick tänk på att göra det med en friskrivningsklausul för eventuella befintliga brister.C Civilpolisen skrev:Mina föräldrar gick bort med bara några veckors mellanrum innan årsskiftet.
Jag och min syster tar hand om hemmet som fortfarande står mer eller mindre orört.
Vi behåller lägenheten tills vidare, det finns pengar för avgiften.
Vi vet inte när vi ska sälja annat än att vi ska sälja, förr eller senare!
Vi måste reparera lite grann, vi måste givetvis tömma och städa.
Föräldrarna bor i en mindre stad och deras bortgång är känd av rätt många.
Huset dom bor i är ett nybyggt 55+ boende.
Det har funnits en dialog på detta forumet om dödsboet ska stå kvar som ägare av lägenheten.
I detta fallet är det inte ett problem då de som köper lägenhet här vet att dessa lägenheter är den sista affären man gör i sitt liv.
Jag har själv bott i lägenheten och vi har bra kontakt med grannarna.
Folk har börjat komma till mig och syster och frågat om dom får köpa.
Jag och syster har tänkt att vi kanske kan skippa mäklaren och få bra betalt i alla fall, utan fotografering, Hemnet och dessa arvoden!
Säkert mer med mäklaren men mäklaren kostar väldigt mycket pengar....
Ordföranden tror vi kan få 3,2 miljoner.
Nu i helgen kom ett par och dom hade själva sålt hans (eller hennes) föräldrars lägenhet utan mäklare och ville gärna köpa utan mäklare.
Två frågor om detta.
1. Vi vill gärna sälja lägenheten "i befintligt skick". Det ska finnas ett dokument, en mall, för dessa saker nån stans. Var hittar jag det?
2. Vi måste ju skatta 22% av vinsten, jag och syster. Ska vi ta pengarna först och sen redovisa detta var för sig i min och hennes deklaration? "Vinst av försäljning av lägenhet"?
Går att sälja utan mäklare men presentationen behöver ändå vara skarp, folk scrollar förbi dåliga bilder oavsett vart de listas.
Några saker värt att tänka på: anlita en riktigt bra bostadsfotograf (det är inte samma som en vanlig fotograf), se till att alla rum är välmöblerade och välstädade. Tomma rum är döden i bostadsannonser, spekulanter kan inte visualisera skalan eller användningen.
Om du har tomma rum: AI-staging finns nu och kostar långt under vad fysisk homestyling gör. Bilderna ska märkas tydligt, inga fasta ytor ändras. Det kan öka klicken ordentligt på Hemnet/Booli.
Några saker värt att tänka på: anlita en riktigt bra bostadsfotograf (det är inte samma som en vanlig fotograf), se till att alla rum är välmöblerade och välstädade. Tomma rum är döden i bostadsannonser, spekulanter kan inte visualisera skalan eller användningen.
Om du har tomma rum: AI-staging finns nu och kostar långt under vad fysisk homestyling gör. Bilderna ska märkas tydligt, inga fasta ytor ändras. Det kan öka klicken ordentligt på Hemnet/Booli.
En uppföljning är på sin plats!
Tack för inlägg i debatten! Det kan säkert vara till hjälp för andra, så får man tro! Så får man tänka!
Vi blev kontaktade av en ny mäklare som ville ha in lite säljobjekt som referenser.
Han sa att han skulle göra en fin försäljning och det blev ingen annonsering och inga digitala fotspår på Hemnet. Helt min stil! Kalas!
Han sa att 3 miljoners-tiden är förbi och att vi kan räkna med 2,5 .... plus minus 100.000.
Han var hemma hos oss i lägenheten och sa att vi skulle ta bort alla möblerna och att han då skulle kunna sälja lägenheten med "nybyggs-känslan". Lägenheten, huset och hela föreningen är helt ny, några få års slitage..
Vi gjorde som han sa och till den 1 maj, med den svenska flaggan i topp på den gemensamma uteplatsen, gjorde han det han hade lovat att göra. Ta bilder och göra en fin IA-film med animerade möbler och väggar och hela rubbet!
Jag har aldrig sett en sån fin presentation!!! Jag har tittat på många presentationer!
Budgivningen höll på i ungefär två veckor och där den sista veckan kom in en kvinna som till sist gav det sista budet på 2,9 miljoner!
Hon satt i sin tur på ett stor hus med enormt massa saker... Men hon fick ordning på allt och den enormt flitiga och duktiga mäklaren sålde den prydliga och bestämda före detta chefens hus på vara en vecka!
Jag var lite nyfiken på hur hon bodde men när jag tittade in på mäklarens hemsida var jag för sent ute och affären var redan färdig! Wow...!
Affären är avslutad för vår lägenhet och nycklar och pengar ska byta förvaltare den 1 september 2026.
Vi betalade 49.000 till mäklaren och som introduktionserbjudande behövde vi inte betala ytterligare 5% på försäljningspriset. Jag kan ju lite om försäljning.... och 49 tusen var oroväckande billigt för den försäljningen... Jag var mycket skeptisk, det lät för bra för att vara sant.... men jag lät det bero.
Tack för inlägg i debatten! Det kan säkert vara till hjälp för andra, så får man tro! Så får man tänka!
Vi blev kontaktade av en ny mäklare som ville ha in lite säljobjekt som referenser.
Han sa att han skulle göra en fin försäljning och det blev ingen annonsering och inga digitala fotspår på Hemnet. Helt min stil! Kalas!
Han sa att 3 miljoners-tiden är förbi och att vi kan räkna med 2,5 .... plus minus 100.000.
Han var hemma hos oss i lägenheten och sa att vi skulle ta bort alla möblerna och att han då skulle kunna sälja lägenheten med "nybyggs-känslan". Lägenheten, huset och hela föreningen är helt ny, några få års slitage..
Vi gjorde som han sa och till den 1 maj, med den svenska flaggan i topp på den gemensamma uteplatsen, gjorde han det han hade lovat att göra. Ta bilder och göra en fin IA-film med animerade möbler och väggar och hela rubbet!
Jag har aldrig sett en sån fin presentation!!! Jag har tittat på många presentationer!
Budgivningen höll på i ungefär två veckor och där den sista veckan kom in en kvinna som till sist gav det sista budet på 2,9 miljoner!
Hon satt i sin tur på ett stor hus med enormt massa saker... Men hon fick ordning på allt och den enormt flitiga och duktiga mäklaren sålde den prydliga och bestämda före detta chefens hus på vara en vecka!
Jag var lite nyfiken på hur hon bodde men när jag tittade in på mäklarens hemsida var jag för sent ute och affären var redan färdig! Wow...!
Affären är avslutad för vår lägenhet och nycklar och pengar ska byta förvaltare den 1 september 2026.
Vi betalade 49.000 till mäklaren och som introduktionserbjudande behövde vi inte betala ytterligare 5% på försäljningspriset. Jag kan ju lite om försäljning.... och 49 tusen var oroväckande billigt för den försäljningen... Jag var mycket skeptisk, det lät för bra för att vara sant.... men jag lät det bero.
Klicka här för att svara