Vi vill söka bygglov för ett fönster till vårt mörka kök som enbart har ett fönster i norr. Huset är från 1869 och Stadsbyggnadskontoret saknar fasadritningar på vår fastighet, så vi måste inkomma med en. Väggen vetter mot ett skogsparti, så det är inte fasade mot vägen som förändras. Huset är grönklassat. Jag är väldigt mån om att detta ska bli en väldigt korrekt utförd ansökan och undrar var man kan hitta hjälp för detta. Enligt de riktlinjer som stadsbyggnadskontoret själva spexar för ansökan verkar man kunna skissa upp sin ritning själv enligt vissa anvisningar, men jag vill helst ha en riktigt proffsig ritning enligt konstens alla regler, ner till rätt typsnitt. Finns det ritprogram på nätet vi kan använda? Tips på prisvärd person som kan hjälpa? Tex en arkitektstudent? Det handlar ju inte om att rita upp en tillbyggnad eller komplicerat bygge - bara ett fönster. Vi bor i Stockholm. Tips och åsikter mottages tacksamt.

• Gilla
somba85
  • Laddar…
Jag har fått igenom flertalet lov med handritade fasad, plan, och sektionsritningar. Jag är inget proffs men tycker det är kul att rita. Håller man sig till normen för hur en fasadritning bör se ut så är det inga problem. Bildgoogla lite för inspiration. Gynnar nog inte ansökan i sig att anlita ett proffs i ditt fall men om du gör det så rita upp hela huset för ev framtida bruk.

• Gilla
Mimipig
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.