Elände, svarvade ett päron av päronträ som torkat i 20 år. Allt såg bra ut tills idag 3dje dagen inomhus. Såg nu en gigantisk spricka, snyft, går det att rädda? Hur kan man rädda det? Och när? Ska man vänta och se om det spricker mer? Vad lagar man med? Förutom lim+spån finns ju en del att välja på, men jag vill att det ska gå att polera blankt. Osynligt räknar jag inte med att det blir.
Hade det inte hänt om jag dränkt det i olja?
Hade det inte hänt om jag dränkt det i olja?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snida en hackspett som sitter och hackar i sprickan
Det där är lurigt, jag gjorde en gevärskolv häromåret i massivt äpple som legat och torkat i minst 25 år, inga sprickor alls i det, sedan när kolven var klar kom det små torrsprickor förstås.
Jag blandade helt enkelt slipdamm med lim till en pasta och lagade med, svårt att få det osynligt men det ser ut som oregelbundenheter i virket så det blev helt ok ändå.
Funkar kanske också på ditt alster?
Jag blandade helt enkelt slipdamm med lim till en pasta och lagade med, svårt att få det osynligt men det ser ut som oregelbundenheter i virket så det blev helt ok ändå.
Funkar kanske också på ditt alster?
Kanske tvärt om, göra det i en avvikande färg/träslag så det ser ut som en mörk ådra ungefär som vissa träbitar ser ut inuti.
Färgad epoxy som har färgen som päronet hade haft i verkligheten. Eller någon färg med stor kontrast, jag tänker att en guldådra hade varit snyggt.


Hur länge ska det behöva spricka innan man åtgärdar det, alltså när är det färdigsprucket?
Finns det någon åtgärd för att det inte ska spricka? Jag ska göra minst 5 sådana till, blir trist om det upprepas på alla.
Kanske kan jag knacka i och limma flisor där det är bredast.
Finns det någon åtgärd för att det inte ska spricka? Jag ska göra minst 5 sådana till, blir trist om det upprepas på alla.
Kanske kan jag knacka i och limma flisor där det är bredast.
Ingen dum ide alls. Går det inte att dölja kan det vara bättre att framhäva, allt däremellan ser bara lagat ut, sant.Mattias Andreasson skrev:
Kom att tänka på att jag har 15kg pärongrön casco epoxilim ståendes. Så om det inte är för gammalt kan det vara värt ett försök. Det är en mening med allt, varför har jag annars sparat det.
Fick just det tipset från en konservator på museum. Kan man inte göra det osynligt ska det synas vad som är lagat/bytt/fyllt i. Ser ofta bättre ut än "nästan samma". Nu var det i och för sig ett annat område där det finns ett historiskt värde i själva originaldelen men tycker ändå att det var lite tänkvärt.
Har nu gjort 3 st och de spricker efter några dagar inomhus, bara att svälja förtreten och lösa det på bästa sätt.
Ska göra tester med de ideer jag fått som underlag. Epoxin jag har är superstark, gul-grön och trögflytande, kan vara svår att få in i de minsta sprickorna. Färgen skulle jag vilja ändra, vet inte hur. Tror jag har lite båtplast också, men båda dessa härdar ganska fort så vet inte om det är användbart. Spån eller slipdamm + trälim blir även det ganska trögt.
Kan man fylla upp med slipdamm och därefter droppa i superlim? Nog det mest realistiska jag kommer på just nu.
Har ju mässingstråd jag kunde lagt in men då måste sprickan slipas upp eller tråden knackas till för att passa men hur blir det då om det fortsätter öppna sig?
Ett är hur som helst säkert, alla spricker, så det ska va så.
Ska göra tester med de ideer jag fått som underlag. Epoxin jag har är superstark, gul-grön och trögflytande, kan vara svår att få in i de minsta sprickorna. Färgen skulle jag vilja ändra, vet inte hur. Tror jag har lite båtplast också, men båda dessa härdar ganska fort så vet inte om det är användbart. Spån eller slipdamm + trälim blir även det ganska trögt.
Kan man fylla upp med slipdamm och därefter droppa i superlim? Nog det mest realistiska jag kommer på just nu.
Har ju mässingstråd jag kunde lagt in men då måste sprickan slipas upp eller tråden knackas till för att passa men hur blir det då om det fortsätter öppna sig?
Ett är hur som helst säkert, alla spricker, så det ska va så.
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Problemet är att virket krymper olika radiell och tangentiellt.
Borra ett hål in i päronet underifrån så stort du törs så minskar risken för sprickor, borra innan det spricker.
Så länge märgen/kärnan är kvar så finns sprickrisken.
Protte
Borra ett hål in i päronet underifrån så stort du törs så minskar risken för sprickor, borra innan det spricker.
Så länge märgen/kärnan är kvar så finns sprickrisken.
Protte
Gissningsvis stänger du inne fukten eller åtminstone avdunstar den så sakta att alster inte spricker. Dilemmat är väl att kreationerna inte skall utbetalas överhuvudtaget, gissar jag.
En lååååångsam aklimatisering via jordkällare etc. Kan även det fungera.
Staffan
En lååååångsam aklimatisering via jordkällare etc. Kan även det fungera.
Staffan