9 857 läst ·
45 svar
10k läst
45 svar
Att pruta i svenska butiker!?!
Sida 1 av 4
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Tänkte kolla vad ni alla här har för erfarenheter utav prutning i svenska butiker? köper man mycket och är stamkund så finns det ju alltid utrymme för sånt!
Idag var jag på swedol och småhandlade lite.. såg då att dom hade en dewalt DW717 hemma och jag frågade en av säljarna där vad för pris de va på den...
det står på den svarade han(sådär lite måndags sur; men kan ni göra något åt priset eftersom ni är så mycke högre än alla andra svarade jag.. dom 8918:- mot för Toolab 6295:- .
Nej det var omöjligt att pruta,, om dom skulle sälja den för 6295 så gick dom runt 500kr under deras inköpspris, och skulle dom kunna pruta så va det max 100kr! Han surrade hela tiden om container storlekar på inköp, och att dom inte kunde konkurera med internethandeln för dem hade inga hyror och anställda osv
han sa även att dom vägrar ta i importerade saker som är på garanti(tex Bosch eller dewalts europagaranti!!!)
Ska det vara såhär svårt att få ner pris på maskiner i butiker? eller fick jag helt enkelt tag på helt fel säljare?
nåväl.. vad har ni andra för roliga prutningsminnen?
Är det i fel forumsdel så kan en moderator flytta den!
Idag var jag på swedol och småhandlade lite.. såg då att dom hade en dewalt DW717 hemma och jag frågade en av säljarna där vad för pris de va på den...
det står på den svarade han(sådär lite måndags sur; men kan ni göra något åt priset eftersom ni är så mycke högre än alla andra svarade jag.. dom 8918:- mot för Toolab 6295:- .
Nej det var omöjligt att pruta,, om dom skulle sälja den för 6295 så gick dom runt 500kr under deras inköpspris, och skulle dom kunna pruta så va det max 100kr! Han surrade hela tiden om container storlekar på inköp, och att dom inte kunde konkurera med internethandeln för dem hade inga hyror och anställda osv
han sa även att dom vägrar ta i importerade saker som är på garanti(tex Bosch eller dewalts europagaranti!!!)
Ska det vara såhär svårt att få ner pris på maskiner i butiker? eller fick jag helt enkelt tag på helt fel säljare?
nåväl.. vad har ni andra för roliga prutningsminnen?
Är det i fel forumsdel så kan en moderator flytta den!
Klart man kan pruta, de är ju bara att fråga och hoppas ? Sedan får man hoppas att bemötandet blir proffsigt även om dom inte kan ge bättre pris. Du får kanske också fråga dig om du är en viktig kund för dom, det kan ju va så att "prutningen" ges till dom som köper mycket och har konto, dvs. företagskunder i huvudsak?
Det ligger nog mycket i vad handlaren säger. Små handlare får svårt att konkurrera med de stora drakarna som omsätter enorma mängder maskiner.
Min erfarenhet är att det är lättare att få riktigt bra pris på skylt- och demoex än att försöka pruta bort 20-30 procent på en ny oöppnad kartong.
En bekant köpte för övrigt ett exklusivt visningskök för mindre än en tiondel av ordinarie pris, just för att han råkade stega in i butiken precis när köket skulle rivas. Först blev han erbjuden köket till halva priset men kontrade med ett motbud som handlaren inte tog. Han tackade för sig och gick, men blev ikappsprungen av handlaren som insåg att visningsköket annars skulle åka in på lagret och samla damm på några pallar i något år innan det hamnade i en container.
Jag prutade lite mer än 20 procent på en ny bil som stått i ett skyltfönster några månader. Det var skrämmande enkelt, eftersom årsskiftet var nära och ingen blir glad av osålda bilar när man har säljmål.
Min erfarenhet är att det är lättare att få riktigt bra pris på skylt- och demoex än att försöka pruta bort 20-30 procent på en ny oöppnad kartong.
En bekant köpte för övrigt ett exklusivt visningskök för mindre än en tiondel av ordinarie pris, just för att han råkade stega in i butiken precis när köket skulle rivas. Först blev han erbjuden köket till halva priset men kontrade med ett motbud som handlaren inte tog. Han tackade för sig och gick, men blev ikappsprungen av handlaren som insåg att visningsköket annars skulle åka in på lagret och samla damm på några pallar i något år innan det hamnade i en container.
Jag prutade lite mer än 20 procent på en ny bil som stått i ett skyltfönster några månader. Det var skrämmande enkelt, eftersom årsskiftet var nära och ingen blir glad av osålda bilar när man har säljmål.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Har konto hos dom (företag) och vi handlar ganska mycket av dom.. mest hydraul grejjer men det är det slut med nu! antar att det va helt fel säljare då dom andra säljarna varit mycket givmild när de kommer till att ge rabatt. tex fick jag 30% sist jag köpte en kärcher dammsugare..
bemötandet va inte proffsigt alls.. man såg hur han tände till på alla 4 och drog fram alla möjliga variabler..:|
en annan rolig säljhistoria va när jag va på Silvan och skulle fråga om pris på en Bosch GCM 10 SD . säljaren fråga om jag hade fått i mig nåt olämpligt för att bosch va bara skit.. skulle man ha riktiga grejjer så skulle det vara dewalt.. de kunde få hem bosch och trissade samtidigt upp priset ganska högt.. for därifrån och köpte boschen på krauta istället till ett riktigt bra pris!
bemötandet va inte proffsigt alls.. man såg hur han tände till på alla 4 och drog fram alla möjliga variabler..:|
en annan rolig säljhistoria va när jag va på Silvan och skulle fråga om pris på en Bosch GCM 10 SD . säljaren fråga om jag hade fått i mig nåt olämpligt för att bosch va bara skit.. skulle man ha riktiga grejjer så skulle det vara dewalt.. de kunde få hem bosch och trissade samtidigt upp priset ganska högt.. for därifrån och köpte boschen på krauta istället till ett riktigt bra pris!
Swedol är ett börsnoterat företag som säljer prylar för över 1 miljard per år. De lär ha lägre inköpspris än Toolab får man anta.
Jag har också tråkiga erfarenheter av just Swedol. Jag har inte försökt pruta men dom var så otroligt ointresserade när jag frågade om det gick att ta hem bits i en viss storlek. "Nja... om du inte vill köpa några hundra stycken??"
Jag har också tråkiga erfarenheter av just Swedol. Jag har inte försökt pruta men dom var så otroligt ointresserade när jag frågade om det gick att ta hem bits i en viss storlek. "Nja... om du inte vill köpa några hundra stycken??"
Det är ofta väldigt lite folk på Swedol i Borlänge, jag förstår inte riktigt hur det bär sig.
Att de sen öppnade en butik i Falun är för mig en gåta.
Tråkigt att höra hur de bemöter kunder, dom har mycket bra grejer hemma på hyllan.
Att de sen öppnade en butik i Falun är för mig en gåta.
Tråkigt att höra hur de bemöter kunder, dom har mycket bra grejer hemma på hyllan.
Att pruta på ordinarie varor i ett större varuhus, kan man nästan glömma idag. Men som tidigare nämnts, kan man pruta enormt mycket på skyltexemplar och utgående modeller. Personligen anser jag inte att utvecklingen går så enormt fort på exempelvis verktyg och maskiner. Köper nästan uteslutande förra årets modeller till halva priset. Ändå har jag som snickare ganska goda rabatter på sådant, annars också.
Gär man däremot till mer privata bygghandlare eller butiker kan man pruta på allt. Trots att dessa ofta ligger bra till i ordinarie pris.
Men för att kunna pruta gäller det att kunna prata för sig, dvs sälja köpet till säljaren. Ett annat tips är att hålla ögonen öppna och vara ute i rätt ögonblick. Då kan man göra riktiga klipp. Exempelvis som köket Norrhyttan berättade om tidigare.
Gär man däremot till mer privata bygghandlare eller butiker kan man pruta på allt. Trots att dessa ofta ligger bra till i ordinarie pris.
Men för att kunna pruta gäller det att kunna prata för sig, dvs sälja köpet till säljaren. Ett annat tips är att hålla ögonen öppna och vara ute i rätt ögonblick. Då kan man göra riktiga klipp. Exempelvis som köket Norrhyttan berättade om tidigare.
Min uppfattning är att det oftast är lättare att pruta till sig extra saker än ett billigare pris. I stil med att "om jag tar sågen kan du väl skicka med en extra klinga?". Det känns ju mindre för handlaren men ger samtidigt lika mycket för min del, iaf ifall jag ändå skulle behövt köpa klingan.
Min känsla generellt är att mindre handlare är mer lättprutade än stora jättar.
Min känsla generellt är att mindre handlare är mer lättprutade än stora jättar.
Samma erfarenhet här. Har dock aldrig tittat in i Butiken i Falun, ligger offside och har aldrig öppet när vanligt folk inte jobbar. Men dom riktar väl sig inte till privatpersoner i första hand kan jag tänka mig.FredrikR skrev:
Vill kalla det att jag diskuterar priset. Gör det i fackhandel hos egna handlare, Bauhaus, Elgiganten, Mediamark, etc, däremot på t.ex Byggmax så har jag inte provat. Japp, det går alldeles utmärkt.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Dem hade bara en enda såg inne och det var just en demo.. och det fanns det noll marginaler att göra nån rabatt på den! verkade inte ens som att dom ville sälja den!
Dessutom är Dewalts utpris 6995:- plus moms i Dewalts senaste brochyr så..
jag frågade hur det gick till när dom hade demodagar och 25-30% rabatt på maskiner osv.. nej då gick tillverkarna in och hjälpte till svarade han!
Är det verkligen så? om dom har ett stort lager med maskiner som dem helt plötsligt säljer med 25% rabatt.. går då tillverkaren in och hjälpstöttar med pengar för den rabatten?
nåväl jag har beställt en DW717 nu för 6295.- inkl moms.. visst man ska suppotra de lokala handlarna men när dom gör såhär så skjuter dom sig i foten..
får man en känga i ansiktet för att man som kund ställer en enkel fråga så tappar dom kunder!
jag frågade hur det gick till när dom hade demodagar och 25-30% rabatt på maskiner osv.. nej då gick tillverkarna in och hjälpte till svarade han!
Är det verkligen så? om dom har ett stort lager med maskiner som dem helt plötsligt säljer med 25% rabatt.. går då tillverkaren in och hjälpstöttar med pengar för den rabatten?
nåväl jag har beställt en DW717 nu för 6295.- inkl moms.. visst man ska suppotra de lokala handlarna men när dom gör såhär så skjuter dom sig i foten..
får man en känga i ansiktet för att man som kund ställer en enkel fråga så tappar dom kunder!
Det verkar som om du anser att du kräver att de ska sälja jättebilligt till just dig.pleqtiz skrev:Dem hade bara en enda såg inne och det var just en demo.. och det fanns det noll marginaler att göra nån rabatt på den! verkade inte ens som att dom ville sälja den!
OM, jag sägar nu OM, du har den attityden i affären, förstår jag om de inte har någon lust att göra affärer eller pruta. En säljare/affär förbehåller sig rätten att ta det pris de vill ha för en vara.
Prutar gör de först, om du lyckas övertyga/påvisa dem om fördelarna med att sälja den billigare till just dig.
Jag tänkte undvika denna tråden men jag måste lägga ett ord om att jag inte känner igen mig i era beskrivningar av swedol.
Jag upplever trevlig personal, de bjuder på fika och bra priser.
Priser kan ni säkert hitta billigare på nätet på en del saker men skillnaden är att på swedol får jag det jag behöver just nu vilket ibland är viktigt för företag.
Jag upplever trevlig personal, de bjuder på fika och bra priser.
Priser kan ni säkert hitta billigare på nätet på en del saker men skillnaden är att på swedol får jag det jag behöver just nu vilket ibland är viktigt för företag.