"Bostadshuset [...] är ett renoveringsobjekt där vissa renoveringar bör ske direkt."

Jag ringde och pratade med mäklaren och han sa att det läcker i taket.
I bilderna hemsidan ser man ringar i taket samt att tapeten har lossnat på väggen, vilket givetvis antuder på fukt eller fuktskada.

Men det ser torrt och fint ut på bilderna!

Min chef säger att "läckande tak är det värsta! Trasigt fönster är bättre... allt är bättre än läckande tak!" Fullt rimligt!
Han sa vidare att "du får räkna på vad ett nytt tak kommer att kosta". Så...!

Min fråga till den vetgirigare delen av befolkningen! Vilket prisspann kan man tänkas röra sig inom för att lägga ett nytt tak!? Rimligen måste man ta bort pappen och kontrollera bräderna under!? Jag vet inte!? Vilka erfarenheter av dessa saker har ni och är det kanske bättre att inte alls ge sig i kast med dessa saker!?

Det är visning på söndag 8 juni 2025 (för de som tittar på gamla trådar) och jag kan tänka mig att göra mycket av jobbet själv.

Jag har en tanke om att lägga dit ett tillfälligt takskydd i form av kraftig pressänning ovanpå. Det blir inte bättre med den saken men det blir i alla fall inte sämre! Sen plocka bort takpannorna efter hand och läkten och takpappen...

Läcker det får du räkna med att det är mer att byta. Så länge det inte gått längre ner i huset kan det nog sänka priset mer än skadan motiverar. Men det är svårt att se utan att riva.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Det första man bör göra är att om möjligt titta på insidan av taket från vinden. Där kan förhoppningsvis dels se ungefär var det läcker, och få en uppfattning om hur mycket av teket som är rötskadat.

Om vi nu förutsätter att dte är ett äldre tak som läcker, så är åtgärden (efter akut skydd med pressenning) är att man river av alla takpannor. Gör du det själv, och vill hålla stram budget, så kan det ev. löna sig att ta ner dem försiktigt för återanvåndning. Men köper du tiden så är det billugare att slänga ner dem och senare köpa nya. Är dte gamla betongpannor så skall du skippa tanken på återanvändning, är det lertegel som är i gott skick, och du har väldigt gott om tid, så kanske.

Sedan river man av läkjt och ev. gamla takpappen (finns litet olika skolor om den gamla pappen skall bort eller ej). Byter mindre rötskdade partier av trätaket (råsponten). Omdet är omfattande rötskador, kanske skadade takstolar, så växer projektet dramatiskt i tid och kostnad.

Sedan ny takpapp, läkt och pannor på.

Skall du lägga ut jobbet så räkna med minst 1000 kr/kvm, medn det kan kosta 3000 /kvm också. Mycket beror på förutsättningar, hur mycket plåtdetaljer, takkupor vinkebyggda tak osv, om det går att komma nära med kranbil osv.. Plåtdetaljerna till ett tak kostar typiskt lika mycket som alla takpannorna, även om det bara täcker några procent av ytan.

jag hållr inet med om att taket är värst. Om du har fuktproblem i grunden, eller en inredd källare så är det värre.

• Gilla
Boende45 och 8 till
  • Laddar…
Har man låtit en takskada fortsätta läcka så kan det ju såklart blivit mer skador än själva taket, du får nog räkna med komplett takbyte inkl. råspont men även följdskador såsom innertak, isolering och ev. att vissa väggar fått stryk. Men i sammanhanget inga stora pengar och i och med att det är tydligt i beskrivning så blir ju buden därefter.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Som Hempularen skriver, ta reda på vart det läcker.

Eftersom bilder saknas så blir det ett par hypotetiska scenarier här. I värsta fall behöver hela taket bytas fort. I bästa fall så kan det vara så att det är en takplåt eller några farmarskruv som behöver bytas.

I vårt hus så har det läckt in i ett rum en gång. Det var för längesedan och det var för att snö blåste in nerifrån och upp och sen när det kom in på vinden så smälte det. Så där behövdes det bara ett skydd för att inte snö skulle blåsa in. I min bod läcker det nu och det är för att gummit på farmarskruven har torkat. Taket är hur bra som helst men just den lilla detaljen gör att det rinner in på två ställen.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
En takläcka kan vara allt från att det läcker in några matsekdar med vatten om det regnar med full storm från ex. nordväst. Till det värsta jag sett på ett bebott hus. Ett hus i närområdet som kommunen försökte tvångsriva i drygt 10 år. Där växte det en björk som hade slagit rot i mellanbjälklaget mellan första och andra våningen (troligen isolerat med torv, på 20 talet), den växte ut genom ett stort hål i yttertaket, nådde drygt 2 meters höjd över taket innan huset revs. Ägaren bodde som sagt i huset. Här ramlade även fönsterrutor ut för att fönstebågarna var så rötskadade att de "försvann".

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tack för era välskrivna svar! Det är ju omöjligt för forumet att svara på ett hus som jag inte har tillgång till... Men det hjälper mig att läsa om era erfarenheter i andra sammanhang!

1.000 kronor per kvadratmeter var en relevant siffra att ha i åtanken!

Taket är helt plant, helt slätt, på ena sidan. På andra sidan finns en balkong och där finns lite plåtdelar, raka plåtdelar av enklare modell.

Takpannorna är gröna av mossa ... så jag skulle nog vilja byta dom.

Huset är ett hus för åretruntboende men jag skulle vilja ha det som sommarhus.

C Civilpolisen skrev:
Det intressanta är hur de ser ut under mossan. Inte mossan.

• Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Satsuki
Kostnaden för att åtgärda taket beror ju/väl till stora delar på vad det är för typ av tak?
Platt tak, valmat, kupor etc. Samt hur huset ser ut/är placerat; på kanten till ett stup, på en kulle, mitt ute i skogen, 1, 1,5 eller 2 plan etc.

Är det ett begränsat läckage tex vid en kupa kan man förmodligen tillfälligt fixa det med presenning, svårare om det är ett större parti eller oregelbundet tak…

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Tack för era välskrivna svar! Det är ju omöjligt för forumet att svara på ett hus som jag inte har tillgång till... Men det hjälper mig att läsa om era erfarenheter i andra sammanhang!

1.000 kronor per kvadratmeter var en relevant siffra att ha i åtanken!

Taket är helt plant, helt slätt, på ena sidan. På andra sidan finns en balkong och där finns lite plåtdelar, raka plåtdelar av enklare modell.

Huset är ett hus för åretruntboende men jag skulle vilja ha det som sommarhus.
Att det läcker i taket kan betyda allt ifrån att sätta i några pappaspik, till att lägga om hela taket, samt renovera ett totalt fuktskadat hus. Du får inspektera vinden noga och se om det är många läckor, samt omfattningen av dem. Men sen verkar det som om det är mer än bara taket. Frågan är då om det ändå är så okej, att man kan flytta in och renovera allteftersom, eller om det mesta måste renoveras först. Men sen är största frågan om du tänkt renovera själv, eller om du tänker leja bort renoveringen. Helt oavsett måste man ha en del förståelse och kunskap om vad som måste göras, vilka lösningar som är tänkbara, samt vilka kostnader som är rimliga.

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Tack för värdefulla inlägg, frågeställningar och reflektioner!
Jag har pratat med AI, perplexity . ai och grok . com .
Jag har pratat med min kompis. hon säger att det kan vara expansionskärlet som läcker...
Det är sånt man får ta reda på.

Huset är vedeldat men där finns en luftvärmepump installerad. Där fins elpatron i källaren, till värmen.
Hon antyder att kanske hela värmesystemet måste bytas ut?

Dessa saker är fina insikter att ha med sig nu på söndag!
Så... även utan bilder eller specifik angivelse är detta en värdefull tråd för mig att tänka på!

Ai nämner mycket om säkerhetssele, om man ska byta själv och nämner byggställning.
Jag har fotat en firma med adress som har byggställningar.
Jag har fått för mig att det är dyrt att hyra... men det får man ta reda på!

Alternativt att bygga en egen ställning av plankor. Det går det med.

• Gilla
K_H
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Alternativt att bygga en egen ställning av plankor. Det går det med.
Funkar om du ska göra jobbet själv. Om en firma ska dit och jobba med något krävs en godkänd ställning.

Men begagnade byggställningar har i princip 100% andrahandsvärde, så man kan köpa en för jobbet och sälja den igen efteråt.

• Gilla
Lennart 57 och 4 till
  • Laddar…
Renoveringsobjekt är väl bra om man har kunnandet och kanske själv är hantverkare som kan byta tjänster med andra, som har rabatter på materiel och därtill tillgång till dyrare verktyg och utrustning som medelsvensson inte har, som t.ex. en byggställning. Tid, oändliga mängder, är också bra, liksom välfyllt bankkonto och en mycket förstående familj.

Om det är första huset man skall renovera kanske man skall fundera en gång till.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag la om taket på ett gammalt hus i höstas. Gjorde mycket själv och arbetade med en snickare och en lärling. Kostnad runt 300.000. Vi återanvände teglet men böt allt annat + lagade två ruttna takstolar, tilläggsisolerade, ny plåt, ny takfot och nya vindskivor. Mycket jobb som tog flera månader.

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Sist hyrde jag en mindre snabb click/snap byggställning via hygglo tror 1-2k för en eller två veckor, 3 år sen, skulle måla om sidan av huset.(hade drag krok och hyrde släpp med iofs)

Säkerhet är viktigt på tak..men körde stege satte ditt ett fallskydd för stegen med (fanns ej)...samt
Spännbandsset 4 delar från biltema 189kr. Använder 2st runt takets nock bräda. Sen de andra 2 om jag skulle längre bort/klättra upp för stegen, hade en annan runt mej med att förankra i mej (men tänk på ifall faller så ej stryper blodet vid blir hängandes tex) billigt men med risker liksom..bättre än inget igallafall!

Lekte i 3 dagar förra året hade 2 fina meterlånga "v" revor i takpappen förra året... upptäckte de när gjorde om hela vind isoleringen sen började det läka på nya fina.. (startade vid skorsten på ena sidan & expantions kärlets genomföring andra sidan)
Takpapp & asfaltsklister ftw.

Hela värmesystemet måste bytas ut? Men i en sommar stuga=varför? Skulle mer titta på anti frys värmare till vatten in & tömma systemet vintertid.

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.