Vi arrenderar f.n. en tomt som vi nu skulle vilja köpa - markägaren har sagt ja och vill att vi ska lägga ett bud. Och jag behöver hjälp!

1. Hur tar man reda på vad tomten är värd - har provat både mäklare och Lantmäteriet utan någon framgång.

2. Vem ansvarar för avstyckningen - säljare eller köpare?

3. I vilken ordning går man tillväga: - anbud - avstyckning - kontrakt???? eller anbud - kontrakt - avstyckning??

4. Jag vet att vi bör kolla om servitutavtal finns på vår tomt, men vad gäller när vi nyttjar skogsväg, vattenkälla, brygga etc. som ligger på samma ägares mark, men utanför vår tomt. Ska vi skriva servitutavtal på detta, så att vi i framtiden inte förlorar rätten att nyttja dessa?

5. Vem ansvarar för att ta fram kontrakt?

6. Ska vi anlita en mäklare som agerar åt oss eller är detta något som man kan klara av själv, utan några särskilda ekonomiska/rättsliga kunskaper!?!!?

Tja, jag lär nog återkomma med 1001 frågor till snart.... ;)

1. Teoretiskt är tomten värd marginalvärdet för den delen av fastigheten minus arrenderättens intrångsvärde. [Annorlunda uttryckt: Skulle arrenderätten vara för evigt och är den total, exklusiv och helt utsläckande så att marken inte kan användas av markägaren saknar tomten värde.]

2. Någon av dessa.

3. Anbud är inte rättsligt bindande vid fastighetsförsäljningar. Annars spelar det ingen roll förutom då köparen skall stycka, då krävs en legitmations handling = kontraktet.

4. Ja, det är väl bäst och starkast. Annars är ju nyttjanderätterna som sådana giltiga men det är ju alltid en bevisfråga och för att hindra strul så skriv servitutsavtal eller ännu hellre låt nyttjanderätterna skrivas in i avstyckningen.

5. Vem är mest "tänd" på en affär?

6. Möjligtvis en fastighetsjurist. Vad mäklaren (= huskrängare) skall tillföra har jag svårt att se. Fastighetsmäklare tillhör samma släkte som bilförsäljare eller försäkringssäljare. Ställ en enkel men central bilteknisk fråga till en bilförsäljare; ställ en enkel men central försäkringsfråga till en försäkringssäljare eller ställ en enkel men central fastighetsfråga till en fastighetsmäklare, och titta sedan på brevlådorna :o :o :o

Lycka till!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.