Snailman
nino skrev:
mäter in så det blir bra bitar uppåt nedåt och sidor, märker ut ca 100cm från golv (passbit + hela plattor bestämmer det exakta måttet) och oftast mitten på väggen (samma där plattorna styr) och sen får lasern rita korset.
Göra alltså en vägg i 4 omg. övre delarna först, sen nedre, sen nästa vägg
okej, så du sätter inte upp någon bräda eller ritar av lasern, utan har den igång... (bara i början eller hela tiden?) sätter du rad för rad uppåt och sedan rad för rad neråt? vad använder du för att få avståndet mellan plattorna? fogsnöre eller kakelkryss eller annat? (har sett att en del använder bara spetsen på kryssen, ungefär som man anväder ett kakelsnöre (det vanligaste är väl att man bara använder en ögla av snöret här och där mellan plattorna vad jag förstått?

du flyttar inte lasern någon gång? (när du jobbar på samma vägg alltså)

den är igång så länge det behövs, man kan välja om det ska vara lod våg eller båda
rad för rad uppåt på övre delen och rad för rad neråt
jag använder ögonmåttet, blir inte exakt på 1/10mm men hittils har det gått bra :)
( tittar man på en plastmatta med kakelmönster så slår fogarna väldigt mycket, men när man sätter plattor ska det vara exakt, lite kul egentligen )

nino skrev:
den är igång så länge det behövs, man kan välja om det ska vara lod våg eller båda
rad för rad uppåt på övre delen och rad för rad neråt
jag använder ögonmåttet, blir inte exakt på 1/10mm men hittils har det gått bra :)
( tittar man på en plastmatta med kakelmönster så slår fogarna väldigt mycket, men när man sätter plattor ska det vara exakt, lite kul egentligen )
Så du använder alltså ingen stödlist när du börjar? Och du har alltså laserkorset mitt på väggen (både horisontellt och i våg sett). Och där börjar du ca 1m över golvet och jobbar dig först mot taket och sedan mot golvet? Ganska smart för då är ju risken mindre att det ska hinna "barka" iväg åt något håll då iaf mitten av väggen är i lod och våg! :)

Har jag fattat dig rätt nino?

japp det är rätt
tror de flesta som jobbar med plattsättning gör så här

Snailman
tack för infon, då är jag med... (har ju redan korslaser så den är ju 'gratis')

nino skrev:
japp det är rätt
tror de flesta som jobbar med plattsättning gör så här
Ja tusen tack för hjälpen!

Ett tips om någon ska gå och köpa en korslaser är att köpa en som kan göra 360grader runt, är inte mycket dyrare.

En fråga : Hur lyckas man få plattorna att inte glida ner när ni inte andvänder stödlist.?

T
per-o skrev:
En fråga : Hur lyckas man få plattorna att inte glida ner när ni inte andvänder stödlist.?
Finns särskilt hängfix eller så blandar man fixet lite hårdare. Men ju större platta desto svårare att få det hänga men med Mapei Adesilex P9 hänger man 30x60 plattor utan problem.

eller så använder man Ardex :)

X77 eller X7plus är båda funkar till vägg och golv, fogbar på 24h på golv och ca 8h på vägg
max plattstorlek på golv ca 25*25 för större plattor finns X78

Mikael_L
nino skrev:
eller så använder man Ardex :)

X77 eller X7plus är båda funkar till vägg och golv, fogbar på 24h på golv och ca 8h på vägg
max plattstorlek på golv ca 25*25 för större plattor finns X78
Fogbar 8 resp 24h, det är väl min-tider ?
Man kan foga efter flera dagar eller veckor också ?
Ursäkta mina dumma frågor, men jag är faktiskt så pass oinsatt i detta ämne ... :blushing:

Mikael_L skrev:
Fogbar 8 resp 24h, det är väl min-tider ?
Man kan foga efter flera dagar eller veckor också ?
Ursäkta mina dumma frågor, men jag är faktiskt så pass oinsatt i detta ämne ... :blushing:
Du kan foga efter 10 år om du vill. Det är min-tider det handlar om alltså, helt korrekt!

ja det är min tider :)

tänk på att ev. Golvvärme får slås på efter minst 28 dagar efter sista cementprodukten alltså fogen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.