Byggahus.se

Att hemmasnickra ett hemautomationsystem. (Domoticz + MySensors.org)

91k läst  255 svar

  1. N
    Medlem Nivå 14
    Jo, det är lite jobbigt med den där brytaren, hos oss är det så pass smidigt att nollan finns i vägguttagen som normalt sitter nedanför strömbrytaren. Så det är bara att dra i en meter blå sladd där (även om jag nu inte gjort det, brytaren ligger på hyllan tills vidare).

    Dimmern funkar inget bra med lågenergilampor, den måste ha minst 30 W last för att fungera har jag för mig. Vi har en i hallen och det går inte att dimmra, när man tänder flimmrar de två 11 W lågenergilamporna rejält både när de tänds och släcks (men när de lyser så lyser de i alla fall). Har en fundering på att sätta nån slags "dummylast" (typ en X-kondensator) parallellt med lamporna, men vet inte om det funkar.
     
    Redigerat 13 jan 2016 11:55
  2. S
    Medlem Nivå 2
    Låter nästan mer som att det är lågenergilamporna som inte är dimbara om de går att släcka för för låg belastning resulterar nästan alltid att lamporna lyser även när dimmern är avstängd.
     
  3. N
    Medlem Nivå 14
    Lågenergilamporna är inte dimbara nej, men när man tänder så dimmas de ju inte heller. De flimmrar alltså i 5-6 sekunder när man tänder eller släcker. Det står också i mottagarens manual att den behöver en viss minimilast (det står typ "30-1000 W", mottagare med anslutning för nolla står det bara maxeffekt på).
     
  4. S
    Medlem Nivå 2
    Skulle tro att dimmern försöker dimmra up sakta till max och eftersom lamporna inte vill vara med på det så flimrar dem tills dimmern är uppe på max, och de gånger jag har haft problem med minimilast på dimmrar har det alltid visat sig genom att lamporna lyser även när de ska vara avstängda antingen lite eller jag har haft vissa lampor som lyser med full styrka på noll och max men flimrar däremellan.
     
  5. N
    Medlem Nivå 14
    Dimmern dimmar upp, men det går på ungefär en halv sekund om det sitter glödlampor i armarturen.

    Men jag ska prova att byta den ena lågenergilampan mot en glödlampa för att verifiera min teori. Om lågenergilampan då tänds direkt har jag rätt, flimmrar den då också så har du rätt.
     
  6. S
    Medlem Nivå 2
    Det låter som en bra idé och det kan ju vara någon kombination så att det tar längre tid pga för låg last
     
  7. S
    Medlem Nivå 10
  8. N
    Medlem Nivå 14
    Nu har jag provat här hemma, bytte den ena 11 W lågenergilampan till en 25 W glödlampa. Då tändes lamporna (både glöd och lågenergi) på cirka 2 sekunder utan flimmer.

    Men det lustiga var att när jag bytte tillbaka (för att filma) så fungerade det nästan lika bra då också... Men det kanske berodde på att lågenergilampan var varm eller nåt. Ska testa igen senare:) Det fungerade inte riktigt lika bra som med glödlampan, men jag började inse att man kanske upplever det som mer flimmer på grund av att de två lågenergilamporna inte flimmrar i takt.
     
  9. S
    Medlem Nivå 10

    Diverse

    Senaste veckorna har varit lite diverse hemmapul... lite av varje:

    PCB

    Jag fick min nya revision av Easy PCB och gjorde efter det några sista ändringar - nu hoppas jag att revision 8 blir den slutgiltiga. Sjuan fungerade fint och det sista är bara att radion kommer in lite mer över pcb:n och därmed blir den hela lite mindre.

    Mer info: https://www.openhardware.io/view/4/EasyNewbie-PCB-for-MySensors
    och Rev 8 har jag beställt via dirtypcbs vilket gör det möjligt för andra att bara trycka beställ - för varje 10st jag säljer får jag 1$ som går till Mysensors.org.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpg


    OTA

    OTA (over the air) är har varit nästa steg för mig. I princip innebär det att man har möjlighet att skicka en sketch/uppdatering via Mysensors radio nätverket. Detta är dock inte den vanliga approachen med programmeringen och det har varit massa nytt att lära sig.

    Steg 1 är att byta ut bootloadern på Arduinon. En medlem på forumet har gjort en bootloader som hanterar dessa uppdateringa via Nrf24 radion.
    Steg 2 är att via controllern flasha noderna med vilken sketch man vill...

    Det har inneburit en hel del nytt och bygga en ny gateway t.ex.
    Kul - värt att testa, specielt om man har utomhusnoder så kan man via OTA enkelt omprogrammera eller starta om noden via controllern.

    240v

    Känslig fråga - hamnar säkert snart i granntråden "Värsta elkopplingen?" :D men en STOR grej med noderna och Mysensors är att rätt många noder vill man köra 100%. Det innebär att man måste ta ström från 240v och via en exempelvis mobiltelefonadapter konvertera om 240v till 5v. Att köra noderna utan att sova på batteri tömmer all ström på 2 veckor.

    Detta är iallafall hur jag ser det, den stora svårigheten med DIY och HA. Egentligen vill man ha alla noder som fungerar som repeaters eller actuators ha 100% upptid, dvs inget sova och spara ström. Då är batteri inte någon idee. Det har diskuterats kring detta och hur man ska göra detta säkert... och det är svårt för ett DIY community... dock måste man ju försöka (och vara försiktig!).

    Jag har därför skapat en in-wall PCB som via en HLK-PM01 konverterar 240v till 5v.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20160119_212205.jpg


    Forumet skickade denna HLK-PM01 till en kille som testar voltregulatorer/adaptrar osv. Han fann denna regulator vara en bra variant. Han rekommenderade dock för säkerhets skull lägga till både en vanlig säkring, en temp säkring och en varistor. Noden fungerar fint och avger väldigt lite värme när man bara kör en Mysensors nod... gjort flera tester men dock saknar jag svar på flera viktiga frågor...

    Vad händer när den går sönder, är säkerhets komponenterna tillräckliga osv...
    Svåra frågor att svara på - och eftersom det är en DIY produkt är det ju som tidigare, skulle något hända misstänker jag att försäk. bolagen inte är så roade.

    Många frågor och lite svar... exempelvis om man ser på en standard mobil adapter är där inte dessa säkerhets komponenter inbyggda... men dom går ju bra att använda.

    Utomhusnod #2

    För att testa min ovan nämnda nod har jag byggt en utomhusnod #2. Den kommer fungera på samma sätt som tidigare beskriven utomhusnod, 1) Temp 2) Luftfuktighet, 3) Ljus men istället för tryck/barometer kommer denna istället ha rörelsedetektor.

    Allt byggs in i en IP klassad utomhusdosa:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4.jpg


    De tre sladdarna med tejp är för att kortet är taget under processen jag flashade noden med en ny bootloader. Denna nod ska kunna OTA.

    LCD
    Och sist... som jag hintade om ni något tidigare inlägg...
     
    Redigerat 30 jan 2016 20:46
    • Laddar…
  10. S
    Medlem Nivå 10

    LCD Scene controller

    Alla är ju inte lika teknisk lagda... och ibland kan det bara vara skönt att få trycka på en knapp när man vill lägga sig - så släcks allt, larmas huset på och ungarna slutar skrika efter välling

    Det med ungarna och vällingen jobbar jag vidare på, men det andra är nu löst:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    LCD.jpg


    Enkelt är detta en LCD med en vanlig Mysensors.org nod bakom. Jag hade en trappkoppling till uterummet som var ganska onödig och denna kunde göras om till en vanlig singelknapp. Därefter fanns en eldosa över där allt detta ryms.

    I princip är detta en nod där du kan välja ett antal val med pilknapparna. När man trycker ok skickas en vanlig on/off till controllern. I controllern sen väljer du vad som ska göras. Exempelvis som på bilden Godnatt/Larma heter LCD5 i min controller. När jag får ett LCD5 = ON så aktiverar det ett skript som släcker alla lampor och larmar för natten (om klockan är mellan 22-05).

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    3.jpg


    Till att börja med testade jag och skrev programmet med en vanlig Arduino Uno och det du ser ovan på bilden. När jag var nöjd byggdes allt in i en låda som blev över när vi renoverade badrummet. Detta är för ett företag som vi köpte vår elektriska golvvärme från och vanligtvis sitter deras termostat i detta platshölje.

    För mer exakta bygginstruktioner så kolla här: https://www.openhardware.io/view/23/In-wall-LCD-SwitchScene-controller-for-MySensors

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20160121_172448.jpg


    Här kommer dock problemet igen med hur man ska strömförsörja noden. Ett 9v batteri skulle kunna fungera men då måste man sova noden och stänga av LCD skärmen för att spara batteri... och även med detta tror jag man får byta batteri ganska ofta. Som det är nu testar jag min in-wall adapter med en brytare så jag kopplar på noden när jag är hemma... får se vart detta landar.

    Här är iallafall ett youtube klipp med min LCD: https://www.youtube.com/watch?v=L8vriy_6gHE
     
    • Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 10
    Glömde nämna att jag köpte mig 2 st 433mhz Nexa brandalarm och kopplade till mig RFLink och Domoticz. Fungerade hur fint som helst förutom att frugan tyckte storleken hade betydelse på brandlarmen och stor inte vara lika med bra i detta sammanhang.

    Det coola var iallafall att förutom att jag får en push notis när brandlarmet går, kan jag manuellt aktivera brandlarmen i huset genom Domoticz. Jag har alltså numera ett fungerande tjuvalarm att koppla på om någon oinbjuden dyker upp.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2.JPG


    Edit: Älskar jag är konsekvent... InbrottsAlarm och Brandlarm
     
    Redigerat 30 jan 2016 21:00
  12. E
    Medlem Nivå 1
    Roligt att följa dina projekt.

    Tufft med LCD enheten.
     
    • Laddar…
  13. ekblom
    Medlem Nivå 6
    Wohoo! Funkar fint. Gjorde fel först och kopplade in vcc med usb-kabeln, men sen läste jag din kommentar på openhardware att vcc/gnd måste kopplas in på pcbn, sagt och gjort och det funkade fint.

    Brukar du kapa bort power-dioden och voltregulatorn?
     
  14. ekblom
    Medlem Nivå 6
    En fråga angående Rev7, ska Mysx1.4 3.3v komma direkt från batteriets +?
    Bör inte den komma från boostern som extra v+ gör?
     
  15. S
    Medlem Nivå 10
    Hej!
    Jag brukar inte kapa, har provat det och har alltid förstört en massa annat. Brukar alltid löda bort dom. Kör på 3.3v arduinos och lödar bort hela LED och volt regulator. Det man måste tänka på är att du kan inte strömsätta via RAW eller VCC på FTDI

    3.3v från boostern - Ja, det är en bra fråga - det bör det ju göra. På 5v fungerar det fint och VCC på MYSX = 5v och 3.3v kommer då från volt regulatorn. På batteriversionen blir det ju värre, då är VCC 3.3v och 3.3v på mysx = batteriets volt... Det har blivit samma på Rev8 ser jag, och jag vet inte om det går att lösa på ett bra sätt... ska kolla över det där - tack för input!